HELL ON EARTH – 6 karpervissers overleven ternauwernood een tornado!

Een aantal maanden terug ontstond bij Wesley Crauwels en 5 vrienden een plan om samen een sessie te vissen op een betaalwater. Gezelligheid en plezier zouden voorop staan, maar uiteindelijk werd het om een andere reden een sessie om nooit te vergeten… Geheel onverwacht kwam er namelijk een tornado over het water tijdens een heftige storm! Lees hieronder Wesley’s indrukwekkende verhaal.

Benieuwd hoe de stek er uit zag na de storm? Check dan de onderstaande video! Het verhaal gaat onder de video verder.

Wesley aan het woord:Anderhalf jaar geleden smeden zes vrienden, waaronder ikzelf, een plan om gezellig naar een betaalwater te gaan. Geen druk, geen verwachtingen, maar gewoon een gezellige vakantie met vrienden onder elkaar. We zijn zelf niet echt groot fan van betaalwateren maar “hey, ‘it’s all fun” dachten we! Lekker relaxen in het zonnige Frankrijk, goed eten met een koud pintje erbij. #ietsomnaaruittekijken

Lekker relaxen in het zonnige Frankrijk!

Eenmaal aangekomen aan het water liepen we met de zeer vriendelijke eigenares een rondje en werden de stekken verdeeld. Tijd om alles te installeren, jullie weten wat dat betekent: het sleuren en sjouwen van bedchairs en tenten kon beginnen, maar we hadden er zin in! De sfeer was relaxt: niks moest en alles kon!

Een brute vis voor Wesley Crauwels. In de eerste 24 uur werden er al diverse vissen geland, maar na de omslag in het weer zouden er vast nog veel volgen!

De omslag

Al in de eerste nacht werden er verschillende hoge dertigers gevangen en een forty. Zo gaat dat vaak op een betaalwater: amper ‘kleine’ vis. De volgende ochtend hadden we een heerlijk rustig ontbijt. Het zonnetje kwam op en we konden zien dat het een zalige dag ging worden. De hele dag was het zo’n 24 graden met een stralende zon en we lagen te chillen op ons stoeltje als een God in Frankrijk! In de verte zagen we wat wolken en wat onweer aankomen. Ik weet nog dat ik zei tegen m’n maat: “Wat een godsgeschenk!” Na zo’n warme dag (met minimale vangsten) kan een lekkere bui onweer het water ‘wakker schudden’, wat de vangsten vaak en goede komt.

Een mooi gebouwde spiegel voor Jeffers van Dyck.

De donder en bliksem kwamen langzaam onze kant op. Twee maten van ons gingen nog snel het water op om een lijn te bevrijden. “Nog even rustig alles in de tent zetten voor de regen” dacht ik. Plotseling stak er een felle wind op met hevige regen, dus ik kroop direct in mijn tent. Binnen enkele seconden veranderde de wind in een wind die ongezien was: je zag geen hand voor ogen meer. Om mij heen braken bomen af als luciferstokjes.

Bomen hadden geen schijn van kans tegen de extreme wind!

Ik hield de stormpalen van mijn tent vast in de hoop dat het snel voorbij zou zijn. Mijn tent klapte naar binnen tegen mijn rug aan. Alsof ik nog niet doorhad in welke situatie ik zat, werd dit nog eens benadrukt. Ik kon namelijk geen kant op, een extreem beangstigende situatie!

De schade was enorm!

Hell on earth

Met hagelstenen tot wel twee centimeter groot was dit een ware ‘hell on earth’. Ik zag mijn voerboot verpletterd worden door een boom en mijn Zodiac wegvliegen alsof het een blaadje was. Al m’n zuurverdiende spullen werden in no-time verwoest, maar dat was mijn ergste zorg niet. Ik zag dat mijn maat, die bij me op de stek zat in zijn tent, ook veilig was. De jongens die op het water zaten waren echter niet op tijd aan wal geraakt voor de storm losbarstte. Hoe zou het met ze zijn?

Hagelstenen van dit formaat doen natuurlijk behoorlijk wat schade aan je uitrusting!

Ik scheurde er met de auto naartoe en gelukkig waren ook zij niet gewond geraakt. En van hun tenten stond nog rechtop, maar de andere tent was volledig verdwenen, net als de picknick tafel die op de stek stond.Ook de andere vissers waren gelukkig veilig. Het extreme noodweer hield nog een paar minuten aan en daarna keerde de rust weder…

En ding zal ik nooit vergeten: moeder natuur is de baas!

Puin ruimen…

Alle aanwezigen waren extreem geschrokken en de beheerders stonden op het punt om in huilen uit te barsten. Na een nachtje zonder lijnen in het water besloten we ’s ochtends om er het beste van te maken. Met de Zodiacs zijn we het water opgegaan om alle bomen en takken te verwijderen. Tegen de avond lag alles op scherp. Aan de overkant vielen direct vier aanbeten en aan de zijkant wisten ze ’s nachts tien aanbeten te forceren. Pas in de vroege uurtjes liep er bij ons een hengel af en een machtige spiegel van net geen 19 kilo deed ons alle ellende weer even vergeten.

De brute spiegel deed Jeff even vergeten wat er was gebeurd.

En ding zal ik nooit vergeten: moeder natuur is de baas! Uiteindelijk bleek de storm een cycloon te zijn, die zelfs nog op video is vastgelegd:

Al met al heeft de storm flink wat materile schade aangericht, maar gelukkig was iedereen ongedeerd. Ik krijg nog de kriebels als ik het bovenstaande filmpje bekijk. Hopelijk hoef ik dit nooit meer mee te maken!

Wesley Crauwels

HELL ON EARTH – 6 karpervissers overleven ternauwernood een tornado!

Wesley aan het woord: Anderhalf jaar geleden smeden zes vrienden, waaronder ikzelf, een plan om gezellig naar een betaalwater te gaan. Geen druk, geen verwachtingen, maar gewoon een gezellige vakantie met vrienden onder elkaar. We zijn zelf niet echt groot fan van betaalwateren maar “hey, ‘it’s all fun” dachten we! Lekker relaxen in het zonnige Frankrijk, goed eten met een koud pintje erbij. #ietsomnaaruittekijken

Lekker relaxen in het zonnige Frankrijk!

De omslag

Een mooi gebouwde spiegel voor Jeffers van Dyck.

Bomen hadden geen schijn van kans tegen de extreme wind!

De schade was enorm!

Hell on earth

Ik scheurde er met de auto naartoe en gelukkig waren ook zij niet gewond geraakt. Eén van hun tenten stond nog rechtop, maar de andere tent was volledig verdwenen, net als de picknick tafel die op de stek stond. Ook de andere vissers waren gelukkig veilig. Het extreme noodweer hield nog een paar minuten aan en daarna keerde de rust weder…

Eén ding zal ik nooit vergeten: moeder natuur is de baas!

Puin ruimen…

De brute spiegel deed Jeff even vergeten wat er was gebeurd.

Eén ding zal ik nooit vergeten: moeder natuur is de baas! Uiteindelijk bleek de storm een cycloon te zijn, die zelfs nog op video is vastgelegd:

Al met al heeft de storm flink wat materiële schade aangericht, maar gelukkig was iedereen ongedeerd. Ik krijg nog de kriebels als ik het bovenstaande filmpje bekijk. Hopelijk hoef ik dit nooit meer mee te maken!