KWO Fieldtest: De Shimano TX4 10ft hengels op de rivier Lot – Marco Nap

Denk je aan hengels en molens, dan is Shimano n van de merken die al snel voorbij komt! Door de jaren heen hebben ze een flinke reputatie opgebouwd als het gaat om kwaliteitsmateriaal, maar hoe zit dat met de nieuwe TX4 hengels? We laten niets aan het toeval over en onze eigen Marco Nap vertelt je in dit artikel of de TX4 ook in dit rijtje geschaard kan worden!

De Shimano TX4 wordt stevig aan de tand gevoeld in deze fieldtest!

Marco vertelt: Het is eind september als ik start met de voorbereidingen van mijn trip naar de rivier de Lot. Ik ga op pad met een kameraad die na jaren van fanatiek karpervissen zijn uitrusting heeft ingeruild voor een huisraad. Zijn modderige laarzen werden een setje Van Bommel schoenen en het waadpak heeft plaats gemaakt voor een maatpak. Het karpervirus dat is er echter nog niet helemaal uit en als hij mij vertelt dat het tijd is voor een vakantie weet ik hem al snel te overtuigen weer eens samen op pad te gaan.

Het waadpak heeft plaats gemaakt voor een maatpak!

We besluiten te gaan vissen vanuit een van de boten van Lot of Carp. Zo hebben we geen extra tent, stretcher of rodpod nodig en dat komt in deze situatie mooi uit. Naar een setje hengels zijn we echter nog wel op zoek… Als er tijdens de wekelijkse KWO bespreking wordt gevraagd wie een fieldtest kan oppakken voor de Shimano TX4 hengels, ben ik er als de kippen bij en kan ook dat van het boodschappenlijstje. De Shimano hengels zijn niet alleen een prima oplossing, bij nader inzien zijn ze ook nog eens uitermate geschikt voor de vissituatie waarin we terecht komen!

De hengels worden getest in een omgeving die niet bepaald misselijk is: de rivier de Lot!

De Fieldtest

Voor wat, hoort wat natuurlijk. KWO opperhoofd Jos knoopt mij nog even goed in de oren dat de hengels serieus op de proef gesteld moet worden om een waardevol oordeel te kunnen leveren. Inmiddels kan ik verklappen dat de hengels flink zijn getest in extreme en uiteenlopende situaties!

De TX4 is uitgebreid getest in verschillende situaties.

In de afgelopen tien jaar heb ik zeven verschillende hengelsets ingezet en daarmee is er een mooie input aan vergelijkingsmateriaal. Als kers op de taart kan ik mijn twaalf jaar (hengelsport)retail ervaring inzetten. Met deze elementen hoop ik jullie van objectieve en nuttige uitspraken te voorzien die je helpen in het beslissingsproces wanneer je overweegt deze hengels aan te schaffen. Ik zal de hengels beoordelen op eigenschappen als werpen, drillen, duurzaamheid en afwerking. Afsluitend kijken we naar de prijs-kwaliteitverhouding zodat jij direct kunt beoordelen of de hengels in jouw straatje passen.

Mark Hofman gaf eerder al zijn eerste indruk over deze hengels. Klik op de afbeelding om de video daarvan te bekijken!

Eigenschappen van de Shimano TX4 hengels

In deze fieldtest hebben we over de Shimano TX4 hengels. Tot deze range behoren negen verschillende modellen. De kortste hengels uit de range zijn 9ft. Daarnaast zijn er modellen beschikbaar van 10ft, 12ft en 13ft. Dit in combinatie met testcurves van 2,75 tot 3,25lb zorgt ervoor dat je exact op jouw specifieke visserij kunt inspelen met het model dat je kiest.

Voor ieder soort visserij is er een Shimano TX4 hengel te verkrijgen!

Shimano geeft zelf aan dat de langere varianten in de TX4 serie gericht zijn op het nauwkeurig werpen van de meest grote afstanden. Verder zouden alle hengels over fantastische drileigenschappen moeten beschikken en zijn ze subtiel afgewerkt doormiddel van een shrink tube handvat en Shimano stainless steel Sic ogen.

De Shimano TX4 is er in negen verschillende uitvoering.

Voor deze review ben ik aan de slag geweest met de 10ft 3,25lb variant. Ideaal voor de situatie waarin we gevist hebben, namelijk vanaf de boot. Voor de verre worpen kun je beter een langere variant pakken. Shimano geeft zelf aan tot 198 meter te hebben geworpen met de TX4!

Shimano geeft zelf aan tot 198 meter te hebben geworpen met de TX4!

Mijn testhengels

De hengels die ik meehad naar Frankrijk hadden de volgende eigenschappen:

• Lengte: 3,05m (10ft)
  • Afwerking: Shrinktube
  • Reelhouder: Shimano Woven Tube
  • Blank: Biofibre & HPC100
  • Type ogen: Shimano Stainless Steel Sic Guides
  • Aantal ogen: 6 stuks
  • Gewicht: 270gram
  • Transportlengte: 156cm
Marco neemt een compacte 10 ft. variant van de TX4 mee.

De eerste indruk

Tijd om zelf aan de slag te gaan! Wanneer ik de hengels voor het eerst oppak valt eigenlijk direct het gewicht van de TX4 op. De hengel is licht van gewicht en het beetje gewicht dat er inzit lijkt vanuit de het butt gedeelde te komen. Daardoor ligt de hengel fijn in de hand. Als snel worden een paar worpen gemiteerd en hier zie je direct het resultaat van de straffe blank. Na een voorwaartse werpbeweging staat de hengel gelijk weer kaarsrecht! De ogen van deze hengel zijn wat kleiner dan bij de echte, langere werpkanonnen, wat prima past bij het doel waarvoor deze korte en krachtige hengels door de meeste karpervissers gebruikt zullen worden: het zware (struin)werk, de obstakelvisserij of het bootvissen.

De subtiele shrinktube afwerking van de butt inclusief het Tribal logo in de butt cap.

De handgreep is afgewerkt met een mat zwarte shrinktube. Dit vind ik persoonlijk de mooiste en meest praktische afwerking die een karperhengel kan hebben. Het zorgt onder alle weersomstandigheden voor een vaste grip en de handgreep blijft slank wanneer de blank dit ook is. Daarnaast heeft een shrinktube geen onderhoud nodig en is de slijtage minimaal wat zorgt voor een lange levensduur.

Na een voorwaartse werpbeweging staat de hengel gelijk weer kaarsrecht!

In de praktijk

We gebruiken de hengels dus op de Franse rivier de Lot. Hoewel de omstandigheden wat betreft stroming niet extreem zijn als we aankomen, kun je haast niet om de obstakelvisserij heen. De kilometers oever die we tot onze beschikking hebben liggen vol met omgevallen bomen en op punten waar de stroming wat minder is staan flinke velden met wier. Dit zijn volgens Joachim de plekken waar de karpers zich graag ophouden en dus besluiten we de eerste nacht vol in het wier te vissen.

De TX4 hengels zijn een welkome hulp bij het binnenhalen van deze sterke rivierschub!

Tijdens het optuigen en installeren blijkt wel weer hoe handig de 10ft stokken zijn, want ondanks de beperkte ruimte op de boot hoeven we nauwelijks rekening te houden met elkaar wanneer we beiden onze set-up klaar maken voor de eerste nacht. Na goed vijf uurtjes vissen krijg ik de eerste aanbeet op mijn hengels. De hengel ligt zo?n 30 meter voor ons en een meter of vier in een dichtbegroeid wierveld. Een flinke dril volgt en ik moet vol in de hengel gaan hangen om te voorkomen dat de vis dieper het wierveld in duikt.

Het is maar goed dat de TX4 flink wat ruggengraat heeft, want de riviervissen zijn oersterk!

Dankzij de krachtige blank van de TX4 weet ik de vis vervolgens gemakkelijk naar het vrije water te dirigeren en hier volgt een spectaculaire dril. Na een minuut of tien blijkt waar de brute kracht vandaan kwam: een 22 kilo rivierschub schuift over de rand van het net en mijn sessie kan al niet meer stuk!

Na een 22 kilo rivierschub kan mijn sessie niet meer stuk!

Obstakel vissen

Na de eerst dag daalt de temperatuur en verwachten we de vissen niet meer in de ondiepe wiervelden. Op de volgende stek vissen we de Shimano TX4 onder de eigen kant. Rechts van de boot liggen namelijk interessante obstakels, maar om de vis hier weg te houden zal flink ingezet moeten worden.

Deze stek vraagt om serieus materiaal. De TX4 hengel slagen wat mij betreft voor die test!

De montage wordt strak gedraaid op een 9oz lood. De slip blijft nagenoeg dicht en daarom wordt de hengel flink vergrendeld aan de boot. Hierbij komt het uitsparing onder de reelhouder goed van pas, want al snel blijkt dat dit geen overbodige luxe is! Ik zit naast de hengel als die er met een noodgang vandoor gaat. De vis aan de andere kant van de lijn trekt de hengel direct van de rodpod en we zijn blij dat we als backup een dubbele lus om de molen hebben bevestigd. Zat die er niet om, dan hadden we het de rest van de week waarschijnlijk met een hengel minder moeten doen!

Nadat het n keer bijna fout gaat vergrendelen we de hengels aan de rodpod.

Met behulp van de Shimano stok weet ik de vis in eerste instantie goed weg te houden bij de takken. De demping in het topgedeelte van de hengel zorgt ervoor dat ik goed voel dat ik directe controle heb op de vis. Het is dan ook gelijk paniek wanneer ik voel dat de lijn ergens langs schuurt. Lang duurt het niet, want binnen een seconden is de 70/00 voorslag doormidden. Even flink balen natuurlijk, maar binnen een kwartier ligt de hengel opnieuw en nog diezelfde nacht volgt een herkansing en weet ik een mooie spiegel te landen.

Na een stevige dril weet ik deze spiegel van de obstakelstek te landen.

Werpen

Omdat we het stuk water dat we bevissen niet goed kennen en het water bezaaid ligt met takken, bomen en rotsen, varen we de lijnen uit. De hengels moeten echter ook onderworpen worden aan een werptest en daarom besluiten we hier later in de week eens flink de tijd voor te nemen. Overdag is er geen actie van vis, dus varen we naar een steiger vanwaar flink geworpen wordt. Tegenover de steiger steekt een tak boven water. Een ideaal mikpunt en opvolgend worden loodjes van 4 t/m 8oz richting de tak gedirigeerd.

Later in de week nemen we flink de tijd voor een serieuze werptest!

Het valt me op dat het ondanks de beperkte lengte van de hengel geen enkele moeite kost om de 90 meter te overbruggen. Als ultieme test volgt een 10oz werplood. Met 284 gram is dit een serieus werpgewicht, maar als ik het aan de 3,25lb hengel hang lijkt het erop dat de hengel er geen enkele moeite mee heeft. Ook dit werpgewicht overbrugt de 90 meter met gemak!

Zelfs een lood van 284 gram is met de TX4 gecontroleerd weg te zetten.

Waar je zou denken dat de controle minder wordt, lijkt de hengel er nauwelijks moeite mee te hebben. Ik voel tijdens het opbouwen van de worp constant controle en de hengel neemt ook nu weer direct zijn oorspronkelijke positie aan. Ik denk zelf dat de topactie van de hengel hier het meest aan bijdraagt. Voor mijn gevoel zit de kracht echt in de butt sectie en zorgt het strakke topdeel voor de nauwkeurige werpprestaties. Ook tijdens het gebruik van de zware loodgewichten! Ik kan mij voorstellen dat dit ook erg prettig is in combinatie met het gebruik van flinke PVA zakken voer.

De blank van de TX4 blijkt niet alleen mooi, maar ook enorm krachtig te zijn!

Prijs en verkrijgbaarheid

De hengels zijn online verkrijgbaar bij een geselecteerd aantal winkels. Nu weet ik dat elke Shimano dealer deze hengels kan bestellen, dus je kunt er waarschijnlijk ook prima bij je plaatselijke winkelier voor terecht. Ik zie dat de TX4 range vanaf ongeveer ?129,- worden aangeboden. Voor deze 10ft 3,25lb uitvoerig kom ik bedragen tegen van tussen de ?139,- en ?159,-. Gezien de eigenschappen en de looks van de hengel vind ik dit een prima en eerlijke prijs. Zeker gezien de levensduur die je van dergelijke hengels kan verwachten!

Gezien de eigenschappen, looks en levensduur van de hengel is de prijs meer dan eerlijk!

Pluspunten

• Bovengemiddelde prijs-kwaliteit verhouding. Je krijgt echt waar voor je geld.
  • Krachtige, strakke blank voor nauwkeurig werpen op afstand.
  • Comfortabele duurzame afwerking voor langdurig plezier.
  • Goede controle over vis tijdens drillen.
  • Sterkte dubbelpoots Stainless steel SIC ogen.
  • Ideaal voor het zware werk.
De TX4, in combinatie met de Ultegra XTC Ci4, is goed bevallen tijdens deze zware visserij!

Wat mis ik?

Bij een kritische blik hoort natuurlijk een kritische noot. Nou, ik kan je vertellen dat ik flink heb moeten zoeken! Wat betreft het model waarmee ik heb gevist de afgelopen week zou ik zelf drilplezier missen bij het allround gebruik. Voor het grove werk is het echt een sublieme stok, maar ik kan me voorstellen dat het drillen van een mooie zeven kilo vis op een parkvijver voor minder actie zorgt. Ligt dit aan de TX4? Nee, dat denk ik niet. Hiervoor zijn de lichtere 2,75lb modellen waarschijnlijk prima geschikt.

Voor het allround gebruik is een lichtere testcurve prima geschikt.

Een ander puntje dat ik op de TX4 hengels miste was het lijnclipje. Hoewel je hier waarschijnlijk niet zo snel bij stil staat, is het toch erg handig wanneer je de hengels tegelijk wil optuigen of de lijn van een voorslag wil voorzien. Ik zou zeggen: voor de minimale investering is dit toch een handige en toegevoegde waarde aan deze hengel. Overigens zie ik ze op de foto in de Shimano catalogus wel op de hengel zitten. Wellicht zitten ze er op de andere testcurves/lengtes wel gewoon op!

Al met al is Marco zeer tevreden over de prestaties van de TX4!

Conclusie

Deze hengels kunnen ongetwijfeld bovenaan het rijtje van kwaliteitsmaterialen van Shimano! Gezien de eigenschappen van de hengel is dit echt een toegevoegde waarde gebleken in deze visserij. Het uiterlijk van de hengels spreek mij nog steeds erg aan en het past goed bij de mat gekleurde molens van Shimano. Hoewel ik de echte werpkanonnen niet nodig heb gehad, ben ik ervan overtuigd dat die worpen richting de 200 meter geen probleem zullen zijn met deze hengel. Het zal waarschijnlijk door het HPC komen, maar er is echt geen zwabber in de stok te ontdekken. De ?139,- per hengel voor een setje voor erbij zou ik zelf te gek vinden, gezien deze extreme visserij voor mij geen wekelijkse kost is. Is dit wel jouw visserij of kies je een lichter en meer allround model, dan kan ik ze zeker aanraden! Een allround 10ft 2,75 of een 12ft 3lb voor het grote water zijn dan prima opties waar je jaren van plezier aan zult beleven!

De TX4 hengels van Shimano hebben de zware fieldtest van Marco goed doorstaan!

Tot de volgende KWO Review!

Marco Nap

Bestellen of meer over de Shimano TX4 range? Bezoek de website van Shimano of neem contact op met je plaatselijke Shimano dealer. Daar kunnen ze deze hengel ook direct voor je bestellen! Bij winkels als Raven, Angling Direct, Carp Cube en Carpworld Kruidenier bieden ze verschillende testcurves aan. Voor de laatste nieuwtjes en productupdates like je de Shimano Facebook pagina!