Instant succes in Frankrijk voor Team ‘No Sleep’…

Dat je met een actieve insteek een succesvolle Franse trip kunt hebben bewees Albertino Beunk afgelopen voorjaar. Hij koos een fraai openbaar water uit en viste hier een korte sessie van 4 dagen waarbij het speuren naar vis en verkassen centraal stond. Benieuwd naar debelevenissen van Albertino en zijn maat (inclusief autopech)? Lees dan snel verder… 😉

Albertino vertelt: De laatste jaren bestaat mijn visserij voornamelijk uit het zoveel mogelijk effectieve stekken bevissen, in de tijd die daarvoor beschikbaar is. Dat betekent vaak vele kilometers rijden, voeren, verkassen en vissen. De laatste buitenlandse sessie dateerde alweer van oktober, dus het werd om weer eens tijd om te gaan! Door het vele rijden, kijken en verkassen was er inmiddels een aardig lijstje ontstaan van wateren die interessant konden zijn, en welke niet. Zo stonden er nog enkele wateren op de planning die wat dichter bij huis lagen. Dit was ideaal voor een twee- of drietal nachten.

Dichtbij huis en hopelijk met dit beeld!

Vrije dagen inwisselen voor vistijd…

Er werd vrij genomen van het werk om zodoende voor een drietal nachten af te reizen naar Frankrijk. Na een aantal uren crossen over de snelweg kwamen mijn maat en ikvroeg aan bij het water. De eerste paar uur werden voornamelijk gespendeerd in het zoeken naar vis. Het eerste water werd ‘instant’ bevist en een verder gelegen stuk kanaal voerden we lichtjes aan om daar eventueel de nacht te vissen. Door het warme weer werden wij al vrij snel vergezeld door honderden insecten die het op ons gemunt hadden. Van horzels tot kamikaze muggen, die van geen ophouden wisten. Afijn? er moest gevist worden!

Laat maar komen die bakken!

De hengels werden op verschillende dieptes gevist om onze kansen zo groot mogelijk te maken. Her en der zagen wij vis springen, dus dat gaf ons vertrouwen. Een aantal uur verder (en een paar tinten donkerder door de zon) hadden wij nog geen teken gezien. Het weer was ’te goed’! Een blik op de telefoon, liet ons weten dat het weer de aankomende uren zou omslaan, gelukkig! Een dalende luchtdruk, bewolking en een windkracht 4 vanuit het zuidwesten.

Freezers en opvallende pop-ups moeten het gaan doen deze sessie!

En toen, vanuit het niets: Whieeeep! Beet! De telefoon werd tussen het gras gegooid en de hengel werd uitde steun gegrepen. Met de zonnebril voorop de neus, door het zweet werd de eerste zeelt afgedrild.

De eerste vangst van de trip…

Die avond werden de spullen ingepakt, de stekken voorzien van voer en koers gezet naar het kanaal. Door eerdere ervaringen op verschillendekanalen in Frankrijk, wist ik dat er zomaar eens een bak van een vis rond kon zwemmen. Echter kwamen wij hier veel later aan dan gepland. Oorzaak: autopech…

Het kanaal…

…wordt slim bevist!

NDK

" Echter kwamen wij hier veel later aan dan gepland. Oorzaak: autopech…"

Tijdens het omhoog rijden op een zandweggetje, sloeg de auto af en gaf geen krimp meer. Daar stonden we dan… 2 mannen in een verlaten masveld… Heerlijk en ontspannend dat karpervissen! Na wat telefooncontact met Nederland, was er n oplossing. De auto langzaam naar achteren laten rollen en tijdens het rollen de sleutel omdraaien. Wat minuten, muggenbeten en zweetdruppels later, startte hij gelukkig en konden wij onze trip voortzetten.

Autopech en Frankrijk, we hebben er een abonnement op…

Aangekomen bij het kanaal, konden wij geen teken van karper ontdekken. Omdat we beiden al redelijke naar de klote waren, hebben we de hengels met wat voer onder de kanten weg gelegd. Niet teveel voeren, omdat wij een enkele aanbeet al voldoende vonden. Wederom zonder enig teken van leven, werden de pupillen naar een goede nachtrust weer open getrokken. #BLANK… De spullen werden weer ingepakt en er werd koers gemaakt naar de aangevoerde stek van de dag ervoor. Hier moest het dan maar gaan gebeuren!

We zijn al vroeg uit de veren!

Visweer!

De luchtdruk was inmiddels gezakt naar een goede 994 hPa en de zon had plaats gemaakt voor bewolking metzo af en toe een bui. Ideaal visweer. 6 hengels werden weer op strategische plekjes gelegd. Het duurde dan ook niet lang voordat de eerste hengel een teken van leven gaf. Wadend door de zonnende zonnebaarsjes werd er koers gezet naar de fluitende hengel. Net zoals de dag ervoor, ging het hier om een zeelt. Niet dat ik het erg vind om een zeelt te vangen, maar na 2 zeelten werd het wel tijd voor een karper.

Voor de stek lag het vol met zonnebaarsjes.

Tijdens het onthaken van de vis floot mijn middelste stok ervandoor. Dit was toch een ander kaliber als de eerdere 2 aanbeten, en zodoende werd de eerste vis (rustig) afgedrild. Rustig drillen kon hier makkelijk, omdat er weinig obstakels in de buurt waren en er gevist werd met chods. Een goed geblokte schub gleed later over het netkoord. Het voeren had zijn werk gedaan, want deze dag mochten we verscheidene vissen vangen en begon het gelukkig te lopen. Echter was het aandeel schubs wel erg hoog. Uiteindelijk kregen wij nog vriendelijk bezoek van de controleur van het water. Een goedgemutste Fransman, die vond dat het allemaal piekfijn in orde was. Dit was in oktober op een ander water wel anders, toen ik ?per ongeluk? een hengel doormidden sloeg van een bellyboater (wat later een controleur bleek te zijn). Maar hier misschien later een keer meer over ;-).

De eerste karper was een feit :-)!

Rust op de stekken

In de avond werden de stokken binnen gedraaid en werden de stekken weer voorzien van het nodige voer. Het is belangrijk om de hotspots af en toewat rust te gunnen. Enig geduld en geen lijnen in het water levert de volgende dag meestal meer aanbeten op. Doen dus, ook al heb je maar weinig tijd tot je beschikking 😉

Klein maar zeer welkom. Zeker tijdens korte vistrips naar Frankrijk zijn we blij met iedere vis!

Die nacht besloten wij om op een nachtstek te gaan zitten van een put in de buurt. Hier hadden wij eigenlijk niet gevoerd, maar wilde toch wel een keer de gok wagen, om wat informatie te verschaffen voor een volgend bezoek. Op deze nachtstek bleek het vol te staan met wier. Mijn gedachte gingen terug naar de Fransen die hier 2 dagen eerder ook zaten en waarschijnlijk vol in het wier aan het vissen waren. De keuze was dus simpel en 4 van de 6 hengels werden voorzien van choddy?s en licht lood, en de andere 2 hengels werden kort onder de kant weg gelegd.

De chods deden hun werk weer naar behoren!

Zo konden wij toch onze presentatie op een goede manier kenbaar maken bij onze vriend karper (en zeelt). De nacht verliep rustig, maar rond de klok van 05:00 knalde een fraaie schub er vandoor met het aas. Zonder een oog dichtgedaan te hebben, door een orkest van kikkers, werd de boel na deze vis ingepakt en reden we naar de aangevoerde stek.

Actie in de vroege morgen: wij houden er van!

Helaas zorgden de kikkers voor #SLAAPTEKORT …

Laatste kans

De hengels lagen er die ochtend snel in, en het duurde daarom ook niet lang voordat de eersteaanbeet volgde. De vis koerste een goed eind naar de rechterkant van het water waar ook nog een hengel lag. Deze werd daarom ook vakkundig even op de bodem neergelegd, zodat er geen lijn opgepikt zal worden. Tussen de woelige brandnetels en muggen werd de vis afgedrild. Ik zei nog gekscherend dat mijn maatje maar snel de andere hengel weer op de steunen moest leggen “omdat je altijd zal zien dat ’tie dan af loopt!” En wat denk je: de vis lag nog niet op de onthaakmat of deze hengel lag te stuiteren!Een klein schubje was ons deel. Twee vissen binnen vijf minuten. Het kon slechter beginnen!

Het waren 4mooie dagen.

De dag was druk, mede dankzij het goede visweer vingen we volop vis. Uiteindelijk hadden we qua aantallen niks te klagen, alleen de grotere vissen hield het water voor deze keer geheim. Maar goed, we genoten van de actie en door het uitblijven van de bakken blijft er nog wat te wensen over voor de volgende trip 😉

Het was een toffe sessie. Maar binnenkort komen we terug voor meerrrr!