Etang du Yeti ontmaagd – Peter Vlasveld

Soms komt er iets op je pad en moet je die kans met twee handen aangrijpen. Dat is wat Peter Vlasveld en zijn makker Valentijn deden toen ze de mogelijkheid kregen om als eerste karpervissers het Etang du Yeti te bevissen. Lees het verslag van Peet en bekijk de film over dit avontuur.

Het is eind Maart en naast heel karpervissend Nederland kan ik zelf ook niet wachten om naar de waterkant te gaan. Het weekend van Goede vrijdag met aansluitend Pasen staat al weken in het vizier om een meerdaagse sessie te gaan maken. Echter is het nog veel te koud en is het water absoluut nog niet opgewarmd. Samen met vismaat Valentijn bekijken we onze opties en komen we tot de conclusie dat we moeten wachten tot het water is opgewarmd.

Een onverwachte mogelijkheid kwam op mijn pad.

Een onverwachte mogelijkheid kwam op ons pad.

Uit het niets belt Marc Westenberg mij, we hebben elkaar wel eens gesproken en zijn elkaar wel eens tegengekomen langs de waterkant, maar meer ook niet. Hij vraagt mij of ik al plannen heb voor het paasweekend, wat een toeval! Ik vertel hem dat de temperaturen roet in het eten gooien, en hij komt met een leuk aanbod. Of ik interesse heb om op één van zijn wateren te vissen en daarvan een film wil maken. Een zakelijk voorstel dat tevens ook aansluit op de plannen om te gaan vissen.

Eerst twijfel ik even en zeg ik hem eerlijk dat betaalwateren de nodige nadelen met zich meebrengen. Ik maak wel uitzonderingen, maar natuur, rust en kwaliteit staan hoog bij mij in het vaandel.

Etang du Yeti Google Maps.

Hij vertelt me vervolgens dat ik een prachtig groot huis tot mijn beschikking heb met een meer van 20 hectare (met een leuk bestand aan karper). Dit alles omringd door natuur en het mooie is: er kunnen geen andere vissers komen. Ik neem een kijkje op de site van Carping Adventures en al snel ben ik overgehaald. Ik stel voor dat Valentijn ook mee gaat en enkele dagen later zitten we in de auto richting Noord Frankrijk.

De mansion ligt rechtstreeks aan het meer.

Aangekomen op de locatie treffen we een mansion aan waar je eerder Hugh Hefner verwacht tegen te komen, alleen moeten we de Playboy modellen er dan wel bij denken. Marc staat al klaar, zet voor ons koffie en zijn hengels staan op de steiger voor het huis. Het is grijs en grauw buiten en de weersvoorspelling heeft voorlopig nog geen verbetering voor ons in zijn planning staan.

Niet alleen voor het vissen is dit nadelig, maar zo ook voor het filmen. We maken onze hengels klaar en we spreken af dat Marc de volgende dag zijn hengels van de steiger haalt, aangezien drie rod pods mij iets te veel is. Marc is akkoord en zegt dat hij in het huis gaat werken aan zijn website en dat hij ons zal voorzien van eten en drinken, zodat wij lekker ons ding kunnen doen! Dat klinkt als een prima plan!

Lekker 'kut weer' om met de boot de plas op te gaan.

Lekker ‘kut weer’ om met de boot de plas op te gaan.

Een winterse aanpak op een maagdelijk water

Het meer is groot en heeft nagenoeg overal dezelfde diepte met uitschieters naar 3 meter, maar het is vooral ondiep. In mijn ogen een voordeel, aangezien het dan eerder opwarmt en we meer kans maken. Het is immers nog vroeg in het jaar en mega vangsten kunnen we zo en zo niet verwachten.

Als Marc me vertelt dat het bestand onbekend is en dat er recent wat grotere karpers aan het water zijn toegevoegd besluit ik dat we niet te moeilijk moeten doen. Het klinkt zo makkelijk, maar een water met karpers die nog nooit boilies hebben gezien met een temperatuur van ongeveer 8 graden, is geen gemakkelijke opgave weet ik uit eigen ervaring. In deze tijd van het jaar gebruik ik sowieso een andere aanpak; klein aas en minimale hoeveelheden voer.

Een Chodje, eenvoudig maar doeltreffend.

We steken onze koppen bij elkaar en besluiten dat we kleine voerdeeltjes moeten aanbieden die zo natuurlijk mogelijk zijn. Micro pellets, blikmais, tonijn, kleine tijgernootjes en kleine boilies wordt het koude buffet voor de Cyprinos. De hengels werden beaast met choddies (de PB products kant en klare chods maat 6), en een enkele hengel met een kleine boilie in combinatie met een kleine fluor pop-up. Een winterse aanpak op een maagdelijk water. Het lijkt ons verstandig alleen met de boot het water op te gaan om het water in kaart te brengen, en deze alleen te gebruiken in noodgevallen.

Alle vissen werden gevangen op een choddy.

Een mooie vis voor Vaal.

De vissen zitten duidelijk nog in wintermodus en willen we dan ook niet verstoren in hun opwarmfase. De lijnen varen we dan uit met de Navigator voerboot zodat onze choddies op een aantrekkelijk bedje van klein aas kunnen worden gepresenteerd. Omdat de dieptes nagenoeg overal hetzelfde zijn, hoeven we het ook niet ver te zoeken en vissen we tot maximaal 150 meter vanaf het huis.

Hondenweer

Het is hondenweer, waterkoud en op een enkele vis na, blijft het stil. Gelukkig is er inmiddels verbetering te zien op de buienradars en dat geeft ons goede hoop. In de tussentijd vermaken we ons prima en kunnen we warm blijven in het grote huis. Naarmate het weer verbetert, krijgen we ook meer aanbeten en vangen we enkele vissen.

Een spiegeltje nadat het weer verbeterde.

Die nacht zou het opklaren en zou het keihard gaan vriezen onder een heldere hemel met volle maan. We besluiten tot middernacht te vissen en vangen zelfs enkele vissen, terwijl alles om ons heen bevriest. De volgende morgen zet ik wel de wekker om bij zonsopkomst enkele beelden te schieten en mijn hengels weer te water te laten.

Onder de heldere sterrenhemel vroor het stevig tijdens de nachten.

Genieten!

Voordat mijn wekker af loopt ben ik al wakker, ik hoor buiten enkele vogels en dat is precies waar ik op hoopte. Dit kan niks anders betekenen als dat het een mooie dag gaat worden. Eenmaal beneden bij de hengels geniet ik van de natuur die ontwaakt en springen er enkele kleinere vissen bovenop de stek.

Foto 9

Bij het eerste zonlicht is het meteen genieten geblazen en volgt de eerste aanbeet binnen het half uur! Deze activiteit wordt gevolgd door nog meer aanbeten. De spierwitte ijskristallen verdwijnen in een mum van tijd als sneeuw voor de zon. Marc en Valentijn zijn ondertussen ook ontwaakt en bezorgen me een sterke bak koffie en er worden enkele foto’s en beelden geschoten.

Een fraaie spiegel in het ochtendlicht.

Het paasweekend staat volledig in het kader van veel actie, mooie vissen en keihard genieten. Als natuurfreak en vogel enthousiast vermaak ik me dan ook prima in deze omgeving! Ik kan zelfs enkele unieke soorten aan mijn fotografielijstje toevoegen.

Een zwarte wouw...

Een zwarte wouw…

Een zwaluw...

Een zwaluw…

...en een zwarte roodstaart!

…en een zwarte roodstaart!

Een zwarte wouw jaagt boven het meer, een bruine kiekendief duikt vol in de tientallen meters riet die er staan, een zwarte roodstaart laat zich zien en overal begint alles weer te leven. Kolere, wat heb ik dit gemist afgelopen wintermaanden! En niet alleen de natuur! Keiharde fluiters, bloedmooie vissen en visplezier, gepaard met veel lol en gezelligheid, wat wil je nog meer?

Het uitzicht is niet vervelend...  ;-)

Het uitzicht is niet vervelend… 😉

Een plaatje van een schub voor Valentijn.

Fijne Pasen!

Het is ondertussen tweede Paasdag en na een kort nachtje slapen, gaan de lijnen weer te water. Dit keer is zelfs Valentijn op tijd wakker. De eerste vissen melden zich meteen, en we landen enkele fraaie spiegels en schieten unieke beelden bij het eerste zonlicht.

Uniek: reeën die in alle vroegte komen drinken!

Terwijl we verbaasd zitten te kijken naar een groep reeën aan de overkant van het water, giert een spoel het uit. Het is de hengel van Valentijn en bij het eerste contact hebben we meteen door dat we met een serieuze vis te maken hebben. Eenmaal geland zien we een enorme spiegelkarper op de mat liggen. Een bak van een karper, helemaal puntgaaf, alsof hij zo uit de verpakking komt.

splash anoniem

Valentijn is zo blij als een klein kind en als we de vis willen fotograferen wordt het ‘geniet momentje’ verstoord door een fluitende DS3 alarm. Ik kan een mooie spiegel landen en laat deze even in het net zitten na het onthaken.

Dit is waar we (ook) voor kwamen: een bak van een spiegel!

Nadat we de massale spiegel op de gevoelige plaat hebben gezet, vang ik tijdens het opruimen als kers op de taart ook nog een fraai beschubde spiegel. Het is de laatste vis van de sessie, en we kunnen tevreden en voldaan huiswaarts.

Een karper als deze is altijd welkom.

Tevreden kunnen we huiswaarts.

MTV Cribs

In een dolle bui zeg ik tegen Valentijn en Marc dat ik nog niet klaar ben met filmen en ik het huis wil filmen in de stijl van MTV Cribs. We hebben de grootste lol en we schieten in 1 keer een kort filmpje in en rondom het enorme huis.

Enthousiast en gedreven als ik zelf ben heb ik de dagen ervoor me alleen bezig gehouden met het vissen en de natuur, en is het huis helemaal niet aan bod gekomen. Eigenlijk zo gek ook niet, daar ik niet altijd de luxe heb om op zo een locatie te vissen en ik normaal elke minuut achter mijn hengels wil zitten. Maar zo een accommodatie als dit is uniek te noemen.

foto 19

Een locatie als geen ander!

Het huis is echt van alles voorzien, en heeft meerdere slaapkamers met uitzicht op het meer. Ik weet zeker dat veel vissers hier nog de tijd van hun leven zullen hebben, en op zon locatie kan je zelfs je gezin meenemen of met twee koppels aan de slag gaan. Sterker nog, deze zomer gaan we zelfs terug! Ik ben zo benieuwd hoe het er straks uitziet, nu alles nog groener en volgroeid is, en het water is opgewarmd…  😉

Het was een heerlijk weekend!

Ik heb van deze sessie een leuke film in elkaar gezet waar met name de visserij en de natuur aan bod komt. Waarin je kan zien dat de koude winterperiode plaats maakt voor een zonovergoten Paasweekend, waar we konden genieten van de rust. Veel kijkplezier!