Word KWO member

Favoriet Favoriet
KWO Redactie
Duur video: 1 UUR 24 MIN

In de loop der jaren zijn Mark Hofman en Michiel Pilaar op talrijke wateren geweest in alle uithoeken van Europa. Toch maakte niet één van deze meren zo’n indruk als het Meer van Köycegiz, een ruim 5000 hectare groot water in het Zuid-Westen van Turkije. In dit artikel beschrijft Michiel enkele ervaringen en geeft hij wat praktische informatie die hij heeft opgedaan tijdens zijn visserij op dit sprookjesachtige water.

Pilaar-Hofman-Turkije-1

Een aantal jaar geleden plantte een klein fotootje in het VBK magazine een zaadje in mijn karperziel. In een adembenemende omgeving mocht Patrick Crols poseren met een schubkarper van ongekende schoonheid. Een strak schubbenkleed sierde haar flanken en achter de kop zat een flinke knik. De gouden gloed die de vis uitstraalde deed mij beseffen dat ik ooit in mijn leven zo’n Turkse beauty moest vangen…

Ooit zou ik een vis als deze in mijn armen sluiten, ooit…

Van de Balkan naar het Oosten…

Tijdens de terugreis van onze Oktobertrip in 2014 hadden Mark en ik twee onderwerpen, of… eigenlijk drie. Naast het nabespreken van de Sloveense trip en de gebruikelijke schunnige taal zaten we ook in dubio waar we in 2015 moesten gaan vissen.

Terug naar Frankrijk? Willen we aanschuiven op de big-fish wateren in het Noorden of gaan we verder met onze bergmeren expeditie in de Pyreneeën? In 2012 en 2013 bevisten we namelijk meerdere pareltjes van wateren in de grensstreek tussen Frankrijk en Spanje.

Ooit zou ik een vis als deze in mijn armen sluiten, ooit…

Slovenië was super, echter het was tijd voor wat nieuws.

Het zal ongeveer halverwege de terugreis zijn geweest dat de desbetreffende foto van Patrick opnieuw door mijn hoofd spookte en ik tegen Mark zei “joh, we kunnen ook eens een tripje maken naar Turkije…” En avontuurlijk als hij is was het antwoord “prachtig, waarom ook niet!”

De voorjaarstrip

En zo geschiedde. Begin maart vorig jaar vlogen Mark en ik middels een tussenstop in Istanbul naar Dalaman alwaar een taxi met draaiende motor klaar stond om ons naar de oevers te brengen van het Meer van Köycegiz. Hier namen we onze intrek in Hotel Flora, het onderkomen voor alle karpervissers die hier hun lijnen nat willen maken.

De boulevard van het Meer van Köycegiz, met daaraan gelegen: Hotel Flora.

Buitenom de vlucht hebben we zelf niet veel hoeven te regelen. Een aantal weken per jaar (de goede weken om te vissen) zit onze Belgische kameraad Franky Wauters ook in Hotel Flora. Hij is de contactpersoon tussen de karpervissers en de lokale Turkse bevolking. Hotel, visvergunning, aas, hengels, boot, enz. You name it, Franky has it! Het enige wat we zelf mee moesten nemen was: een tandenborstel, kleren en molens met gevlochten lijn. Oja, én een goed humeur. Maar al snel merkte Franky dat daar nóóit een gebrek aan was!

Franky Wauters, de man die alles regelen kan. Mocht je dat willen tenminste. Soms komen er twee eigenwijze Nederlanders die het zelf liever uitpluizen… Maar ook dat was geen probleem bij deze toffe Belg!

De eerste verkenningstocht

Direct na aankomst besloten Mark en ik om een rondje over het water te varen. Normaal gesproken pak je hiervoor een rubberboot met een electro of een benzinemotor maar hier wordt er gevaren met ‘partyboten’. Tenminste, zo betitelen wij de drijvende vloot van Köycegiz. De rondvaartboten liggen, bij gebrek aan toeristen, namelijk in de haven in het vroege voorjaar en het late najaar.

Een eerste blik over het water. Wát een omgeving.

Franky heeft dan ook geregeld dat de karpervissers voor een prikkie gebruik kunnen maken van deze boten. Niet alleen varen deze boten keihard, er is ook nog eens een dik audiosysteem ‘on board’. Leuk voor ons, iets minder leuk voor de Turkse kapitein (gezien onze muzieksmaak).

De eerste verkenningstocht bracht ons langs een aantal strategisch gelegen stekken waarbij Mark en ik moesten aftasten of er karper langs zou komen. Met wat tips van Franky in de pocket besloten we om een aantal uitstekende rietkoppen aan te voeren tot een meter of 250 uit de kant.

Eén van de partyboten, het is prettig vissen vanaf een stabiel ‘vlot’ als dit.

Belangrijk was wel dat we goed keken of we de boot er konden vastleggen. Er zijn op dit water namelijk nauwelijks kantstekken en door de harde mistralwinden (die er haast iedere middag opsteken) is het belangrijk dat de boot zoveel mogelijk in de luwte ligt.

Een goede kapitein is onmisbaar, zeker als de mistralwinden het water geselen!

Een goede kapitein is onmisbaar, zeker als de mistralwinden het water teisteren!

Entertainment

Na het aanvoeren van een drietal stekken vertrokken we weer naar het hotel om hier wat te werken en ons voor te bereiden op de avond. Daar er volgens Franky, en later ook uit eigen ervaring, nauwelijks karper wordt gevangen in de nachtelijke uurtjes is het geen straf om de avonden elders door te brengen. Met elders doel ik op de diverse leuke restaurantjes, cafés en andere horeca gelegenheden die gelegen zijn aan de boulevard van Köycegiz!

In de nachtelijke uurtjes wordt er weinig gevangen, helaas.

Jullie kunnen jezelf dan misschien ook wel voorstellen dat we het dagvissen combineerden met leuke avondjes uit én af en toe een nachtje vissen vanaf de boot. Helaas leverden al die nachtsessies niets op, maar dat kon niet worden gezegd van de eerste dagsessie. Want we vielen direct met onze neus in de boter. Ook wel eens lekker!

Maagdelijk veertigers en groter…

De eerste visdag begon om 7 uur met het opladen van het materiaal op de partyboot. Omdat het onze ‘ontmaagding’ betrof zou Franky met ons mee gaan om een en ander uit te leggen.

Na een boottocht van een half uur kwamen we bij de stek aan en daar gaf onze Belgische kameraad een cursus ‘hoe knoop je een partyboot aan het riet vast’. Een effectieve methode waarbij een bundel riet wordt gebruikt als ‘anker’, als dit goed vast zit zal de boot pas bij windkracht 5-6 gaan verschuiven!

Eenvoudig en slim: gebruik maken van de natuurlijke ankers!

In windstille condities legden we (met de bijboot) onze rigs op stekken tussen de 2 en de 4,5 meter diepte. Het grootste gedeelte van de ruim 5000 hectare (wat dus groter is dan Lac du Der) heeft een diepte van tussen de 4 en de 7 meter maar wij kozen voor de wat ondiepere spots. Dit in de hoop dat de voorjaarskarpers hier op zoek gingen naar een vleugje warmte of juist wat extra beschutting tussen het riet.

Rods out, laat die Turkse rakkers maar komen.

Terwijl we geduldig wachtten op een aanbeet keuvelden we met Franky over de potentie van het water. Ooit (in 2007) is er een spiegel gevangen van iets over de 30 kilo. Daarna is deze supervis niet meer terug gezien. Ieder jaar worden er hoge veertigers of zelfs vijftigers gevangen die nog niet in het fotoalbum van Hotel Flora zijn opgenomen. Dit geeft wel aan dat die paar weken bevissing per jaar (door maximaal 6 tot 8 vissers tegelijk) nog ruimte laat voor verrassingen van ongekende proporties.

Een magisch moment

De uren kropen voorbij en het neigde al richting de schemering toen er alsnog een hengel af liep. Mark en ik waren echter nét op dat moment stekken gaan zoeken met de zodiac rondom de rietkop waar we aan het vissen waren. Het duurde dan ook een ruime minuut voordat Mark de kromme hengel uit de handen van Franky kon gristen waarna we het ruime sop op stuurden.

Wil je deze update bekijken?

Word dan ook KWO Member voor slechts €6,95 per maand of €59,- per jaar.

Krijg direct toegang tot de beste karper video’s, films, artikelen & kortingen.7.000 andere karpervissers gingen je al voor!

Lees hier alles over het KWO Membership of meld je hieronder direct aan.