KWO Fieldtest: De Trakker X-Trail Compact Barrow – Mitchell Vermunt

Hoewel compact vissen tegenwoordig de trend is, slepen we nog altijd een grote hoeveelheid spullen mee naar de waterkant. Als jouw stek dan op een flinke loopafstand ligt is een goede barrow geen overbodige luxe! De mannen van Trakker brachten de nieuwe X-Trail Compact Barrow uit en in deze KWO Fieldtest vertelt Mitchell Vermunt hoe hij deze barrow heeft ervaren.


Mitchell aan het woord: Er werd aan mij gevraagd om deze nieuwe Trakker barrow te testen en er een eerlijke mening over te geven. Ik heb de barrow flink kunnen testen en vaak de limieten opgezocht. Iets wat ik zeer belangrijk vind als je een representatieve fieldtest wil maken! Wat mij als eerste opviel toen ik de barrow te zien kreeg is dat hij er onwijs stevig uitziet en dat de afwerking van hoge kwaliteit is.

De barrow gaf direct de indruk dat hij van hoge kwaliteit is vervaardigd.

Het zwakste punt bij een barrow is vaak dat al het gewicht op de handvaten komt te staan en daarom buigen die vaak door. Hier heeft Trakker echter goed over nagedacht: de twee handvaten zijn namelijk los afneembaar van de barrow. Als ze op de transportkar worden gemonteerd, dan gaan de handvaten door dubbele hulzen heen zodat het zwakste punt ineens een onwijs sterk punt wordt. Dit wordt bij andere barrows vaak een gemist dus dat zijn voor mij al dikke pluspunten voor Trakker!

Bij veel barrows zijn de handvaten het zwakste punt, maar bij de X-trail is dit juist een sterk punt!

De twee losse handvaten hebben nog meer voordelen, want hierdoor blijft je kar ook heel compact in de auto. Bij de meeste karren kan je de pootjes in de gewenst hoogte stellen zodat het lopen comfortabel wordt. Trakker ziet dat anders en bij deze barrow zijn de pootjes niet verstelbaar. 

De handvaten worden op twee plekken vastgezet voor extra stevigheid.

Als je uitrusting op je barrow ligt en je merkt tijdens het lopen dat het toch niet goed ligt, dan is dat geen probleem. Je stopt even en je stelt de handvaten tot de gewenste hoogte. Je moet dus niet heel onhandig de kar met de gehele lading optillen om vervolgens de pootjes op de gewenste hoogte te stellen. Tevens ligt de kar onwijs lekker in de hand door de goede afwerking bij de handvaten. 

Formaat 

Wat een belangrijk punt is bij een transportkar, zijn de afmetingen. Het moet immers zo min mogelijk ruimte gaan innemen want vaak past alle uitrusting maar net in de auto… 😉 Qua formaat en gewicht zit dat helemaal goed met deze barrow.

De barrow is makkelijk uit elkaar te halen en weegt in zijn geheel maar vijftien kilogram.

De hele set bij elkaar kan heel klein ingeklapt worden waardoor hij weinig plek inneemt. Ook het het gewicht valt reuze mee, want hij weegt juist vijftien kilo!

Under en front side bags

Wat gelijk opvalt bij de transportkar is dat er veel opbergruimte is in de stevige meegeleverde opbergvakken/tassen. Het grote voordeel bij deze opbergvakken is dat je ze er gemakkelijk uit kan klikken en daardoor bijvoorbeeld de tas in je tent kan zetten of los in de auto zonder dat je elke keer alles moet leeg maken. Ook kun je ze thuis weer gemakkelijk opbergen in de schuur. Er zit één under bag bijgeleverd en twee front side bags. Genoeg opbergmogelijkheden dus! 

Aan opbergruimte geen gebrek!

Verstelbaarheid

Ondanks dat de Trakker X-trail barrow compact is als hij is ingeklapt, kan hij in een paar handelingen van een compacte kar naar een behoorlijk grote transportkar omgetoverd worden. De voorkant kan uitgeschoven worden waardoor hij ongeveer 50 centimeter langer wordt. Het voordeel hiervan is dat het gewicht van jouw uitrusting op de voorkant komt te liggen waardoor de kar met het rijden heel comfortabel aan voelt en het gewicht mooi verdeeld is. Wat ik zelf heel fijn vind is dat een 1,60 meter boot geheel opgeblazen op de kar past! 

Een opgeblazen 1,60 meter boot kan er gewoon op!

Over het voorwiel van de transportkar is ook goed over na gedacht. Er zit maar één wiel onder de barrow en dat heeft voordelen. Je kar blijft daardoor namelijk altijd recht op een schuine kant. Het wiel is ook zeer gemakkelijk te bevestigen, je hoeft hem enkel vast te klikken en aan te draaien met twee schroeven. De grootte van het wiel speelt een belangrijke rol tijdens het verplaatsen van de transportkar bij zachte ondergronden.

Het wiel is heel gemakkelijk te bevestigen.

Dit wiel is voor mij de goede maat en komt gemakkelijk overal doorheen. Ik maakte al eerder mee dat door een te kleine band het gewicht op één punt te zwaar is waardoor de kar wegzakt.  

Eindoordeel

De Trakker X-TRAIL compact barrow kan ik voor iedere karpervisser aanbevelen omdat het simpelweg aan al mijn eisen voldoet. Hij is gebruiksvriendelijk, sterk, compact en licht in gewicht. Zijn er dan helemaal geen minpunten? Er zitten geen rekjes aan de zijkanten van de kar waardoor je het materiaal even moet vast zetten. Een elastiek wordt er standaard niet bijgeleverd, dat zou nog wel een goede aanvulling kunnen zijn. Elastieken en spanbanden zijn los wel te verkrijgen.

Mitchell is meer dan tevreden over de X-trail barrow.

Prijs

De prijs voor de Trakker X-TRAIL barrow ligt iets hoger dan gemiddeld, maar dat is hij dubbel en dwars waard! De adviesprijs is zo’n € 249,95. Ik zou zeggen: ga deze barrow zeker eens bekijken bij je lokale Trakker dealer!

Moeilijk bereikbare stekken zijn ideaal te bereiken met de Trakker barrow.

Succes met jullie keuze voor een barrow!

Mitchell Vermunt


Meer informatie over deze barrow vinden jullie op de website van Trakker. Mitchell’s avonturen kunnen jullie op zijn Instagram blijven volgen!

Bekijk ook