Het verhaal achter Holland Baits: maak kennis met Michel Kunne

Het is altijd interessant om te zien wie de drijvende kracht, of krachten, achter een succesvol bedrijf zijn. Vaak zijn dit gedreven personen, die hard hebben moeten werken (en dat vaak nog steeds doen!) om hun bedrijf tot een succes te maken. In dit artikel maken we kennis met Michel Kunne, de man achter Holland Baits, die zeker bij deze omschrijving past!

Voordat hij begint te vertellen, check alvast de onderstaande video die een goede indruk geeft over Michel’s visserij en die van zijn teamleden:

Michel Kunne aan het woord: Al op vrij jonge leeftijd ben ik begonnen met vissen. Mijn vader leerde mij in die tijd niet alleen vissen, maar vooral ook het genieten van de natuur en het buiten zijn. Omdat mijn vader moest werken en ik niet, had ik meer tijd om te vissen. Mijn vader was daar erg blij mee, vooral als hij in zijn spaarzame momenten aan de waterkant zat, de viskist opendeed en erachter kwam dat ik de kist leeggeroofd had. Aan die momenten heb ik goede herinneringen overgehouden, en ik ben hem er nog altijd erg dankbaar voor!

Uit de oude doos: Michel was vroeger al verslingerd aan het karpervissen!

Obsessie voor karpers

Ik was (en ben) geobsedeerd door karpers. Niets kon (en kan) mij ervan weerhouden om ermee bezig te zijn. Mijn vader heeft mij de basisbeginselen geleerd en op mijn zevende bedacht ik me dat het beter en efficinter moest kunnen. Mijn vader leerde mij alle ‘oude’ technieken en aassoorten, maar er stond een nieuw karper-tijdperk voor de deur. Het tijdperk van statisch vissen en vooral het nieuwe aas uit Engeland, genaamd de boilie. Als klein jochie begon ik al met het draaien van mijn eigen boilies.

Als klein jochie begon ik al met het draaien van mijn eigen boilies.

Mijn moeder was hier destijds ook erg blij mee, met name de geur en de rotzooi vond ze fijn 😉 Mijn vader bleef bij zijn oude vertrouwde aas en ik viste met mijn eigen gedraaide Trouvit boilies. Het resultaat van deze eigen gedraaide boilies was zeker terug te zien in de vangsten! De mensen van de oude garde snapte maar niet hoe het kwam dat ik vele malen meer vis ving dan dat zij deden. Dit gaf mij enorm veel motivatie om op deze manier verder te gaan!

Al vanaf jongs af aan had Michel de passie om zelf zijn boilies te draaien!

Het ontstaan van Holland Baits

Omdat het behalen van een diploma toen niet mijn eerste prioriteit had ben ik het leger ingegaan. Ik had verwacht dat ik eerst drie maanden moest wachten, en had al een hele mooie trip voor het vissen in gedachten. Echter werd ik nog geen week na de inschrijving al opgeroepen, dus ik kon een streep zetten door mijn plannen. Vanaf dat moment bestond mijn leven uit het leger en vissen op de momenten dat ik thuiskwam. In de loop van dat jaar kwam ik er achter dat het zonder diploma toch best lastig werd om een leuke en goede baan te krijgen en toen ben ik procestechniek gaan studeren. Hier heb ik later ook mijn beroep van gemaakt.

Een karpervisser met enorm veel passie en doorzettingsvermogen, zo zou je Michel wel kunnen omschrijven!

Na een stressvolle periode en een goede regeling ben ik voor mezelf begonnen. Niet zoals de meeste mensen denken met Holland Baits, maar als zeilmaker. Ik heb dit werk heel lang met heel veel plezier gedaan. Natuurlijk bleef ik, naast het drukke leven als ondernemer, altijd vissen op karper en was ik altijd op zoek naar een betere boilie en betere ingredinten. Uiteindelijk kwam ik erachter dat ik wel heel veel geld en tijd kwijt was aan het draaien van boilies. Dat moest en zou beter kunnen! Uiteindelijk was dit de reden dat ik in 2003, samen met vismaat Richard Elbersen, Holland Baits heb opgericht.

Samen met Richard Elbersen begon Michel het merk ‘Holland Baits’.

Intensieve jaren

Richard en ik besloten het meteen goed aan te pakken en we lieten een boiliestraat bouwen door Lennart Hoomoedt (tegenwoordig eigenaar van Ducht Carp Metals). Dit hielp om in ieder geval Richard en mij te voorzien in de hoeveelheid boilies die we nodig hadden. Van het n kwam het ander en al snel kregen we van bekenden de vraag om ook hen van boilies te voorzien. In de eerste jaren waren we vooral erg op zoek. Er waren zoveel theorien, maar wat werkte in de praktijk nu het beste?

Met welke boilie maak je het meeste kans op een aanbeet? Het blijft een lastig vraagstuk!

Na een lange tijd samenwerken kwam het moment waarop Richard het qua tijd niet meer kon combineren met zijn werk. Ik stond voor de keuze om alleen verder gaan of te stoppen met Holland Baits. Ik besloot om alleen verder te gaan en Holland Baits te combineren met mijn werk in de zeilmakerij. Uiteindelijk kwam ik erachter dat het voor mij geen doen was om die twee te combineren. Na vier jaar had ik besloten dat het tijd werd om Holland Baits te stoppen en verder te gaan met de zeilmakerij.

Na vier jaar had ik eigenlijk besloten om met Holland Baits te stoppen.

Op dat moment kwam Andy Garrard in beeld. Hij heeft mij toen overgehaald om door te gaan met Holland Baits en geholpen met de zakelijke kant van het ondernemen. Na vier intensieve jaren heb ik in goed overleg afscheid genomen van Andy en run ik nu samen met mijn vrouw en Jan van der Lans het bedrijf.

Zonder goede compagnons ben je nergens in een bedrijf!

Doorzetten

Het doorzetten van Holland Baits houdt voor mij in dat Jan van der Lans verantwoordelijk is voor de dagelijkse gang van zaken. Ik moet naast het gedeelte in de zaak mijn oude baan als zeilmaker aanhouden, de schouders eronder zetten en Holland Baits uiteindelijk tot een ng groter succes maken. Dat succes zit hem in het product dat Holland Baits produceert, namelijk de boilie.

Ik wil Holland Baits uiteindelijk tot een ng groter succes maken!

Een compilatie van de verschillende boilies die Hollands Baits nu in haar range heeft.

Onze boilies bestaan, naast de extra toegevoegde producten, uit de basismix. Deze mix is door de jaren heen in samenwerking met een erkent diervoederbedrijf tot stand gekomen. Alle voedingsmiddelen, vitaminen en mineralen zitten in onze basismix, dus ook de sleutel van het succes. Op mijn thuiswater voer ik al meer dan tien jaar met n van onze basismixen. De vis herkent dit en blijven erop gevangen worden. Voor mij persoonlijk is dit een bewijs dat de vis het graag eet en het dus als een vertrouwde voedselbron ziet.

Al meer dan tien jaar voert Michel met hetzelfde aas op zijn thuiswater!

Onmisbaar

Holland Baits tot een succes maken gaat niet vanzelf. Ik heb daarvoor veel mensen om mij heen verzameld die mij daarbij helpen. En van die personen is Wilbert, hij is degene die het team (dat bestaat uit een zeer gevarieerde groep vissers) aanstuurt. Ook heb ik nog altijd veel aan Richard, die mij met raad en daad bijstaat wanneer nodig. Mijn goede vrienden, die al vanaf het begin af aan bij mij komen, Tijmen, Ivo en Wesley, mag ik ook niet vergeten.

Achter ieder succesvol bedrijf schuilt een krachtig team!

Daarnaast maak ik ook veel nieuwe vrienden, die in mijn zaak niet meer weg te denken zijn, zoals Job voor Facebook, Erwin voor Instagram en Bjrn voor de verkoop in Belgi en ook voor Engeland, Duitsland, Frankrijk en Spanje hebben wij onmisbare mensen die niet meer weg te denken zijn. Een mens alleen is niks waard, het zijn de mensen eromheen die iets tot een succes maken! Daarom wil ik vanaf deze plek al die mensen die in mij en in mijn producten geloven bedanken voor hun inspanningen en voor hun advies, want zonder dat ben ik nergens.

Zonder de inspanningen en het advies van de mensen om mij heen ben ik nergens.

Zonder het team zou Michel nooit zo ver zijn gekomen!

Open dag

Iedereen die benieuwd is naar Holland Baits en onze visie achter onze boilie nodigen we vanaf deze plek uit op onze open dag op 12 januari 2019. De exacte informatie volgt nog via KWO. Het wordt in ieder geval een mooie en leerzame dag voor iedereen die genteresseerd is in karperaas. Ik hoop jullie daar allemaal te zien!

Meer weten over de boilies van Holland Baits? Bezoek dan zeker de open dag!

Op de Bandijk 67 in Lathum, staat de koffie op 12 januari vanaf 11 uur klaar. Om 17:00 uur eindigen we deze dag, en gaat de barbecue uit!

Meld jezelf hier aan!

Succes aan de waterkant!

Michel Kunne

Ben je nieuwsgierig geworden naar het aas dat Michel maakt? Neem dan eens een kijkje op de website van Holland Baits en vergeet ze ook niet te volgen op Facebook om op de hoogte te blijven van de laatste nieuwtjes!