Een succesvolle herfstsessie – terugblikken met Joris Kusters & Teun Ponjee

Half oktober trokken de Pro Line boys Joris Kusters en Teun Ponjee richting Frankrijk. Het werd een sessie om nooit te vergeten: meer dan 40 vissen kwamen op de kant, met als klap op de vuurpijl een nieuw PB voor Teun!

Teun aan het woord: 11 oktober, het is bijna zover! Na een lange periode van werk en school gaat het nu dan echt beginnen, het is de dag voor vertrek. Ik moet die vrijdag nog even naar school, maar Joris is al vrij. We besluiten om 11 uur af te spreken bij het treinstation, waar Joris me ophaalt. Er moeten nog wat zaken geregeld worden voor dat we aankomende nacht richting Frankrijk kunnen vertrekken. Nadat Joris me heeft opgepikt rijden we samen naar het Pro Line kantoor, die ons weer rijkelijk voorzien van vers aas voor komende week. Op de terugweg nemen we nog even de laatste dingen door voor we die avond de auto inpakken en ’s nachts vertrekken richting het beloofde land.

Op de terugweg nemen we nog even de laatste dingen door…

De reis naar Frankrijk verloopt voorspoedig en we komen al redelijk vroeg in de morgen aan op de plaats van bestemming.

Het zou een…
….memorabele sessie worden!

De plannen

We kozen ervoor om deze week twee centraal gelegen stekken op het midden van het water te gaan bevissen. Tijdens een gezamenlijke sessie eerder dit jaar zijn wij erachter gekomen dat de vissen graag azen op dit stuk. Dit zijn natuurlijk de dingen die je moet onthouden en waar je voordeel uit kunt halen als je nog eens terugkeert naar hetzelfde water. Ook deze week, zo zou niet veel later duidelijk worden, bleken we weer op goud te zitten! Na op ons gemak het kampement te hebben opgezet besluiten we om te gaan starten met voeren.

Ook deze week bleken we weer op goud te zitten!

We weten waar we moeten zijn en maken ons niet te druk, we hebben immers zeven nachten de tijd dus dat moet helemaal goed komen. Na een snelle voerbeurt besluiten we even de ogen te sluiten, zodat we in avond fris van start kunnen gaan.

Een mix van drie smaken boilies moest het gaan doen!

De aaskeuze

We hebben er deze sessie voor gekozen om met een mix van drie smaken Boilies aan de gang te gaan, de Nutrition, V-activator en Crayfish van Pro Line. Het beste van drie werelden waar wij zeker ons vertrouwen uit kunnen halen. Wij kozen er voor om deze gemixt te voeren, de gedachte hierachter is wat ons betreft vrij eenvoudig: door gemixt te voeren spreken we veel meer vissen aan, niet elke vis heeft namelijk dezelfde voorkeur. Door het toepassen van deze voertactiek zijn wij er zeker van dat we een breder bestand aan kunnen spreken.

Door gemixt te voeren spreken we veel meer vissen aan.

Snelle actie

Kort voor het het donker wordt besluiten we om de hengels op de aangevoerde stekken neer te leggen. De hele middag hebben we al kunnen genieten van een schouwspel dat iedere visser graag wil zien, azende vis. Ze sprongen werkelijk als dolfijnen uit het water en dat de hele nacht door… Bij het inleggen van de hengels zitten we dan ook barstensvol vertrouwen dat deze op zeer korte termijn af gaan lopen.

Een mooie spiegel voor Teun.

Dat is ook exact wat er gebeurde, werkelijk de hele nacht zijn we bezig geweest! Het ritueel bestond uit drillen, voeren en de lijnen op de stekken terug te leggen. In de vroege ochtend stond de teller al op acht vissen. Moe maar voldaan met het resultaat van de eerste nacht besluiten we alles gereed te maken voor een dag met veel actie… daar houden wij van!

Ze sprongen werkelijk als dolfijnen uit het water…

Ook voor Joris kwam er met een mooie schub van 23.5 kg vrijwel direct een heuse herfstbak op de kant!

De herfstbak van Joris.

Actie, actie en nog eens actie…

Sinds de eerste nacht blijft het maar lopen. Er komt van alles voorbij, van kleine vissen tot mooie dertigers. De vis ging helemaal los op het voer en na iedere aanbeet voerden wij meerdere kilo’s boilies verspreid over onze stekken.

Genoeg actie overdag!

Ook overdag kregen wij weinig kans om even rustig te zitten. Zodra het aas te water ging stonden wij niet veel later weer met een kromme hengel. We hebben afgesproken om gedurende deze week run om run te vissen. We zijn immers samen in Frankrijk en gunnen elkaar allebei een aantal mooie vissen!

Teun pakte een mooie schub bij het opkomen van de zon.

De rigs

De rigs waarvan wij deze sessie gebruik maakten waren vrij basic. De rig bestaat uit dertig centimeter gecoat en stijf onderlijn materiaal met daar onder een klein stukje gestript om de hair vrij te kunnen laten bewegen. Verder gebruiken we een line aligner om de inhaking te nog wat te bevorderen. Dat het niet altijd moeilijk hoeft te zijn om effectief te zijn is deze sessie wel gebleken, we hebben geen enkele losser gehad! Deze sessie maakten wij ook voor het eerst gebruik van de “Crayfish” boilie die begin 2020 in de winkel verkrijgbaar zal zijn.

Het hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn…

Dubbelruns

Gedurende de sessie kwamen er verschillende dubbelruns voorbij, Geweldig natuurlijk als je met twee man aan het water zit. Allebei een hengel en gas erop!

Met meerdere dubbelruns…
…hebben de mannen niks te klagen!

Een nieuw PB voor Teun

Midden in de nacht werd Teun gewekt door een paar piepjes. Nadat hij de hengel opgepakt had kreeg hij direct het vermoedden dat het misschien wel eens om een groter exemplaar zou kunnen gaan. Het duurde een tijdje voordat de vis onder de top van de hengel zat, maar toen we de vis eenmaal zagen werd het vermoeden van Teun bevestigd. Het was een BAK van een schub! Na een stevige dril onder de top konden we vis scheppen.

Het was een BAK van een schub!

Nadat Teun de vis had onthaakt werd het tijd om hem te wegen. Zou dit dan een nieuw PB zijn voor Teun?! De naald van de weger sloeg helemaal door naar 24,8 kilo en verbrak daarmee het oude PB van Teun! Ondertussen werd het alweer bijna licht en besloten we de vis eventjes in de sling weg te hangen. Bij het eerste daglicht werd de bak van een schub op de gevoelige plaat vastgelegd!

Met 24.8 kilo een nieuw PB voor Teun. Wat een kanon!

Tot slot

Wij hebben een geweldig geslaagde week gehad! Het wisselvallige najaarsweer, afgewisseld met een paar mooie zonnige dagen, maakte dit tot een echte herfstsessie. De vissen dachten daar gelukkig net zo over en we mogen samen terug kijken op een mooie en vangstrijke week. Met meer dan 40 vissen en zelfs een nieuw PB hebben we niets te klagen. Dit is zeker voor herhaling vatbaar!

Deze sessie was, met 40 vissen en een nieuw PB, zeker voor herhaling vatbaar!