Extreem verticalen op Rainbow Lake – Dimitri Fannes

De gedreven Belgische visser Dimitri Fannes viste de eerste week van april op het befaamde Lac de Curton, oftewel Rainbow Lake. Een week lang had hij de tijd om de beroemde Rainbow-buffels zijn net in te loodsen. Gelukkig voor ons heeft hij naast een hengel ook een camera in zijn hand gehad en heeft hijeen prachtige video geschoten van zijn avontuur waarin hij ‘verticaal’ moest vissen.Check de video en lees hieronder het artikel!

Het verhaal bij de video

Dimitri aan het woord:Sinds een paar jaar ben ik gefascineerd ophet verticaal vissen op karper. Mijn thuiswater werd overspoeld door de wolhandkrabben, een uitheemse soort die op verschillendewateren een wareplaag vormt. Door verticaal te vissen liepen de krabbenniet meer tegen mijn lijn open konden ze zo minder gemakkelijk mijn aas en onderlijn vinden in open water. Eindelijk weer rust aan de waterkant! Geen gepiep meer, geen hangers meer die licht omhoog klimmen en dan weer als een baksteen naar hun positie vallen. Na een nacht werken kon ik zo toch nog wat uitrusten aan het water en niet steeds paranoia worden van dat gepiep. Als de beetmelder piept wil ik vis! Op korte tijd mocht ik een paar topvissen landen van mijn thuiswater en wist ik het meteen: dit is het! Bij het winnen van de Benelux Carp Masters zat een prijs waar ik echt van droomde: een ticket naar het befaamde Lac De Curton oftewelRainbow Lake!

Na lang wachten…

…was het begin april eindelijk zover! Spullen in de auto rammenen vol goede moednaar op een top water. Een water met extreme visserij waar degelijk en sterk materiaal absoluutnoodzakelijk is.

dimitri-fannes-rainbow-eindelijk

Eindelijk was het zover!

Ik had mijn molens opgespoeld met 30-honderdste gevlochten lijn met Kevlar erin verwerkt, extreem schuurbestendig! Verder gebruikte ik 50 ponds 65-honderdste voorslag en een 50 ponds onderlijnmateriaal. Ik had zelf nog nooit met een haakmaat 2 gevist, maar die ging ik hier zeker nodig hebben! In 80% van mijn visserij vis ik met een haakmaatje 8, de N-Gen haken van Pro Line. De overstap naar een maatje 2 was aardiggroot voor mij, maar zonder nadenken haalde ik ze uit de verpakking en begon ik rigs te knopen van tussen de 30 en 40 cm lang. Als hair gebruikte ik een soort rekker-staafje van ongeveer 4 cm waar een kleine verdikking aan zit dieals stopper dient en een klein oogje waar de haakpunt door kan. Met deze set-up zit hethaakaas zat zeer kort tegen de haak aan maar lossers heb ik zelden.

Kippenvel

Na een lange rit van ruim 1000 kmkwamen we aan het befaamde water. Waaaauw… Kippenvel! Ik was meteenbenieuwd naar onze stek en voor mij kon het niet snel genoeg gaan. Na de kennismaking met de eigenaar en wat praten met medevissers was het klokslag 10 uur en hadden we toestemming om naar de stek te gaan. Onderweg naar de stek zie ik dat de andere stekkenenorm zijn, zou die van onsook zo groot zijn? In de verte zag ik onze stekken! Stek 7-8-9. Geen topstekken, maar ‘who cares’. Ik ben al super blij om hierte zijn.

dimitri-fannes-rainbow-aankomst-regen

Slecht weer bij aankomst met in de verte stek 7, 8 en 9.

De stek is groot en voor ons ligt een grote slok water waar je ongestoord je ding kan doen. We hebben gelijk verspreid gevoerdmet de werppijp, zodat we ons tentenkamp konden opzetten en onze hengels konden uitpakken. Het begon steeds harder en harder te regenen en na het uitleggen van de hengels in de baaibesloten we de rest van het water met rust te laten en de boot niet meer in te stappen. We hadden genoeg gevoerd dus we lieten de visseneen dag en nacht rustig azen in de hoop om meer karpers op onze stek lokken. Onze stek zag er bij aankomtzeer rustig uit, maar we hadden goede moed!

Verticaal vissen

Na een dag, een nacht en middag rust op de stek besluiten we om de hengels in te leggen en er goed wat voer omheen te verspreiden. We hebben tenslotte nog 6 nachten te gaan, dus laat ze hun gang maar gaan. Als aas hebben we de Red Angelvan Eddy Sterckx gebruikt in combinatie met de nieuwere Crunchy Belachan & Krill boilie van Pro Line. We mixen het aas 50/50 evenals15mm en 20mm bollenvan de beidesoorten door elkaar. Ik besluit wel met groter haakaas aan de slag te gaan, namelijk met 25mm. Door mijn korte hair wil ik dat de haak door het gewicht van de boilie sneller naar beneden valt bij het opzuigen van het aas. Bij de hengels voer ik aardig watmaar wel redelijk compact. Een lange onderlijn van meer dan 30 centimeter kan hierbijgevaarlijk zijn omdat je aanbeten kuntmissen als je compact voert. Ik los dit op door groot en zwaarhaakaas te gebruiken. De lange onderlijn is noodzakelijk omdat je verticaal vist met een floater. Je lijn loopthierbijvanaf hetlood strak verticaal naar de dobber toe. Je rig zit dus vlakbij de verticaal lopende lijn en wil je dit zo goed mogelijk camoufleren, dan gebruik je een langere onderlijn. Als de karper aan het azen is hangen ze vaak schuin. Bij een korte onderlijn zou de karper met zijn kop of rug tegen die strakke, verticale lijn kunnen komen en dat wil ik voorkomen!

dimitri-fannes-rainbow-floater-systeem

Een floater systeem is onmisbaar op Rainbow.

Een rustige start

Dag 2 blijft het rustig. Sla hierbij niet in paniek: als je redelijk wat gevoerd hebt duurt het vaak even voordat er wat meer vis de sector in trekt. Hierbij is het noodzakelijk niet te gaan twijfelen en niet bang te zijn om nog een dag of 2 langer te blijven voeren, ook al heb je noggeen vis gevangen. Let er wel op in welke periode je dit doet! Het water is hier nog aan het opwarmen en de vissen hebben vitamines nodig voor de paai, die er over een paar weken aan zit te komen. Zelf denk ik dat ze in deze periode boilies nodig hebben omdat daar veel voedingswaarde in zit. Om die reden heb ik geen partikels meegenomen, ondanks dat ik hennep & boekweit klaar had staan voor de trip. Teveel keuze is teveel twijfelen!

dimitri-fannes-rainbow-rustige-start

De eerste dagen blijft het rustig…

Wat de meeste misschien wel weten is dat ik echt freak op flavours, baitboosters, baitsteam, dips en ga zo maar door. Hier heb ik enormveel vertrouwen in en hier experimenteer ikvaak mee. Ook afwijkend haakaas boeit me enorm en op langere trips neem ik meestal extra deeg mee om aan dewaterkant nieuw en afwijkend aas te maken en te stomen. In het verleden wist ik al heel wat mooie bonusvissen te vangen op wateren als Lac Du Der. Hier rolde ik 10mm boilies aan de waterkant, die ik bij mijn grote haakaas voerde.

Dag 3

Het lijkt op te klaren en er zit mooi weer aan te komen. Gelukkig maar, want dan is mijn vriendin ook weer blij 😉 Na het wegtrekken van de mistbreken rond de middag de eerste zonnestralen door.

dimitri-fannes-rainbow-mistig

“De derde dag start mistig, waarbij ik deze plaat schiet.”

Na het doorbreken van de zon volgde al snel de eerste aanbeet. Vol spanning dook ik snel de boot in richting de obstakels. De eerste Rainbow karper lijkt dichtbij, maar voelt nog erg ver weg.

" De eerste Rainbow karper lijkt dichtbij, maar voelt nog erg ver weg…"

Gelukkig weet ik bij de eerste poging eenmooie schubte scheppen. Wat een bak van een schub, echt super blij mee! Mijn eersteRainbow karper en meteen al een 20,9kg schub. Hell yeah! In vogelvlucht pas ik de andere hengels aan op het systeem waar ik de schub mee vingen nu hopen om op meer hengels een aanbeet te versieren.In de late namiddag magik op een andere hengel al een klein schubje vangen. Dit schubje moet ik wel noodzakelijk afdrillen met de hand, doordat hij in de takken vastzat.

dimitri-fannes-rainbow-20,9kg

De kop is er af, en hoe!

Ineens gaat het hard als nog een klein beschubt spiegeltje zich meld aan de andere kant van de lijn… hangen! Ik krijg enorm veel goede vis-moed en begin de dagen al door elkaar te halen, dat is een goed teken!Een teken dat ik werk voor mijn aanbeten en dat volledig gefocust benop het vissen. Dag vier kan ik me op dit moment danook niet meer herinneren, maar van de grotere vissen ontbreekt tot nu toe nog ieder spoor. Het vertrouwen is er wel dat ze er zitten envroeg of laat moet er toch een grotere vis voorbij kunnen komen!

Big Fish Thursday

Een bekende dag op het domein van Lac de Curton. Tijdens devoorbereiding van de Rainbow trip hadden we het er vaak over, maar vandaag durf ik deze term nog niet uit te spreken! Puur uit bijgeloof zit ik rustig af te wachten en doe ik alsof het geen ‘Big Fish Thursday’ is. Het blijft verdacht stil. De vorige dagen kreeg ik steeds n of soms twee aanbeten bijde eerste zonnestralen. Het is pas laat in de namiddag als plots mijn hengel die recht vooruit ligteen flinke klap krijgt. De slip zit pot dicht zodat de karper geen bewegingsruimte heeft.Bij het oppakken van dehengel besluit ik naar achter te lopenvoor zover dit mogelijk is, totdat ik zeker weet dat de visvan de takken is weggetrokken. Dit is risico nemen. Hetlijkt wel een over-enthousiaste hond die aan de riemtrekt en maar toch volgt. Weg van de takken en meteen in de boot om zo boven op de vis te komenen hem veilig af te drillen. Bij het scheppen van de vis zien we dat het echt een BAKvan een spiegel is en dat dit wel eens mijn nieuw PBkan zijn. Later bestaat hier geen twijfel meer over: maar liefst 25,5 kg aan spiegelgeweld!

dimitri-fannes-rainbow-PB

Een nieuw PB!

Hier had ik nooit van durven dromen!

Big Fish Thursday, het is echt waar! Nadat ik de vis terug zet breekt de chaos verder uit en vang ik twee mooie dertigers na elkaar. De batterijen van de boot zijn zo ongeveer leeg en ik moet naar de lodge om ze op te laden. De drie hengels gaan wat later te water nu en het blijft verder stil op deze Big Fish Thursday. Ik geniet nog volop na van de gigantische spiegel. Hier had ik nooit van durven dromen!Ik kwam op Rainbow met de instelling om eerst maar eens n vis te vangen en dan zou ik het verder wel zien. Het is echt magisch om met die instelling hier te komen en dan zulke resultaten te boeken!Een droom die werkelijkheid wordt…

Vrijdag

We vertrekken zaterdag om 10 uur ’s morgens en ik denk met een goed gevoelterug aan een fantastische week. Maar het is nog niet gedaan! De afgelopentwee dagen heb ik serieus minder gevoerd en nu wil ik de laatste dag echt het maximaleuit de stek halen. Met enkel nog wat handjes boilies en boiliekruim om mijn haakaas heen probeer ik zoveel mogelijk aanbeten te forceren. De eerstvolgende aanbeet zouden we filmen in de boot.Vol spanning wachten we af, maar na een tijdje gaat dehengel van de smalle baai krom. De lijn van deze hengel hangt door vijf haken naar die baai toe.

dimitri-fannes-rainbow-obstakels

Creatief omgaan met je lijn is op dit obstakelrijke water een must!

Hier heb ik al een paar vissen verspeeld, dus deze wil ik absoluut vangen! Bij het indraaien van de baai zie ik in de verte dat mijn floater nog maar een stukje van de takken is verwijderd. Gelukkig weet ik naeen korte dril een grote schub te landen die de naald op 21,2 kg liet stilvallen! Nu ook nogeen PBschub voor mij, wat een week is dit! 21 kilo plus lijkt misschien niet zo heel veel meer deze dagen,maar ik ben geen bakkenvanger en ik vis amper op wateren waar cht grote vissen rondzwemmen. Voor de toekomst heb ik hier wel plannen voor, maar in het verleden waren mijn targets vooral mooie spiegels met veel of grote schubben die op onze Belgische openbare wateren rondzwemmen. Aan ditsoort karpers hebik mijn hart verloren en hetgewicht is daarbij slechts een bijzaak. Door twee jaar verbouwen en weinig visuren, wordt dit jaar een beetje een ‘nieuwe start’ voor mijn visserij.

dimitri-fannes-rainbow-pb-schub

Aan dit type schub ben ik verslaafd!

De sessie loopt ten einde

Ik ben aan het dagdromen als plotseling de hengel van de vijftiger eerder deze weeker weer vandoor gaat. Ik hang vol in de hengel en stap achteruit om de karper aan de andere kant van de lijn zo snel mogelijkhet open water op te krijgen. Daarna snel de boot in en scheppen!Bij het scheppen van de vis zie ik talloze grote schubben op de flank en zie dathet een rijen is. Ik vergeet de vishaast te wegen. Gelukkig haalde mijn vismakker dit aan en blijkt de vis14,8 kg te zijn. Wat een droom, wat een beauty …prachtig!!

dimitri-fannes-rainbow-rijen

Een prachtige rijen wordt toegevoegd aan het rijtje vol indrukwekkende vangsten.

De laatste nacht krijg ik een aanbeet op de hengel in de smalle baai. Ik weet de vis helemaal alleen met de hand af te drillen in de boot. Een lederspiegel van rond de 13 kg schat ik hem. Ineens zieik in de verte met m’n koplampje iets reflecterends heen en weer dobberen. “Huh” denk ik bij mezelf… Shit, het is mijn andere hengel die er vandoor gaat!Het is de floater die ik van zijn plaats af zie gaanen ik besluit omde spiegel in het net zijn vrijheid terug te geven. Ik kan met een vis in het net niet snel genoeg terugvaren naar de stek. De laatste vangst van de week op de andere hengel is wat kleiner, maar wel een puntgaafsingle scale spiegeltje.

dimitri-fannes-rainbow-spiegel

Hier doe ik het voor!

Al met al heb ik veel ervaring opgedaan op Rainbow en ik kijk er naar uit hier terug te zijn! In totaal heb ik twaalf karpers mogen landen van de zestien aanbeten. Zeven van deze karpers waren tussen de 6 en 14,8 kg, twee dertigers, twee veertigers en n vijftiger. Wat wil een karpervisser nog meer…?