Bootvissen in Frankrijk op de rivier De Lot – Deel 1

In dit tweeluik vertellen Wouter en Kiek, die jullie uiteraard van Lot Experience kennen, over hun eigen avonturen met een van hun boten! Ze hebben samen twee unieke sessies beleeft waarin sfeer, avontuur en beleving centraal stonden. Door het succes verhaal wat zij op hebben gezet in Zuid- Frankrijk kunnen ze ‘maar’ 2 weken zelf op pad. Zoals we van Wouter gewend zijn, zijn niet alleen de hengels tevoorschijn gehaald. Ook de camera?s en de drone draaiden overuren!

Wouter en Kiek aan het woord: Het doel is om zoveel mogelijk stuwstukken te bekijken vanaf het water, te bevissen, een beetje cultuur te snuiven en vooral samen te genieten middenin de adembenemend natuur! Voor onszelf, maar ook voor onze (toekomstige) gasten! In dit eerste deel varen we van Luzech tot net voorbij Cahors. De omstandigheden zijn hard en ruig. Geen voorjaar, maar najaar zou je haast zeggen. Avontuur 6.0 en om er lekker in te komen beginnen we met het videoverslag.

We zijn erg druk geweest met ons bedrijf en hebben uiteindelijk twee korte weekjes vakantie kunnen nemen. Toen we in Nederland woonden had ik bijvoorbeeld al 3 Franse sessies achter de rug. Maar ja, als je aan de mooiste rivier van Frankrijk woont hoef je ook niet snel weg… Een van de boten was eind mei en midden juli vrij dus de keuze was makkelijk!

We gingen beide weken op onderzoek uit, naar de diversiteit van onze omgeving op de Lot. De eerste 4 daagse trip in mei varen we naar de stuwvakken tot en met Cahor. De tweede vakantie plannen we ad-hoc in de tweede week van juli. We gaan wederom op verkenning tot aan de hoger gelegen stuwen, Saint Cirq de Lapopie en verder, maar dat lees en zie je later!

Hard en ruig samen met je vriendin!

De weersvoorspellingen zijn verre van ideaal als we op het punt van vertrekken staan. De eerste 2 dagen valt er gemiddeld 15mm neerslag per dag met temperaturen van 20-22 graden daarnaast kampen we met zwaar onweer. Op zich niets aan de hand, alleen we zijn wel wat argwanend met betrekking tot de stroming en dus het waterniveau.

Fuck it, we gaan gewoon!

De dagen hierna wordt er veel onweer voorspeld met wederom veel neerslag. Dit voorjaar in Frankrijk is er zo een als we eigenlijk tot dusver in Nederland kennen. Af en toe wat zon en regelmatig neerslag met koele temperaturen. We hebben weinig keus om de vakantie uit te stellen omdat onze boten verhuurd zijn.. Fuck it, we gaan gewoon!

Tussen de onweersbuien door even opwarmen op het achterdek!

Geen stuw houdt ons tegen

We traileren de boot 5 stuwstukken beneden Cahor. De stuwen zijn hier aanzienlijk kleiner in vergelijking met de stuwen waar we wonen. Ondieper, vrijwel overal rotsbodem dus gevoeliger voor stroming en water fluctuatie. Anders dus, dat is ook zo mooi aan deze omgeving. De eerste dag willen we zoveel mogelijk kilometers maken. Hierdoor krijg je inzicht in de afstanden en rekening houdend met de terugweg, kunnen we zo bepalen waar we kunnen gaan vissen. Je kunt er vanuit gaan dat de heenweg, stroomopwaarts dus minimaal 1,5 tot 2 keer zo lang duurt met redelijk forse stroming. Na 2 uur varen en 2 stuwen verder besluiten we ergens een nachtplek op te zoeken.

Traileren doen we inmiddels binnen 15min. Zo’n geoliede machine zijn we.

De stuwen zijn ondieper en dus gevoeliger voor fluctuatie.

De stroming is ongekend!

Deze nacht vissen we instant en voeren we ongeveer 2 kg, verspreid over de zone waar de hengels liggen. We vissen met 4 hengels, 2 aan elke kant van de boot. Ook hebben een glooiing gevonden tot 7 meter diep waar de stroming het minst hard is. Daarna loopt het talud omhoog wat weer een kleine stroomversnelling creert. We slapen heerlijk zo midden in de middle of nowhere. s?Ochtends zijn we zo weer weg omdat we afgemeerd zijn aan een in het water liggende boom. Steekstokken kunnen hier de grond niet in en onze gefinetunede ankers laten we thuis.

Keep it simple, het bodemverloop is niet interessant dus je kunt overal vissen!

We varen verder en worden getrakteerd op mooie dingen om ons heen. Groene heuvels, kleine rotspartijen en niemand om ons heen! Behalve de boten van Le Boat… Deze willen nog wel eens onbestuurbaar overkomen dus echt een factor om rekening mee te houden!

Ervaring met de sluizen en stuwen!

We komen veel sluizen tegen. Naarmate je stroomopwaarts vaart worden de stuwen over het algemeen steeds kleiner door het toenemende verval. Logisch eigenlijk. We varen lekker door en de sluizen gaan redelijk rap omdat we op elkaar zijn ingespeeld. Je zet elkaar af net voor de sluis, waar je een soort P plek hebt voor de boten. Dan loop ik of Kiek naar de sluizen en zorgt dat de sluisdeuren goed staan.

Om de beurt loopt er iemand naar de sluis #TEAMWORK.

De sluizen doen we om en om, heerlijk om alles samen te doen!

Kiek trotseert de sluizen tijdens het onweer!

Dan vaar je de boot de sluis in en sluit je de deuren achter de boot. Vervolgens eerst de schotten naar beneden draaien stroom afwaarts en dan pas de schotten opendraaien aan de kant met hoogwater, de voorste sluisdeuren. De persoon in de sluis zorgt dat de boot op zijn plek blijft. Dit doe ik door een touw om een bolder te slaan en met de hand vast te houden of het touw via het trappetje te laten lopen. Past op dat je de boot nooit vast maakt in de sluis. Dit is levensgevaarlijk!

Wees altijd voorzichtig in een sluis!

De wolkbreuk

We hebben er inmiddels weer een instant nacht erop zitten en bevinden ons 3 stuwen voor Cahor en de lucht ontploft letterlijk! We meren aan net voor de sluis en worden uitgenodigd door een boot voor ons om binnen te schuilen. De bliksem raast horizontaal door de lucht en om ons heen lijkt de horizon zwavel geel. Ikzelf houd niet van onweer, maar Kiek trotseert de zware omstandigheden alsof het niets is. Uiteindelijk wagen we het erop, samen met de bemanning van het schip voor ons.

We voelen ons nietig en wachten daarom met andere boten in de sluis.

Zo kunnen we sneller de sluis door. Als we net de sluis uitkomen gaat het echt goed te keer maar we kunnen nu op veilige afstand toe kijken en wat filmen. Sjesus wat een geweld. We varen rustig door naar Cahor waar we een drankje op de terras nuttigen bij Pont Valentr. We kunnen hier nog even de hengels een uurtje ingooien met de sounderbox op tafel.

We varen het grootste gedeelte in zwaar weer!

Terug naar de tweede stek

We besluiten na een plat du jour in Cahor, om terug te gaan naar de tweede instant stek. De voorspelling zijn dusdanig slecht dat we niet te ver van huis willen zijn. De hond is ook nog herstellende van een pootbreuk dus het is allemaal een beetje passen en meten. De avond is mooi en we leggen de hengels secuur uit. Aangezien we in een diepe buitenbocht liggen met de boot vissen we dicht bij met de buitenste hengels en de middelste hengels liggen op het talud in het midden ongeveer. Aan de overkant vissen is geen doen met deze stroming!

Gelukkig nog vis in de boot!

Eindelijk vangen we 2 schubs in de ochtend en besluiten, na een helse nacht te hebben gehad, om op huis aan te gaan. Het onweer was zo hevig dat ik niet eens op het achterdek durfde te komen…

We varen steeds in zwaar weer, maar Kees heeft nergens last van!

We zijn in totaal 4 dagen en 3 nachten op pad geweest. Vanwege de barre omstandigheden hebben we uiteindelijk de vakantie iets ingekort, maar zijn juist weer getriggerd voor een volgend avontuur. See you next week en dan vangen we wel dikke bakken 😉

In de tussentijd kun je ons volgen op Instagram, Youtube en onze FB pagina!