Home  |  Contact  
 

Rot@ry Letter


7.3 Wintervissen


Mike van Zijl

vorige

Discussiëren over wintervissen?

Winterkoning, of koning winter?
Winterkoning, of koning winter?
Leuk, want dat is mijn specialiteit. Tenminste dat is tot nu toe altijd mijn beste tijd geweest. Gaat al jaren erg goed totdat er imbecielen aan de waterkant verschijnen (al dan niet gesponsord) die bij een watertemperatuur van om en nabij de 5 graden even doodleuk 10-15 kilo boilies in je water dumpen. "Kunnen ze alvast wennen aan mijn aas" en weg was ie. Komt in het voorjaar vast wel weer terug als zijn boilies wat voorgeweekt zijn… Ja echt, ik maak het steeds vaker mee. Deze is ook leuk; zit je lekker te vissen op een winterstek waar je dus al 2 maanden! zorgvuldig aan het voeren bent en het loopt best lekker. Komt er een bekende local langslopen en je maakt een praatje. In plaats van dat ie vraagt "wat zijn jullie plannen hier op deze stek" of "gaan jullie hier door op deze stek", stelt ie doodleuk dat hij hier 2 dagen later ook wel even gaat vissen. En flink voeren natuurlijk hè. Boven op je voerplek. Maar goed, het zal wel aan mij liggen.

Waar gaan we wintervissen?


Waar je ook wilt gaan vissen in de winter, probeer eerst eens je uiterste best te doen om te achterhalen wie er nog meer bezig is of plannen heeft om op jouw gekozen water een winter door te brengen. Informeer gelijk even voor de rode natte neus weg hoeveel je conculega's zoal voeren, hoe lang ze daar al mee bezig zijn en denken mee door te gaan. Stekken hoef je niet perse te weten, maar is wel makkelijk om te voorkomen dat er te veel voer op een (te) kleine sector terechtkomt.

Als je dit eenmaal weet probeer dan te berekenen hoeveel voer er in totaal al per week in het water gekieperd wordt en tel daar dan gerust 1 stiekeme voerder bij op, die ene imbeciel met z'n 15 kilo en voor de zekerheid nog 1 totaal anonieme gluiperd die je nooit ziet of spreekt. Vergeet ook je eigen ballen niet. Zo, ben je uitgeteld? En? 30 kilo, 40, 50? Nou, zodra je op een strook van zeg 300 meter al meer dan 15 kilo boilies per week kan verwachten zou ik zeggen "stop er maar mee". Zonde van je tijd, je geld en je gezondheid. Voorvoeren en een lopende winterstek voor jezelf opbouwen kun je daar echt vergeten is mijn ervaring. Uitgehongerde putjes kunnen hier een uitzondering op zijn, maar daar zul je mij nooit zien vissen. Er zijn nog wat alternatieven voor deze kermis, maar daar kom ik zo meteen wel op terug.

Over voeren?


Laat ik eerst eens uitleggen waarom je eigenlijk wel kunt stoppen. Het is heel simpel (ja simpel bestaat ook nog in het karperen hoor). Karpers zijn koudbloedige dieren. Dat wil zeggen dat hun lichaam dezelfde temperatuur aanneemt als het water waarin ze leven. "Leven karpers in het water? Ja echt waar hoor. Niet alleen in de bladen of in natte dromen, maar gewoon als vissen in het water. Ja karpers zijn vissen. Geen statussymbolen, lustobjecten, antidepressiva's, gestolen handelswaar, stuiterballen, levenloze objecten, kruiwagens en ook geen 2-dimensionale opgeblazen pornoballonen die je veel te nadrukkelijk in de bladen ziet. Karpers zijn vissen dus. Koudbloedige dieren die in tegenstelling tot hun bellenblazende soortgenoten GEEN maag hebben. Geen maag? "Hoe eten ze dan"? Karpers eten niet. Karpers slikken boilies in, haken zich en dat is het. Geintje (met een kern van waarheid), maar even serieus maar weer. Genoeg gepredikt toch?

Karpers hebben dus geen maag, maar verteren hun voedsel met behulp van enzymen (enzymen zitten ook in tandpasta's, maar die enzymen bouwen muurtjes om je tanden heen en de enzymen in de kapers slopen de boel juist weer) die in één lange darm wonen. Er gaat nog wel wat kauw, plet en maalwerk aan vooraf, maar daar ga ik nu maar even niet op in. Die enzymen hebben een pesthekel aan kou en zodra de watertemperatuur (is ook de lichaamstemperatuur van een karperlichaam/darm) daalt werken er heel veel enzymen niet meer. Bij 10 graden watertemperatuur zijn er dus bijna geen werkende enzymen meer over om voedsel te verteren. Of een karper nu perse zijn voedsel moet verteren in de winter of uit gewoonte blijft eten van ons voedsel en het slechts fijngemalen aan de achterkant weer overboord kiepert, is en blijft een twistpunt. In ieder geval is het zeker dat een karper in de winter dus nauwelijks tot geen voedsel tot zich neemt.
Sterker nog, karpers hoeven helemaal niet te eten in de winter. Uit onderzoek is gebleken dat ze wel een jaar lang zonder voedsel kunnen blijven leven. Bovendien is het in de natuur zo geregeld dat heel veel dieren vóór de winter zijn intrede doet, snel en onophoudelijk bezig zijn een wintervoorraad aan te leggen. Dat kan een voorraad zijn in het lichaam in de vorm van vet of een verborgen kamertje volgestouwd met lekkers voor slechte tijden. Ook in het water waar onze zoetwatervrienden leven is het in de winter bij lage watertemperaturen slecht gesteld met de natuurlijke voedselvoorraad. In het najaar zo rond oktober/november wanneer de watertemperatuur daalt, daalt ook de natuurlijke voedselvoorraad voor karpers. Muggenlarven zijn al uitgevlogen, watervlooien zijn bijna allemaal dood en vele andere onderwaterbewonertjes zijn al diep in de bodem weggekropen in afwachting van het nieuwe jaar. Dit weten karpers al eeuwen, dus gaan ze snel in oktober/november zolang de watertemperatuur maar boven de 10 graden blijft als een gek op zoek naar zo veel mogelijk eetbaars. Hiermee leggen ze een voorraad vet aan in het lichaam waar ze in de echt barre tijden een beroep op doen. Prime time dus. Ook voor ons, als je er tenminste op tijd bij bent. Een thermometer doet in zo'n geval wonderen, dus die zou ik zeker aan je wintergear toevoegen als je er nog geen had.

Karpers eten wel degelijk in de winter, maar omdat ze nauwelijks iets kunnen verteren eten ze maar heel erg weinig. Ook gaan karpers in de winter erg weinig op pad. Het liefst liggen ze met een klein ploegje zij aan zij lekker op een beschutte plek te mijmeren. Haast dood lijken ze wel. Als je ze, zoals ik, kan observeren in een kristalheldere vijver kun je hun ademhaling nauwelijks waarnemen. Af en toe rommelen ze een beetje, draaien om hun as of stoten elkaar geïrriteerd aan. Meestal 1 keer per dag besluiten ze een klein stukje te gaan zwemmen. Misschien vinden ze 'en passent' iets eetbaars. Zo niet, geen probleem. Gemiddeld zijn ze in de winter nog maar 1 uurtje per etmaal actief. Gelukkig niet allemaal op dezelfde klokslag, maar over het algemeen wel allemaal in een bepaalde periode en tijd.

Heb je dus geen last van boilieterpen, drooglegging of inpoldering van je winterwater, dan kan je door sessies van 24 uur proberen te achterhalen wat de aastijden zijn. Zelf begin ik als de kust veilig is al begin oktober met voeren. Een uitgebreider artikel hoe ik dit al een aantal jaren aanpak kan je lezen op KWO.

  • klik hier voor artikel: Koude Karper

    Waar zitten die karpers nu in de winter?


    Eindelijk! Na een heel seizoen breng 'Flappie's topgewicht... me door de knieën
    Eindelijk! Na een heel seizoen brengt
    'Flappie's topgewicht... me door de knieën
    Ook daar lopen de meningen over uiteen. Mijn ervaring is dat karpers in ieder geval beschutte plekken opzoeken om de winter door te komen. Beschutte plekken kunnen zich dus ook op 1 meter water bevinden tegen dikke rietkragen aan, maar ook in diepe kuilen, in en om gezonken takkenbossen of aan de onderkant van steile taluds. Op het IJsselmeer zijn hartje winter karpers aangetroffen op 1 meter water. Wel strak tegen de rietkragen aan, wat dus een vorm van beschutting is. Maak niet de vergissing om onder overhangende bomen of struiken te vissen, want door het afvallen van de bladeren ontstaat er een dik rottend tapijt blad op de bodem, wat zuurstof onttrekt aan het water. Daar zijn vissen niet van gediend. Dit wil niet zeggen dat daar in de winter nooit een karper komt. Misschien juist wel om te kijken of er in of onder dit bladertapijt nog wat eetbaars te halen valt, maar er een winterverblijfplaats van maken denk ik niet. Op stromend water kan dit nog wel, omdat het blad daar wegdrijft en niet pal onder de bomen of struiken op de bodem neerdwarrelt. Sinds ik mijn vijver met karpers heb (5 kois, 1 spiegel en 1 schuppie) valt het mij op dat mijn karpers bij lage watertemperaturen graag op een kluitje liggen. Misschien kun je daar een voorzichtige conclusie uit trekken mocht je een winterkarper haken en tussen de groep vandaan plukken. Zelf merk ik dat wanneer er 1 karper in mijn vijver ergens van schrikt, het hele kluitje in paniek raakt, uiteen stuift, maar zich wel weer snel hergroepeert. Betrek je dit gedrag op je winterwater, dan zou je geneigd zijn om wat gespreider te gaan voeren zodat gehaakte vissen de anderen niet verstoren. Zelf zou ik dan liever kiezen voor meerdere kleine compactere voerplekjes die dan wat verder uit elkaar liggen. Zeker niet al te ver, want 1 ding is absoluut een feit en dat is dat karpers verdomd weinig zin hebben in winterse marathons. Mijn ervaring is dat ze (wanneer je op tijd opbouwt) heel dicht in de buurt van je voerplek(ken) blijven liggen en bij tijd en wijle (al dan niet in groepsverband) je aas opzoeken. Vervolgens eten ze daar wat van om daarna snel terug te keren naar hun leefkuil en het voer in stilte verwerken. Deze conclusie komt voort uit het dubbelen van vissen in de maanden dat ik op lopende winterstekken vis. Mijn wintervisserij begint al in oktober en stopt ongeveer begin april. Zolang ik "mijn ding" kon blijven doen in de winter, ving ik op die manier al jaren bij elke sessie karpers. Een paar blanks door weersomstandigheden niet meegerekend. Vergeet vooral de mosselbanken niet. Mosselen zijn in tegenstelling tot ander natuurlijk karpervoedsel wel het hele jaar door aanwezig. In de buurt van of bovenop mosselbanken een winterstek aanleggen kan dus zeer lucratief zijn.

    Vorige winter was ik min of meer gedwongen om mijn favoriete winterwater vaarwel te zeggen. De boilieregens waren niet van de lucht en ook mijn zorgvuldig opgebouwde en gedoseerde voerstekken lagen helemaal op hun gat. Niemand ving nog iets en gedwongen haakte ik af. Haastig op zoek naar een alternatief voordat het veel te koud zou worden, bracht mij bij een stelsel van sierwateren waar de karperpopulatie weliswaar niet zwaar, maar wel alom vertegenwoordigd is. In eerste instantie ving ik nog vrij aardig voor die tijd van het jaar, maar al snel kwam gelijk met koude winden (mijn warme brachten daar ondanks hun kracht geen verandering in) en dunne ijslaagjes de klad er in. Probleem met dit stelsel is dat het vrijwel overal even diep is. Ongeveer 100 tot 120 cm. De karpers konden dus werkelijk overal zitten. Ik ben nog een aantal keren verkast in de hoop hun verblijfplaatsen te ontdekken, maar het mocht niet baten. Ik had wel het idee om mijn geluk bij de alom aanwezige duikertjes en bruggetjes te gaan proberen, desnoods instant, maar kwam daar op terug omdat het voor mij geen optie was om in de nachtelijke vrieskou, gewapend met 1 (pen)hengel van duiker naar duiker of brug naar brug te verkassen. De hele populatie zou zich toch niet massaal onder 1 duiker of bruggetje bevinden en bij een gehaakt exemplaar zou het noodzakelijk worden te verkassen naar een andere stek. Zo veel stekken trouw om de dag voorzien van aas, maar er niet hele nachten op kunnen vissen, zag ik niet zitten. Gelukkig had ik op mijn eerste winterwater in oktober toch nog aardig wat dikbuiken met mijn onthaakmat kennis laten maken, maar de rest van dit winterseizoen vulde bij mij een zwarte bladzijde in mijn logboek (eigenlijk een witte dus).

    Ik maak gelijk van de gelegenheid gebruik een stukje van mijn winterseizoen 2001 te plaatsen.
  • klik hier voor de seizoensbijdrage: Een Koude Update

    Verder met de rotary-winterbijdrage


    Het kiezen voor wintervissen is bij mij erg belangrijk en vergt een goed doordacht plan. Het bestrijkt dan ook zowat een half seizoen en ik zal er alles aan doen om dat zo succesvol mogelijk te laten verlopen. Zolang ik daarin niet gestoord word, lukt me dit al een aantal jaren prima, maar zodra ik merk of vermoed dat mijn plannen gedwarsboomd gaan worden wordt het ook voor mij een stuk moeilijker. Zo ook deze winter al kon ik, ook weer door omstandigheden veroorzaakt door derden, niet beginnen op stekken die ik op het oog had. Toen ik mijn heil zocht op een zeer lastig te bereiken en goed verborgen oeverstek, was ik al vrij laat met opbouwen, maar gelukkig bleek deze oever (tegen al mijn verwachtingen in) misschien zelfs wel dankzij of ondanks negatieve conditionering toch karper op te leveren. Ik vis er momenteel nog steeds en ondanks dat het geen vetpot is qua vangsten en gewichten, ben ik al heel blij dat de gevangen exemplaren alleen mijn boilieontlasting vertonen en ik tot nu toe bij elke nachtelijke sessie in ieder geval 1 karper per keer heb gevangen. Het water is op het moment dat ik dit schrijf ook nog niet erg koud, dus ik ben gelukkig nog in staat wat meer karpers in de buurt van mijn voerplekken te verzamelen. Kwestie van braaf (om de dag) doorvoeren met hoog kwalitatieve winterboilies. Opmerkelijk is weer dat ik op 3 afstanden voer met compacte hoopjes en ik tot nu toe alleen maar aanbeten heb gehad op steeds 2 afstanden (dieptes). Eén voerplek heb ik pal achter de verdroogde dikke rietkraag waar slechts 1 meter water staat en die leverde me al 2 vissen op. Geen zwaargewichten, maar wel superbeauties met een winters schubbenkleed wat je doet watertanden (oh ja, neem een klein hamertje mee, dan kun je na het watertanden de ijspegels van je kin afbikken). En voor mij ook heel erg belangrijk, puntgave vissen met alles er nog op en er an. De tweede voerplek ligt wat verder uit de kant, net aan de onderkant van een talud.

    Een Koude Kermis


    Ik zou nog even op die "kermis" terugkomen. Bij deze dan. Kun je niet uitwijken en moet je wel tussen de kogelstoters en de pingpongballenfirma's je ding doen, zijn er gelukkig nog wel wat trucjes. Bart en Kiron gaven ook al wat bruikbare alternatieven aan en het kan verassend goed werken. Alternatief aas is dus een makkelijke optie. Niet dat je daar dan ineens wel ongelimiteerd mee kan lopen strooien zoals je andere conculega's, maar neem bijvoorbeeld pellets of The Method, waarbij je een smeuïg deegje om het lood kneedt. Dat zijn al afwijkende presentaties die je voor mijn part met een zwieperd midden in zo'n pingpongballenveld mag deponeren. Ik moedig hier geen stekkenpezerij aan, maar als niemand meer met elkaar rekening wil houden op een water, ondanks pogingen tot onderling overleg, is het wat mij betreft ieder voor zich. Wat ook nog wel eens voor verassingen kan zorgen is het gebruik van Soakers. Zwaar overgeflavorde bolies dus. Neem dan wel een flavortje op alcoholbasis, want dat lost in ieder geval goed op in (koud) water. Ook de nieuwe rage van Single Hookbait Pop-ups (al dan niet lichtgevend) kan wonderen doen. Zelf heb ik daar nog geen ervaring mee, maar ik zal het zeker eens proberen.

    Glad ijs


    Deze tussenkop klinkt wat dubieus. Is hij ook. Ik zal even in het kort uitleggen waarom ik deze zo genoemd heb. Ik had al een bijdrage af en was de tweede rotarist in de rij. Voordat ik aan het deel waarbij ik op Bart's bijdrage zou gaan reageren heb ik zijn bijdrage natuurlijk zorgvuldig gelezen. Met een flink aantal dingen was ik het absoluut oneens om het maar zachtjes uit te drukken. Die bewuste bijdrage was dus een beetje aan de felle kant, maar inmiddels hebben Bart en ik het achter de schermen voor een groot deel opgelost.
    Toch staat Bart's bijdrage al op KWO en kan ik niet net doen alsof mijn neus bloed of dat ik net doe of Bart geen bijdrage heeft geleverd. We zijn tenslotte een rotaryteam en dan is het de bedoeling dat je ook op elkaar reageert. Hierdoor is er ook nog eens een vertraging ontstaan waardoor ik op dit moment zelfs de derde in de rij ben geworden. Kiron's bijdrage staat er inmiddels ook al op (eigen schuld dikke bult) en is het wel zo netjes om ook op zijn bijdrage te reageren. Ik zal er mijn best voor doen.

    Zo, dan ga ik nu maar eerst eens in op de bijdrage van onze vriend Bart. Ook ik had gehoopt wat meer echte winterse sfeerplaatjes te zien bij jouw bijdrage, maar okay, als je nog niet zo lang op winterkarpers jaagt of wel jaagt, maar nog niet vangt en er de laatste jaren nauwelijks echt een dik pak sneeuw heeft gelegen wordt dat wat moeilijk. Ook voor mij. Ik zou zelf dan gewoon geen of weinig foto's bijleveren en me meer concentreren op wat ik schrijf dan op wat ik wil laten zien. Het gaat hier toch om de inhoud en niet om de verpakking? Bart, je schrijft dat "de vissen over het algemeen altijd hongerig zijn en vaak in topconditie". Ik neem aan dat je daarmee doelt op die verenigingswateren, want "altijd hongerig" vind ik geen algemeenheid. Hongerige vissen (wat een lol hè mannen?) vind ik eerder een stel zielige gratenpakhuizen dan goed gevoede vissen in topconditie, maar dat is mijn mening. Vreemde combinatie trouwens? Hongerig èn in topconditie?
    Trouwens, als dat zo was ving iedereen, overal, het hele jaar door, zich de gaten in hun schepnet. "Vaak in topconditie" is voor karpers trouwens ten dele waar. In het najaar zeker niet, of je moet op een maagdelijk water aan de slag zijn. Later in de winter weer wel omdat karpers dus in hun passieve winterperiode aan weefselherstel doen. Dat weet ik omdat ik karpers met verwondingen heb gevangen die in de winter bij een bezoek aan mijn onthaakmat weer volledig hersteld waren of nog slechts een miniem spoortje van litteken(s) vertoonde. Ook een natuurlijke reden om te rusten in de winter. Tijd voor herstel wat ook nog eens makkelijker wordt omdat er in de winter bijna geen bacteriën of virussen in het water actief zijn die de vissen kunnen besmetten of genezing kunnen belemmeren. Bart, je schrijft "stromend water is over het algemeen een betere optie dan stilstaand", maar 3 regels verderop lees ik het tegenovergestelde door dat je schrijft dat je "daarom (?) op een stilstaande put gaat zitten". Als ik het verkeerd begrepen heb of jij het verkeerd geschreven, lees ik dat wel in de reactiebox. Ik maak zelf liever het onderscheid tussen gesloten en open water. In Koude Karper schreef ik al dat gesloten water (en dat kan groot of klein zijn) zo zijn voordeel heeft. Ken je het water, dan is mijn ervaring dat het wintervissen daar een stuk makkelijker is. Toch kan open water en dan bedoel ik dus kanalen en rivieren (dus ook groot) heel goed als winterwater aan te pakken zijn. Het is een feit dat grote watermassa's veel langzamer afkoelen, dus je kan er sowieso wat langer doorgaan. Het nadeel is dat het vaak verdomd lastig, zo niet onmogelijk is om de karpers er ook vast te houden. Dat lees en hoor je dus heel vaak over kanalen en rivieren. Mijn indruk is dan ook dat je op kanalen en rivieren echt je best moet blijven doen om de karpers op te zoeken. Tel ik daar de vaak sobere ambiance van deze wateren bij mij in de buurt op, dan is mijn keus al snel gemaakt. Tussendoor daar af en toe eens met een smeuïge pieper onder de bruggen of tegen de dukdalven aan pennen, kan overigens best nog wel eens voor een aangename verassing zorgen.

    Dat vissen zich ophouden in de buurt van voorjaarsstekken ben ik roerend met je eens, maar dat jij net als vele anderen nog steeds gelooft dat een daggie zon voor een opleving van de watertemperatuur zorgt, verschaft mij de indruk dat jij dus geen thermometer in je wintergear hebt zitten, want dat klopt dus echt niet. In de (echte) winter met watertemperaturen van om en nabij de 5-6 graden is er al lang geen sprake meer van een "spronglaag", want die is al volledig opgelost met het dieper gelegen water. Hiernaar is gedegen onderzoek gedaan en uitgebreid over geschreven. Dat een daggie zon voor een opleving kan zorgen op ondiepe stukken van het water, ben ik wel met je eens, maar dat komt enkel en alleen door de toename van de lichtintensiteit en niet door een temperatuurstijging. Heel misschien wil de bovenste 3 cm van een wateroppervlak na een daggie zon nog wel eens een half graadje fluctueren, maar de wind (hoe zwakjes dan ook), straft dat meteen weer af. En wat doet nu een graadje meer of minder voor die karpers? Hetzelfde geldt voor wat jij schrijft over "het afzakken naar een diepte met een betere temperatuur". Al is het water terplekke 50 meter diep. Water wordt op diepte nooit kouder dan 4 graden, hooguit 3. Dus zouden ze naar de diepte gaan, dan zouden ze in jou redenering eerder nog kouder gaan liggen dan in het ondiepe. Dat ze graag met hun pens in de modder gaan liggen ben ik met je eens, maar als er geen modder is, dan wordt het een ander verhaal en verwijs ik naar bovenstaande of mijn Koude Karper bijdrage.

    Kiron gebruikt het woord 'trotseren' als hij het over die droomschub op 60 cm water heeft. Ik ben benieuwd of hij die dus 's nachts of overdag gevangen heeft, maar een koudbloedig wezen zoals onze karper hoeft niets te 'trotseren' en ervaart extreme kou echt anders dan wij mensen. Ook op 60 cm diepte is het in de winter al overal even koud in het water en al zou er al een graadje verschil zitten tussen het bovenste laagje en de bodem, dan heeft een karper daar ook geen weet of last van. Vergeet niet dat wij heel anders reageren als de vorst zomaar van de ene op de andere dag invalt. Recentelijk nog hadden we plotseling even -10 graden.
    Nou, daar moet ik ook wel even aan wennen. In het water gaat dit ondanks zo'n plotselinge extreme kou toch veel geleidelijker en de karpers hebben gewoon veel meer tijd om daar aan te wennen, maar ik zou niet eens van wennen willen spreken. Het gebeurt gewoon. Ieder jaar weer en een koudbloedig wezen heeft het niet koud, maar zijn lichaam (stofwisseling) ondergaat wel een drastische verandering. Dat kun je bij heel veel soorten dieren zien. Een mooi voorbeeld hoe dieren met lage temperaturen omgaan zijn die kikkers die dus helemaal door en door kunnen bevriezen en zodra het dooit weer springlevend verder wandelen. Deze kikkers hebben dus een stof in het bloed wat zich gedraagt als antivries (over gifkikkers gesproken) en zo voorkomt dat de ijskristallen de cellen kunnen beschadigen (bedankt National Geographic). Ik wil wedden dat Kiron deze droomschub dus tegen een rietkraag of in ieder geval dicht bij de oever gevangen heeft. Een begroeide oever waar de hele winter door best wel eens wat te halen zou kunnen zijn. Zeker als daar diepere stukken in de buurt zijn en helemaal als er al eerder wat gevoerd en verorberd is.

    Dan de door jouw genoemde hot spots. Ook hier ben ik het ten dele met je eens dat hot spots op een water ook de stekken ( kunnen) zijn waar je ze kan vangen in de winter. Een hot spot is niet per definitie een goede winterstek. Het ligt er een beetje aan of er acceptabele beschutting in de buurt of pal boven op zo'n hot spot is. Belangrijker is dat op de wat drukker beviste wateren de hot spots meestal al lang niet meer zijn wat ze geweest waren en zullen karpers die in alle rust hun winter willen doorbrengen volgens mij niet op die druk beviste en intussen levensgevaarlijke hot spots gaan liggen. Verder heb je het over afgestorven wierbedden en overhangende bomen en daar schreef ik al over dat daar plantaardig materiaal ligt te rotten in de winter en zodoende zuurstof ontrekt aan het water. Ook geven deze rottingsprocessen zelfs giftige stoffen af en alleen daarom al zullen karpers daar geen winterverblijf van maken. Deze plekken van tijd tot tijd opzoeken is een heel ander verhaal dan er je winterstekken opbouwen.

    Aas


    Dan je aas. Ik heb uit jouw vorige rotarybijdrage begrepen dat je fieldtester bent voor een aasfirma. Ik vroeg daarom in mijn vorige bijdrage direct al wat er nu zo spannend is aan het fieldtesten. Ik had namelijk gehoopt wat leerzaams te vernemen uit de geheime en besloten wereld van de aasfabrikanten. Je zou toch verwachten dat fieldtesters Dè Mannen uit de harde praktijk zijn, die met hun jarenlange ervaring, kennis en inzichten, bruikbare en op de harde leerschool gebaseerde input geven aan aasfabrikanten om te komen tot een nieuw en hopelijk beter aas. Beter in de zin van beter vangend en hopelijk niet te duur of te problematisch qua productie en niet te vergeten, niet schadelijk voor onze geliefkoosde vriend karper.
    Ik heb het schijnbaar weer mis. Ik ben en blijf een romanticus. Nee, de werkelijkheid drukt mij weer op de feiten. En over feiten gesproken. Je openbaart een aantal cijfers waarvan ik me afvraag hoe je daar aan gekomen bent. Ze kloppen namelijk niet helemaal.
    Vismeel bevat volgens jou veel vetten, maar dat is niet correct. Vismeel bevat slechts 11% tot 12% vet. Dat is dus niet veel. Als je net als ik al jaren zelf boilies maakt en daar ook mee experimenteert, uittest en conclusie weet te trekken, dan levert dat een schat aan informatie op. Neem nu eens het vismeel waar jij het over hebt. Als ik een baal vismeel koop van zeg zo'n 25 kilo, dan krijg ik die in de originele verpakking. Daar staat precies op wat de voedingswaarde van dit vismeel is, dus ook het vetgehalte. Of het nu Garnalenmeel, Sardinemeel, Haringmeel of elk ander soort vismeel is, gemiddeld hebben deze vismelen dus een vetgehalte van 11-12%. Hetzelfde geldt voor de gemalen vogelvoeders. Volgens jou bevatten die ontzettend veel vezels! Ook dit klopt niet. De gemiddelde vogelvoeders bevatten slechts 5% vezels en hennepzaad ongeveer 17%. Tarwezemelen zijn wel een goede vezelleverancier en bevatten zelfs wel 44% vezels. Die had je dus goed. Een vezelgehalte tussen de 3% en 4% in winteraas is al meer dan voldoende trouwens. Dus ik ben zeer voorzichtig in het gebruik van Tarwezemelen. Misschien is hier sprake van een verwarring tussen grove bestanddelen of vezelrijke bestanddelen, want een kiezelsteentje is bijvoorbeeld wel een grof bestanddeeltje in een boilie, maar bevat 0% vezels.
    Cyprinus Kerstkransje
    Cyprinus Kerstkransje
    Dan heb je het over "voldoening krijgen" en "voedsel wat de karperdarm eerder kan verlaten". Als ik er van uit ga dat je het nog steeds over wintervissen hebt en over lage watertemperaturen (ik kan je hierin af en toe niet goed volgen in je bijdrage), dan krijg ik bij jou sterk de indruk dat je eigenlijk het liefst een boilie wil hebben waar de karper van eet, niks van opneemt en het zo snel mogelijk weer aan de achterkant er uit schijt zodat ze weer opnieuw kunnen beginnen. Zo ja, dan zou ik zeggen "probeer er eens een paar liter laxeermiddel in te gooien". Of de karpers er lang en met voldoening van zullen blijven eten?
    Ik schrijf het nog maar een keer. Karpers die (mogen) leven in wateren met een evenwichtige bezetting hebben geen honger in de winter! Misschien wel op overbezette hongerige verenigingsputjes.
    Als KSN-er, maar ook als dierenvriend en natuurliefhebber, sta ik dan ook vierkant achter de door de KSN geschapen kaders van ecologisch verantwoord karperbeheer. Met dit laatste wordt bedoeld: het ten gunste van de groei van karper en de variatie van karperbestanden benutten van de ecologische ruimte dat een water biedt, zonder dat de kwetsbare en gewaardeerde ecosystemen en levensgemeenschappen worden aangetast. Dit staat dus haaks op jouw (in mijn ogen verwerpelijke) vetmesterij door het zonder nadenken dumpen van kreeften in hongerige putjes of het pochen over gevoerde hoeveelheden die kunnen oplopen tot wel 300 kilo zelfs 500 kilo per jaar per persoon (jouw eerste bijdrage). Dus als je verderop dan schrijft "voer met je verstand", dan breekt echt mijn klomp en dan druk ik mij hier heel zacht uit. Mijn punt is dat wanneer de draagkracht (voldoende natuurlijk voedsel) van een water goed is en er geen overbezetting aan karpers (vissen) in zitten, deze vanzelf op een geheel natuurlijke manier wel aardige, zelfs geweldige gewichten kunnen halen (Redmire Pool bijvoorbeeld). Ik vind het dus echt droevig als ik lees dat er op sommige wateren flink gevoerd wordt om de karpers een paar pondjes zwaarder te krijgen. En dat men er dan nog trots op is ook. Laat staan het uitzetten van kreeften. En al helemaal op wateren waar van oorsprong nog nooit een kreeft over de bodem heeft gewandeld. Ik dwaal af, maar je merkt intussen wel dat ik een groot voorstander ben van hoog kwalitatief (winter)aas, waarvan ik exact weet wat er in zit en wat de voedingswaarde is. Dat is mijn "sleutel tot succes". Ik zal het wat betreft aas en het met respect voor de natuur bevissen van karpers hier verder maar bij laten. Ik deel wel jouw mening dat er met de opkomst van freezerbaits in ieder geval een stuk onschadelijker voer te water gaat dan bij het gebruik van shelf-live readies oftewel readiemades van de plank.

    Montages


    Dan kom ik bij jouw sleutel tot succes "de montage". Je schrijft hierin dat je dit jaar al 4 lossers hebt gehad in de winter. Welke winter? Deze winter (2002)? Zo ja, in welke maand dan, want de winter is maar net begonnen hoor. Dat hele stukje vind ik zeer verwarrend geschreven. Het is mij (en de lezers waarschijnlijk ook) in het geheel niet duidelijk of je daar nu over vangsten in de zomer of de winter spreekt. Het onderwerp is nog steeds wintervissen hoor. Dus niet "vissen". Die verwijzing naar die veertigponder in jouw vorige rotarybijdrage begrijp ik al helemaal niet. Leg dat eens uit? In jouw vorige bijdrage zie ik nergens onder de foto's een gewichtsvermelding en er staat zelfs 1 foto dubbel in met een andere tekst eronder. Ik krijg hier in dit deel van je bijdrage sterk de indruk dat je deze gevangen en/of verspeelde vissen dus eigenlijk niet in de winter gevangen of verspeeld hebt. Ik hoop dat je dat mij, de andere rotaristen en de lezers toch even goed kan uitleggen zodat er geen misverstanden blijven bestaan. We lezen het dan wel in de reactiebox.

    Dan je montages.
    Er passeert een hele revue lijnwerk tot en met een leadcore leader aan toe. Zelfs Quick Silver onderlijn wordt niet geschuwd. Het geheel wordt keurig afgemaakt met een shockleader sleeve van Korda. Weet je wat ik me nu afvraag? Waarmee zwemmen de door jou verspeelde vissen nu rond of liggen ze al met een echte "flatliner" dood op de bodem of verstrengeld in de obstakels? Ja, het peertje zullen ze hopelijk wel kwijtraken, maar ik maak me juist zorgen om de rest van je sleepkabels. De reden waarom ik dit vraag, is dat ik namelijk wel eens een karper heb gevangen met een afschuwelijk vervormde bek waarin en waaraan een hele kluwen van dit dodelijke materiaal vastgegroeid zat. Zelfs de haak van dit marteltuig zat nog in het 'gaatje' wat ooit een karpermuil was. Ook beschrijf je het gebruik van een inline lood zonder daar uitdrukkelijk bij uit te leggen dat je met inline lood MOET zorgen dat ALLES wat daar achter zit vrijelijk door een tube moet kunnen glijden. Het woord inline wordt bijna altijd geassocieerd met tubelood. Dat had jij kunnen weten als medewerker van een hengelsportzaak. Het zijn met name de verkeerde knopen die mensen maken die niet door een tube kunnen glijden en er zo voor zorgen dat hopelijk het loodje wel vrijkomt, maar de rest van de sleepkabels niet. Ik hoop dat je in vervolg toch echt wat voorzichtiger en meer karperminded adviezen gaat geven over montages. Dat mag je van een medewerker in een hengelsportzaak toch wel verwachten vind ik. We willen toch allemaal veel langer genieten van onze karpers? Ik denk dat ze het dik verdienen om met respect gevangen, gehaakt, geland, gefotografeerd en weer intact teruggezet te worden. Niet dat jij niet met respect omgaat met een karper, maar er lopen de laatste tijd een paar "soepkippen" rond…

    Ik vang overigens zelf in de winter prima met een gewone nylon hoofdlijn van hooguit 35 honderdste met daaraan een simpel knott-less knot gevlochten onderlijntje. Om het laatste stukje op de bodem te houden als ik dat nodig vind, gebruik ik een vrij over de lijn bewegend toploodje of een langwerpig loodje met een centraalgat, wat vrijelijk over de lijn kan schuiven en na een inworp ongeveer een meter achter de montage op de bodem ligt. Vis ik met gevlochten lijn, dan doe ik daar niet nog eens een stuk Amnesia aan. Zeker niet als dit een veel te dikke knoop oplevert. Gewoon met beleid drillen en de slip wat losser zetten.
    Niet te fanatiek pompen, maar de tijd nemen en er rekening mee houden dat het vissen met gevlochten lijnen de kans op het uitscheuren van de haak vergroot. Hetzelfde geldt voor weerhaakloos vissen. Met beleid drillen dus.
    Het valt mij trouwens sowieso op dat wanneer men op obstakelrijke bodems gaat vissen (mosselbanken, stenen, stronken enz.) dat er schijnbaar altijd per definitie met sleepkabels gevist gaat worden. Dat is echter zeker niet altijd nodig. In de oude bijbels van Rini bijvoorbeeld kun je lezen dat hij op een gegeven moment door had, dat wanneer hij de gehaakte vis zijn gang liet gaan, deze vanzelf de hogere waterlagen opzocht en zodoende geen gevaar meer opleverde voor je lijn. Ook is er recentelijk in de Rotary van de KSN in het boekje De Karper de vermeende schuurvastheid van Amnesia getest en dat kwam zeer belabberd uit de test. Ook met leadcore kun je het schudden op een scherpe mossel.
    Quick Silver heeft daarentegen wel een enorm hoge schuurvastheid, maar je moet haast wel miljonair zijn (of in een hengelsportzaak werken) om daar enkele meters als voorslag van te gaan gebruiken. Nog los van de gevaren voor een karper die bij lijnbreuk met dit moorddadige lintje ergens in vast komt te zitten. Quick Silver gebruik ik zelf alleen op wateren waar ik boven op mosselbanken vis, maar ik gebruik het alleen als onderlijnmateriaal. Het is duur maar geweldig spul als het om schuurbestendigheid gaat.

    Jij schrijft net als ik nog steeds in de context van wintervissen. Bij uitstek een periode dat men graag en vaak gedwongen veel in de tent zit of ligt en niet alert boven op de hengels zit (als mensen dit al deden?). In of nabij obstakels vissen vergt al wat meer verantwoordelijkheidsgevoel en alertheid, dus zou ik dit voor de winter, wanneer die alertheid er meestal niet is, dan ook niet gaan promoten. Slechts op zeer obstakelrijke wateren zou je dit soort overdreven en potentieel zeer gevaarlijke combinaties van lijnen, voorslagen, leadcore kunnen inzetten, maar ik zou er NOOIT reclame voor maken of het promoten. Ik verspeel liever een karper die met een stuk nylon en een haak met dichtgeknepen weerhaak er vandoor gaat, dan een karper die met een stuk gevlochten lijn, Amnesia voorslag en een stuk onbreekbaar leadcore maar moet zien of ie nog ongeschonden z'n vrijheid tegemoet kan zien. Ik krijg namelijk de indruk dat onze smaken (en verantwoordelijkheden) waarschijnlijk verschillen op dit punt.

    Inline lood gebruik ik zelf de laatste tijd weer erg graag. Ik koop allerlei soorten en gewichten het liefst zonder tube eraan. Het merk maakt me eigenlijk niks uit. De types met een harde of zachtere kunststof binnenkern zijn voor mijn doel prima. Op inline lood met een harde kunststof kern monteer ik zelf altijd een stukje siliconenslang waar ik de meeste soorten wartels makkelijk in kan trekken. Ik monteer altijd graag soepele tube achter het inline lood. Ik gebruik hiervoor het liefst Armatube. Helaas is deze fantastische soepele tube zowat nergens meer te krijgen bij mij in de buurt, behalve die van Nash en die is me te dun en te duur. Wat ik zo geweldig vind van Armatube is dat het oersterk is, makkelijk rijgt en het is zinkend. Met een stuk van 30-50 cm lengte ben ik ook nog eens verzekerd dat het werkelijk in 99% van de worpen tanglefree is. Het maakt niet uit waar ik naartoe zwiep of hoe ver, ik heb zeer zelden meegemaakt dat de onderlijn in de war was geraakt. Dit gebeurt wel eens als ik dichtbij in moet werpen met een onderhands worpje.
    In zo'n situatie gebruik ik gewoon weer een wartellood met een safetybead.

    Last but not least, waardeer ik absoluut jouw eerdere oproep tot voorzichtigheid en je afschuw voor dodelijke montages, maar je had voor je aanbevelingen gaat doen wel even in het achterhoofd kunnen houden dat iedereen elkaar tegenwoordig na-aapt. Als je dan dit soort montages gaat aanmoedigen zonder daarbij uitdrukkelijk te vermelden hoe je het e.e.a. goed en visvriendelijk monteert, lever je eigenlijk maar half werk. Verder vind ik het echt jammer dat je het niveau van deze Rotary danig naar beneden haalt door je telkens weer van sluikreclame te bedienen. Ik schreef het zojuist ook al, het gaat om de inhoud en niet om de verpakking. Commercie, sponsorgeilen en vetmesterij hebben al meer kwaad dan goed gedaan in de karpervisserij. Ik kan het weten omdat ik er dagelijks mee geconfronteerd word. Ik hoop dan ook dat je daar in je volgende bijdrages rekening mee wilt houden. Van bijdrages van een hengelsportmedewerker en fieldtester valt voor ons namelijk veel meer te leren dan hoe je gratis verkapte reclame maakt voor een boiliemerk of hoe leuk een sponsorpetje op de foto staat.

    Ik zou die soepkippen maar lekker zelf opeten tijdens een spelletje klaverjassen of zo, dat doet de mens goed in de koude wintermaanden, en jouw slogan "Gonna catch 'em all", had ik eigenlijk veel toepasselijker gevonden onder je laatste foto. Een beetje zelfspot kan geen kwaad en houdt leven in de brouwerij.

    Nog even over wintergear


    Over hengels en materiaal hoef ik het niet meer te hebben denk ik. Wel belangrijk is je eigen comfort tijdens de barre winterdagen. In Koude Karper schreef ik ook al dat je er echt voor moet zorgen dat je het qua comfort moet zien uit te houden langs de waterkant. Goede warmtekleding is een must en zorg dat het absoluut waterdicht is. Neem ook ALTIJD 1 paar droge reservesokken mee. Een paar lekvrije plastic tasjes of zakjes kunnen vaak een onontbeerlijk item zijn in je uitrusting. Ook de slaapzak moet tegen een winters dipje kunnen, want wakker worden van de kou is niet alleen slecht voor je nachtrust, maar ook slecht voor je gezondheid. Neem als het kan een Coleman brandertje mee of een Butagasbrandertje. Die laatste wil overigens nog wel eens dienst weigeren als het echt heel erg koud is. Met zo'n Coleman brandertje kun je de tent even snel lekker warm stoken als je het even te kwaad hebt. Ook na het landen van een karper kunnen je vingers nog wel eens bijna van je handen afvallen van de vrieskou. Die ijskoude karper kan namelijk ook slechts 4-5 graden zijn en als je met natte handen en een striemende koude wind buiten bezig bent, is het heerlijk om na afloop even snel op te warmen in je tent. Neem voldoende drinken mee, want je verliest in de winter toch meer vocht dan je zou denken. Beter te veel dan te weinig. Geen alcohol uiteraard. Het is een fabeltje dat je daar warm van wordt en het is nog eens gevaarlijk ook. Draag een goede muts (zelfs in de slaapzak), want je verliest de meeste warmte via je hoofd. Dit geldt niet alleen voor kale karpervissers!!! Ook handig is een potje Vaseline (nee, dat doen jullie maar thuis viezeriken). Hiermee kun je o.a. de sluiting van je hengels mee invetten om te voorkomen dat die vastvriezen. Controleer ook af en toe eens of je piepers het nog doen. Bij extreme kou willen die nog wel eens dienst weigeren of het lijnwieltje (als die er op zit) kan vastvriezen. Voer je met een katapult, neem dan in ieder geval reserve elastiek mee, want het rubber wil nog wel eens breken in de winter. Houdt je katapult in de (warme) tent, dan blijft het geheel soepel. Ook batterijen geven sneller de geest bij koude temperaturen, dus neem reserve mee.

    Mijn vismaat neemt het wintervissen wel héél erg letterlijk
    Mijn vismaat neemt het wintervissen wel héél erg letterlijk
    Als jullie er helemaal doorgekomen zijn, kun je concluderen dat ik dus zoals ik dat in Koude Karper schreef langdurig doorvis op enkele stekken in de winter. Het vergt discipline voor wat betreft het blijven doorvoeren op lopende stekken. Weer of geen weer, ik sla geen voerdag over. Ik creëer dus eigenlijk een (on)natuurlijke voedselplek op of in de buurt van stekken waar de karpers sowieso gerust of zelfs graag de winter doorbrengen. Ik voer als het even kan juist niet middenin of pal boven op hun rustplaatsen, want daarmee verstoor je ze alleen maar. Ik laat ze dus niet van al te ver naar mijn voerplekken zwemmen. Ik dril ze verderop wel af en wacht op de volgende ijskoude vriend.

    Kiron wil ik op de valreep nog even officieel welkom heten in het rotaryteam. Leuke en heldere bijdrage en ik hoop dat je schrijversdebuut het warme welkom krijgt wat het verdient.

    Zelf besluit ik deze bijdrage met woorden die ik al eens eerder schreef. Ook IK heb de wijsheid niet in pacht, maar hoop dat men toch nog wat bruikbaars uit mijn bijdrage heeft kunnen halen. Tijd voor de volgende collega rotarist al weet ik zelf nog niet wie dat gaat worden.

    Aan allen een hele fijne, vangstrijke en een recordverbrekend 2003 toegewenst.

    volgende



    Voor reacties, aanvullingen of vragen kunt u een bericht plaatsen in de reactiebox


    Gerelateerde Artikelen:


    Onderwerp Auteur Datum
    18.3 Targetvissen Gerben Lievers 14-09-07
    18.2 Targetvissen Kees Vaags 11-09-07
    18.1 Targetvissen Tom Langens 07-09-07
    18.0 Inleiding targetvissen Roy Alofs 05-09-07
    17.3 Visserijwetgeving in Nederland Bart van den Hurk 15-03-07
    17.2 Visserijwetgeving in Nederland Robert de Wilt 12-03-07
    17.1 Visserijwetgeving in Nederland Aart Lokhorst 11-03-07
    17.0 Visserijwetgeving in Nederland Roy Alofs 04-03-07
    16.3 Penvissen in de wintermaanden Rick van Derks 04-12-06
    16.2 Wintervissen Marijn Ham 03-12-06
    16.1 Wintervissen Kees Vaags 02-12-06
    16.0 Inleiding wintervissen Roy Alofs 19-11-06
    15.4 Groot water in Frankrijk Daniel van Dijk 25-09-06
    15.3 Groot water in Frankrijk Roy Alofs 22-09-06
    15.2 Groot water in Frankrijk Martin Taal 20-09-06
    15.1 Groot water in Frankrijk Arjen Uitbeijerse 19-09-06
    15.0 Inleiding Groot water in Frankrijk Roy Alofs 18-09-06
    14.4 Oppervlaktevissen Jurgen Munten 06-08-06
    14.3 Oppervlaktevissen Hans Brinkel 11-07-06
    14.2 Oppervlaktevissen Martijn Julien 02-07-06
    14.1 Oppervlaktevissen Jeroen Houdijk 24-06-06
    14.0 Inleiding Oppervlaktevissen Bart van den Hurk 24-06-06
    13.4 Kanaalvissen Bart van den Hurk 24-06-06
    13.3 Kanaalvissen Lukas Linde 30-04-06
    13.2 Kanaalvissen Marijn Ham 30-04-06
    13.1 Kanaalvissen Brecht Gielen 24-04-06
    13.0 Inleiding Kanaalvissen Bart van den Hurk 24-04-06
    12.4 Stekkeuze en aanpak Stefan Slechten 19-03-06
    12.3 Stekkeuze en aanpak Peter Otte 18-03-06
    12.2 Stekkeuze en aanpak Arjen Uitbeijerse 16-03-06
    12.1 Stekkeuze en aanpak Jeroen Houdijk 14-03-06
    12.0 Inleiding stekkeuze en aanpak Bart van den Hurk 14-03-06
    11.4 Obstakelvissen Mark Hofman 06-03-06
    11.3 Obstakel- en wiervissen Arjen Uitbeijerse 17-02-06
    11.2 Obstakelvissen Kees Vaags 16-02-06
    11.1 Obstakelvissen Marijn Ham 15-02-06
    10.4 Riviervissen Wil Jeurninck 30-01-06
    10.3 Riviervissen Michel Hollaar 26-01-06
    10.2 Riviervissen Chris Noorlander 18-01-06
    10.1 Riviervissen Boudewijn Stolk 09-01-06
    10.0 Inleiding Riviervissen Bart van den Hurk 09-01-06
    9.5 Betaalwater een aanwinst? Stefan Gooijert 30-12-05
    9.4 Betaalwater nee Martin Post 26-12-05
    9.3 Betaalwater een aanwinst? Lukas Linde 14-12-05
    9.2 Betaalwater een aanwinst? Kees Vaags 11-12-05
    9.1 Betaalwater een aanwinst? Peter Otte 04-12-05
    9.0 Intro RL december 2005 Bart van den Hurk 04-12-05
    8.4 Conditionering en rigs Chris Noorlander 16-10-04
    8.3 Conditionering en tijgernoten Bart van den Hurk 12-11-03
    8.2 Conditionering, onderlijnen, inhakingen, pijnprikkels Kiron Zaal 14-07-03
    8.1 Conditionering, onderlijnen, inhakingen, pijnprikkels Laurens Maasland 20-05-03
    8.0 Inleiding deel 8 Mark van Balveren 12-04-03
    7.4 Wintervissen Kees Ouwenhand 25-01-03
    7.3 Wintervissen Mike van Zijl 28-12-02
    7.2 Wintervissen Kiron Zaal 18-12-02
    7.1 Wintervissen Bart van den Hurk 18-11-02
    6.7 Flavors, Wier, Spiegelkarperprojecten, enz. Bart van den Hurk 28-08-02
    6.6 Flavours, spiegelkarperprojecten, enz. Mike van Zijl 28-05-02
    6.5 Flavours, spiegelkarperprojecten, enz. Willem Verspoor 04-05-02
    6.4 Flavours, spiegelkarperprojecten, enz. Franklin Broeckx 29-03-02
    6.3 Gastbijdrage op de RL nr's 6.1 en 6.2 Roelof Schut 13-02-02
    6.2 Flavours, aaspreferentie, wier, commercie, toekomst Roger Feijen 28-01-02
    6.1 Flavours, vechtersment., wier, commercie, toekomstvisie Laurens Maasland 10-01-02
    6.0 Inleiding deel 6 Mark van Balveren 04-01-02
    5.9 Lood, lijnen, logboek, aas, feedback enz. Pieter de Jongh 21-12-01
    5.8 Observeren, wier, targetten, projectspiegels, enz. Roy Alofs 06-12-01
    5.7 Loodmontages en gewichten, zichtbaarheid van lijnen Frank Siemerink 14-11-01
    5.6 Gastreactie op diverse Rotary Letters Marcel Bos 25-10-01
    5.5 Gastreactie op diverse Rotary Letters Laurens Maasland 30-07-01
    5.4 Gastreactie op diverse Rotary Letters Mike van Zijl 12-07-01
    5.3 Lood, rigs, legaliseren nachtvissen, enz. Daniël van Dijk 05-07-01
    5.2 Inleiding Rotary Letter deze zomer Mark van Balveren 05-07-01
    5.1 Loodmontages en gewichten, popups, boilies Mark van Balveren 29-03-01
    5.0 Inleiding deel 5 Mark van Balveren 21-03-01
    4.5 Reactie op Rotary Letter 4 Wilco van Leest 20-04-01
    4.4 Selectief aasgedrag, popups, enz. Frank Siemerink 11-03-01
    4.3 Rigs, popups, voeren en verkassen, dips Bart Bouwens 20-02-01
    4.2 Rigs, popups, voeren en verkassen, pezen Raymond v. Keerberghen 31-01-01
    4.1 Boilies, soaks, rigs, voeren, enz. Roelof Schut 12-01-01
    4.0 Inleiding deel 4 Mark van Balveren 12-01-01
    3.3 Popups, voeren, verkassen en dips Andre Akkermans 22-12-00
    3.2 Popups, voeren, verkassen en dips Mark van Balveren 22-12-00
    3.1 Rigs en voeren Frank Siemerink 29-11-00
    3.0 Inleiding deel 3 Mark van Balveren 10-11-00
    2.6 Gastreactie op de 2e Rotary Letter Klaas van de Herik 26-10-00
    2.5 Gastreactie op de 2e Rotary Letter Aart Lokhorst 07-10-00
    2.4 Nederlandse klassebakken. Fotomanupulatie Chris Gabriële 18-09-00
    2.3 Nederlandse klassebakken. Fotomanupulatie Mark van Balveren 18-09-00
    2.2 Nederlandse klassebakken. Fotomanupulatie Bart Bouwens 02-09-00
    2.1 Nederlandse klassebakken. Fotomanupulatie Frank Siemerink 02-09-00
    2.0 Inleiding deel 2 Mark van Balveren 05-08-00
    1.8 Reactie op de 1e ronde: Karpervissen en aas Hans Wols 18-05-02
    1.7 Reactie op de 1e ronde Roger Feijen 02-01-02
    1.6 Verantwoord conserveren utopie of misstand Willem Peters 02-09-00
    1.5 Reactiebox Chris Gabriële 05-07-00
    1.4 Waarom boilies ? Nederlandse recordvissen Bart Bouwens 20-06-00
    1.3 Waarom boilies ? Nederlandse recordvissen Ton van de Bruggen 20-06-00
    1.2 Waarom boilies ? Nederlandse recordvissen Mark van Balveren 07-06-00
    1.1 Waarom boilies ? Nederlandse recordvissen Frank Siemerink 07-06-00
    1.0 Inleiding deel 1 Mark van Balveren 17-05-00 

  •  
    Naar top van pagina
    © 1999-2007 Karperwereld Online. Alle rechten voorbehouden.      Disclaimer