Fotodump: Succes op Oriënt – Droom komt uit voor Vincent en Suzanne

Eind juni gingenSuzanne Makkink en haar vriend Vincent de Haas naar het openbare waterLac D’ Orint. Het was zwoegen, ploeteren, doorzetten en afzien, maar uiteindelijk wisten ze successen te boeken.Met de camera altijd bij de hand wisten zij diverse mooie momentenvast te leggen en die hebben ze verwerkt in dezetoffe fotodump. Geniet mee van dit avontuur op n van de mooiste wateren van Frankrijk!

Lac D’ Orint

Vincent de Haas vertelt: Vroeg in het voorjaar worden de verlof dagen ingediend en goed gekeurd voor een 10 daagse sessie in Frankrijk. Na weken brainstormen naar welk water we zullen gaan, zijn we eruit: Orint!

Orint, een BRUUT water waar vl vissers al een blank aan hun broek kregen…

Na wat mensen gesproken hebben blijkt eind juni niet echt de ideale periode te zijn om die kant te gaan. Het hoge water en de hoeveelheid wier maken het vissen lastig vanaf de kant. Toch besluiten we om door te zetten. En met een paar goede tips gaan we op pad.

Aangekomen bij het water blijkt het water inderdaaderg hoog te staan. Bomen en struiken staan in het water. Niet ideaal dus. Na een ronde gemaakt te hebben blijkt slechts 1 stek vanaf de kant aan onze eisen te voldoen.

Het water staat flink hoog…

…maar dat mag de pret niet drukken.

Nadat we ons kamp hebben opgebouwd gaan we het water op. Suus in de boot met de dieptemeter en ik gewapend met snorkel en flippers. Er was niks gelogen wat betreft het wier en planten onderwater. Wat een onderwater oerwoud, zo erg hebben we het nog nooitmeegemaakt.

Er word intensief gezocht naar schone plekken.

De tactiek die we gebruiken staat al jaren vast, eerst voeren daarna vissen. De eerste 3 dagen snorkelde ik gemiddeld 3 uur per dag. Zoekend naar aanwijzingen waar de karper zich schuil houdt. Schone plekken die we gevonden hadden werden aangevoerd en bijgehouden en er werd verder vooral gezocht naar nieuwe plekken. Ondertussen was het genieten van het weer, onze hond Fee en de natuur.

Haast dagelijks werden we getrakteerd op een prachtige zonsondergang.

Wildlifein overvloed op Orint!

Niet aan likken jongens! Ze kunnen giftig zijn 😉

Zo af en toe kwam er een schitterende vlinder voorbij.

Fee had ook weer vakantie en ze genoot van iedere minuut!.

En van de jonge ringslangen die dagelijks voorbij kwamen gekropen.

Op de vierdedag besloten we om met 2 hengels te gaan vissen. De dagen ervoor merkten we dat er van tweevan de zesaangevoerde stekjes voorzichtiggesnoept werd. De Robin Red Garlic Bollies van Poseidon Baits in combinatie met tijgernoten waren gevonden!

De eerste dagen werd er met 2 hengels gevist.

Met het windje op de kant steeg het vertrouwen met het uur!

De tactiek werkte want binnen 24 uur lag er een prachtige schub van 19 kg op de mat.

Dolgelukkig waren we met deze vis. Een karper die alle voorspellingen in de war schopte. Met een inkomende weersomslag plaatsten we vlug de rig terug op een voerplek van ongeveer een vierkante meter. We werken echt als een team: Suus bleef met de hengel in de boot boven de voerstek en ik legde de rig al snorkelend op de bodem. Vervolgens vaarde Suus terug om de hengel in de steun te leggen. Het gingallemaal perfect!

We werken echt als een team!

Van 30 graden in de plus en zon naar amper 20 graden wisselvallig weer met zon, regen en harde windstoten.

De omslag beloofde veel goeds!

Tijdens de volgende nacht, midden in een enorme regenbui, kregen we een volle fluiter. Snel werd er besloten dat ik alleen met walki- talkie het water op zou gaan zodatSuus bij de hond kon blijven. Gelukkig kon ik de vis opmerkelijk snel landen en het bleek het om een lange slanke spiegel te gaan van 16,2kilo. We maakte vlug een paar foto’s en gaven de vis zijn vrijheid terug. Helaas door het slechte weer zijn de foto’s mislukt. Het mocht niet baten, de vis was gevangen en terug gezet. Het werd nu wel tijd dat Suus een vis ging vangen. En die kwam er: haar eersteOrint karper van net geen 15 kilo.

Net geen 15 kilo. Maar als eerste vis was hij meer dan welkom!

Die dag, net na het avondeten, bericht ik een vismaat via een audio app over onze avonturen tot zo ver. Bizar dat we gewoon al 3 vissen hadden. Tijdens het inspreken krijgen we een volle fluiter: ”live run!” De telefoon word aan de kant gegooid en we duiken de boot in.

Live run!

We hadden afgesproken dat Suus deze hengel zou pakken zodat de stand weer 2-2 zou kunnen worden. Na een flink lastig dril met een te harde wind en een accu die leeg was wisten we uiteindelijk de karper het net in te loodsen. Na een snelle blik in het net gekeken te hebben zijn we snel eens dat dit een dikke bak moest zijn… En ja hoor, de naald van de weger stopt bij 21.7kilo!We konden onze ogen niet geloven.

De lach verdween niet meer van Suus haar gezicht 😉

Dit moet een dikke bak zijn!

Na deze geweldige vangst wisten we uiteindelijk nog tweevissen erbij te vangen.Zeskarpers in drienachten voeren en zevennachten vissen. Niet slecht voor Orint begrippen!

Een ware krachtpatser voor Suus…

Deze 37 ponds schub mag er ook zijn!

Nu we weer thuis zijn kijken we trots terug naar dit avontuur, hebben we toch weer even gefixt! 🙂

Op naar de volgende brute karpertrip! Mochten jullie zelf ook gaan binnenkort: veel plezier en vang ze!