KWO Rotary – Juli – Bootvissen op karper

Karpers belagen vanuit een boot is een vak apart en door deze Rotary te lezen zal je veel valkuilen kunnen ontwijken. Bomvol tips en tricks zitten de bijdragen van Lex Cuijten en Wijtze Tjoelker.

De KWO Rotary is een maandelijks item waarin 12 ervaren vissers als Niko Vervaet, Gio Vanhooren, Robert de Wilt, Wijtze Tjoeker, Roelof Schut, Roderick Langeveld, Martin Post, Ernesto Kamminga, Sjef van den Hoven, Kevin Diederen, Lex Cuyten en Rolf Bouman hun visie geven op een breed scala aan interessante onderwerpen.

KWO_Rotary

Iedere maand kiest 1 van de rotaristen een onderwerp waar hijzelf en een of twee medevissers hun visie op geven. Het leuke is dat zij NIET van elkaar weten wie er mee schrijft. Dus ook de rotaristen lezen pas ná publicatie de visies van hun mede auteurs! Dat maakt deze rotary uniek en super leerzaam!

Rotary Master Juli – Lex Cuijten

Onderwerp: Bootvisen op karper

In de Rotary van juli hebben we niet 3 korte bijdragen, maar juist 2 langere schrijfsel. De mannen die in de pen kruipen zijn de ervaren bootvissers: Wijtze Tjoelker en Lex Cuijten. Laatst genoemde trapt af!

Bijdrage Lex Cuijten

Met ingehouden adem kijken we naar de steeds groter wordende zwarte stip. Voordat we het weten ligt de Zodiac van de Rivier politie langszij en wordt bevestigd dat we hier inderdaad niet mogen liggen. Positieve is dat we 3 uur eerder eindelijk onze eerste vis hebben kunnen vangen en met de opgedane stek info verder kunnen zoeken…

Bootvissen-Lex-zonsondergang

Bootvissen is uitermate interessant, maar in de praktijk loop je tegen heel wat obstakels aan. Zeker op de grote waterpartijen, zoals de Rivierendelta onder Rotterdam, waar wij vissen komt er heel wat meer bij kijken als hetgeen je in eerste instantie zou verwachten. In dit stukje tekst wil ik wat info geven met eventueel handige tips voor als je overweegt een boot aan te schaffen om een ‘grote plons’ op te gaan. Ook voor op de wat kleinere wateren kan je er waarschijnlijk wel iets uit halen.

Droomstek?

Die droomstek, daar ver uit de kant buiten het bereik van je kantstek, ziet er erg interessant uit, maar laat je niet gek maken want karpers zijn kant azers en hoe mooi dat eilandje daar te midden van dat grote diepe water er ook uitziet, waarschijnlijk valt het gewoon keihard tegen qua karpers die er rond hangen of regelmatig langskomen. Concentreer je liever op de mogelijke visstekken waar je vanaf de kant niet bij mag en/ of kan komen.

Voorvoeren

Zoals altijd en overal is voorvoeren een grote meerwaarde. Probeer je stek daarom zo uit te kiezen dat je er enigszins vanaf de kant bij kan komen. Al vergt het veel moeite; die vanaf de kant niet te bevissen stek is wellicht wél te benaderen vanaf de oever. Het loont dan ook om hier een zakje boilies de dag voor je sessie te voeren. Zeker op rivieren en de grotere wateren is mijn ervaring dat je beter de kilo’s voer er het beste de avond voor de sessie in één keer in kan gooien. Dit gaf mij betere ervaringen dan het aanvoeren over meerdere dagen.

Bootvissen-Lex-schub

Ik heb veel vertrouwen in eenmalig een bulk voorvoeren.

Ligging

Eens je een stek hebt gevonden zal je je boot moeten gaan positioneren. Let hierbij goed op dat je niet in een aanzwem route gaat liggen met je de hele handel. Je kan die potentiele stek daarbij echt helemaal om zeep helpen. Ik ken bijvoorbeeld een stek waar ik vanaf de kant meestal goed vang en met de boot bijna geen vis aan het azen kreeg als de boot er lag. Sommige stekken lenen zich er dus helemaal niet voor. Probeer ook zoveel mogelijk afstand te bewaren tot waar je ligt te vissen.

Drijvend op het water klinken veel bewegingen enorm door en zeker als je veel actie krijgt gaat het rendement sterk omlaag als je te dichtbij ligt. Werpend vissen kan je daarom maar beter uit je hoofd zetten en een bijbootje is dus een must.

Ankeren

Steekstokken kunnen wij hier helaas wel uit ons hoofd zetten. Natuurlijk zijn er wel plekjes te vinden waar je goed door eilanden en/ of kribben afgeschermd ligt, maar over het algemeen is het helaas niet te doen met steekstokken. Het tij verschil, de golven van de scheepvaart, de door het grote open water hoge golven al bij windkracht 4 en niet te vergeten de keiharde zandbodem op de meeste stekken zorgen ervoor dat je maar beter voor ankers kan kiezen.

Bootvissen-Lex-de-boot

Ankers zorgen voor stabiliteit.

De boot die wij hadden was een stalen kajuitsloep van 9 meter die een ton of 4 woog. Daar hadden we minimaal 3 klapankers voor nodig van een kilo of 20 per stuk met een paar meter ketting ervoor. Dit laatste is erg belangrijk want omdat de ketting op de bodem ligt blijft het anker zich ingraven en wordt hij niet makkelijk uit het zand getrokken door de spanning op de ankertouwen waardoor het boeltje gaat ‘krabben’. Voor meer zekerheid moet je ook niet je ankers te kort bij de boot leggen. Op bijvoorbeeld een waterdiepte van 2 a 3 meter volsta je met een meter of 20 afstand per anker.

Motor

Zonder al teveel technisch over de boot zelf in te gaan wil ik wel aangeven dat je niet moet besparen op de motor. Koop geen te kleine (te lichte) motor. Soms heb je meer power nodig om door het slechte weer heen te komen. De afstanden over water toch wel een stuk groter als dat het in eerste instantie lijkt… Kortom: safety first!

Vis materiaal

Qua vissen moet je bijna niks anders doen dan wanneer je vanaf de kant vist. Algemeen vis ik op de rivieren en grote wateren graag met dikke hoofdlijn. Shimano Technium heeft mijn voorkeur en dan het liefst in 0.50 mm. Dan ben je in ieder geval van die voorslag knoop af en dit schuurt echt niet zomaar door. Vis ook niet met andere hengels, dat is nergens voor nodig.

Bootvissen-Lex-schub-muts

Buitenom een dikkere hoofdlijn pas ik weinig aan.

Systeem

Vanaf de boot is het lastig met swingers of hangers te vissen. Het ‘wiegen’ van de boot ga je met ankers ook helaas nooit helemaal tegen. Dus met iets slappe lijnen vissen is noodzakelijk. Om dan toch altijd een run te krijgen heb ik in die tijd zelf een ‘semi-vast-en-daarna-schuiven-lood-systeem’ bedacht. Tegenwoordig wordt dit het zogenaamde ‘kopschud systeem’ genoemd. Deze bestonden 10 jaar geleden nog niet… 😉 Het 170 grams inline lood fixeren ik licht, deze komt na de inhaking los en op de plaats blijft liggen waardoor je lijn er doorheen gevoerd word. Daardoor krijg je dus altijd een oploper en daardoor de beetmelding.

Dat werkte prima, maar was alleen niet in te zetten als er obstakels lagen of als er veel wier stond. Na het aanslaan zal je tijdens het opspannen van je lijn het lood richting de vis laten schuiven en zo kan er van alles mee gepakt worden onderweg.

Delen

Om dit af te sluiten wil ik iets voor mij heel belangrijks meegeven en dat is ‘delen’. Een echte goede vismaat is hierbij noodzakelijk. Er zijn veel verschillende manieren van vissen en gedachten over het vissen, maar wat voor mij ten alle tijden gedaan moet worden is samen de vissen ‘delen’. Laten we er even vanuit gaan dat we allemaal een vis kunnen drillen en dat dat laatste dus echt het minst van belang is. Het draait om het hele verhaal voorafgaand. Al die keuzes die je moet maken voordat je die groep vissen met die staarten op je stek hebt wapperen is waar het omgaat. Zeker op de boot zal je 100% samen moeten werken en heb je dus gewoon samen alle vissen gevangen. Mensen die vragen “maar hoeveel had jij er dan?” of “wie heeft de vis dan gedrild?” of “waarom zijn jullie allebei met de vis op de foto gegaan?” moet ik altijd een beetje om lachen…

Bootvissen-Lex-zonnetje

Als m’n oma uit Leusden jarig is gaan we altijd met heel de familie uit eten. Toen der tijd nog bij de Chinees en daar moest ik uiteraard op mijn vrijdag (normaal gesproken visdag) bij aanwezig zijn. Ondanks dat we nog geen vis hadden kunnen vangen sinds we de boot in ons bezit hadden ging mijn vismaat toch alvast met de boot richting de vooraf beoogde stek waar het maar eens een keer moest gaan gebeuren. Zo kon hij alvast de boot goed voor anker leggen en met regelmaat voer erin mikken zodat de vissen pan klaar zouden liggen zodra ik er ’s nachts bij zou komen.

De hengels erin leggen was voor hem uit den boze voordat ik erbij zou zijn, hij wilde zeker in dit geval niet de eerste vis vanaf de boot vangen in zijn eentje. De blijkbaar goede stekkeuze in combinatie met de harde NW wind die op de stek stond resulteerde in een waar spring festijn op de stek. De karper was massaal aanwezig en dit was echt bijzonder gezien we tot dusverre vanaf de boot alleen nog maar geblankt hadden op al ie nieuwe stekken en zelfs nog geen karper hadden kunnen spotten.

Tijdens mijn (beschaafde) portie Babi Pangang kreeg ik dan ook smsjes met zeer enthousiaste teksten met dat de vraag “wanneer ik nou precies op de afgesproken plek zou zijn?”. Bij aankomst kwam hij al aanvaren met de bijboot en konden we snel de weg terug vervolgen. Na 100 meter bleek de benzine op te zijn van de buitenboord motor en mocht ik roeien. Een kilometer of 3 tegen de wind in roeiend (zal je net zien) later kwamen we eindelijk aan.

Bootvissen-Lex-bakkk

Een fantastisch begin op onze boot.

De lijnen werden snel in positie gebracht waar tijdens Ronald opmerkte dat de vissen alweer vertrokken leken te zijn. “Mooie tijd voor die dikke” zeiden we tegen elkaar en zo zochten we onze slaapzakken op. De door de wind veroorzaakte schommeling van de boot zorgt voor een regelmaat aan piepen uit de piepers die plots onregelmatig verstoord worden ’s ochtends vroeg met het licht worden. Vol ongeloof staan we een karper te drillen en mogen we een ongelofelijk mooie schub landen. Wat een eerste vis!

Lex Cuijten

Bijdrage Wijtze Tjoelker

Als iets de ultieme vrijheid binnen de huidige karpervisserij vertegenwoordigd, dan is het wel karpervissen uit een boot. Uiteraard heb ik het hier niet over het uitvaren van je aas met rubberboten en dergelijke, maar echt het vissen vanuit een boot.

Wijtze-onbereikbaar

Prachtige schub van een normaliter onbereikbare stek.

Ik vis al zo’n drieëntwintig jaar regelmatig vanuit een boot op groot water. De laatste twee jaar alleen nog maar op deze manier. Als ik de verschillende websites afstruin, kom ik maar heel weinig tegen over het karpervissen uit een daarvoor speciaal geprepareerde boot. Het laatste wat ik daarover heb gelezen was een artikel van Jos Pieters in De Karper van De KSN en een artikel van Raymond Hakkert die een dagje met Jacco Noordermeer meeging (Hét Visblad). Maar ik weet ondertussen dat er steeds meer karpervissers kiezen om uit een boot de karper te belagen op de Nederlandse boezemwateren en rivieren.

Wijtze-ruimte

Voldoende ruimte en in enkele ogenblikken te demonteren.

Het voordeel van een vissen vanuit een karperboot is dat je heel mobiel bent en dat alle stekken bereikbaar zijn. Het enige wat noodzakelijk is, is een trailerhelling of een jachthaven. En die zijn vaak voldoende aanwezig. Daarnaast hoef je niet meer met je spullen te sjouwen want alles is aan boord. Bijkomend voordeel is ook nog dat je qua luxe het zo gek mogelijk kan maken als je zelf wilt.

De ultieme boot

Ik heb verschillende typen boten in bezit gehad (open boten en weekendkruisers). Allen hadden zo zijn voor- en nadelen. Twee jaar geleden kreeg ik het aanbod om samen met een Friese botenbouwer (Marcraft) een volledig nieuwe karperboot te ontwerpen die aan al mijn wensen (mobiliteit, stabiliteit en veiligheid) en specificaties (vaartechnisch) zouden voldoen. En dat is uiteindelijk prima gelukt. De laatste twee jaar vis ik alleen nog uitsluitend uit deze boot. Volledige mobiliteit, stabiliteit en bovenal veilig en comfortabel.

Begin 2014 zijn nog wat aanpassingen doorgevoerd door de kapbouwer (Bootkapje) waarbij de verlichting in de kap is verwerkt en heb ik nog een oriëntatielamp in de achterspiegel laten monteren die ik middels een remote control op afstand kan bedienen, mocht ik tijdens een dril vanuit de bijboot of tijdens het uitvaren op het grote water tijdens de nacht of mist de boot niet terug kunnen vinden. Al met al van alle – simpele – gemakken voorzien.

Wijtze-dakje

Wijtze-lamp

Een lamp in de achterspiegel welke middels een Remote Control is te bedienen.

Het vastleggen van de boot op de stek doe ik of met twee ankers (voor en achter) als de bodem keihard is, of met vier steekstokken (punt en schroef) als die mogelijkheid er is. Met een beetje tegenwind vraagt het wel enige handigheid om de steekstokken snel in de bodem te drukken, maar met een beetje ervaring gaat dat prima. Oké, bij windkracht zeven (ja, ook in die omstandigheden heb ik gevist) is het niet meer mogelijk om de steekstokken fatsoenlijk in de bodem te krijgen en zijn ankers een must.

Rodpod

Om mijn rodpod degelijk op de boot te bevestigen, gebruik ik een speciale rodpodhouder van RVS, deze heb ik hier speciaal voor laten maken. Een super stuk gereedschap en onverwoestbaar. Ik zie op internet allerlei zelfbouw rodpodhouders voorbij komen en wellicht voldoen ze aan de eisen van de gebruiker, maar het is wel zo prettig dat je de hengels naar elke richting kunt laten wijzen en dat als je tegen obstakels vist, dat bij een aanbeet de rodpod met hengels niet overboord verdwijnt.

Wijtze-RVS

Speciale RVS rodpodhouder.

Geordend houden!

Het vissen vanuit een boot vraagt ook de nodige discipline van de karpervisser. Je hebt maar een beperkte ruimte en je moet erg geordend werken. Als je spullen laat slingeren, kun je er vergif op innemen dat je of erop gaat staan of overboord laat vallen. Daarnaast moet je vooraf altijd nadenken hoe je dingen gaat doen.

Wijtze-karper

Voorbeeld? Waar laat je de onthaakmat (neemt veel ruimte in)? Hoe ga je de vis onthaken en hoe ga je eventueel foto’s van jezelf en de vis nemen? Waar berg je de spullen op die je niet direct nodig hebt? En zo kan ik wel even doorgaan.

Safety first!

Dan nog even over veiligheid. Zorg er altijd voor dat je een brandblusser bij de hand hebt. Een ongelukje met de gas- of benzinebrander is zo gebeurd. Erg vervelend dat dan de boot spontaan een ander kleurtje en geurtje krijgt. Zorg er daarnaast altijd voor dat een je reddingsvest aan boord hebt en gebruik die dan ook als het wat onstuimig weer is. Er is altijd een kans dat je overboord kiepert. En als je ook nog wat extra kleding aan hebt in combinatie met het koude water, dan weet je zeker dat het een enkele reis naar de karperput in het hiernamaals is…

Wijtze-comfortabel

Denk altijd aan je veiligheid, dan zit je pas relaxt te vissen!

Nadelen

Zijn er ook nadelen? Jazeker. Zoals ik al zei is de ruimte beperkt. Je zit dan ook als het ware opgesloten op de boot. Daar moet je wel tegen kunnen. Voorts heb je last van geklots van de golven zeker als het weer wat onstuimig is. Een beetje afhankelijk van de stabiliteit van de boot, staan de hengels ook niet stil. Die gaan natuurlijk wat op en neer, vooral als er andere voorbij varende boten passeren. Met een beetje spelen met de gewichten van de wakers en de instelling van de beetmelders, kun je valse piepen weldegelijk voorkomen.

Wijtze-steekstokken

Muurvast aan de steekstokken!

Een goede BB motor is noodzakelijk

Nog een punt om bij stil te staan, is een goede buitenboordmotor. Niets is vervelender dat halverwege de heen- of terugreis de motor ermee stopt. De boot wordt dan speelbal van de golven of de stroomrichting van het water. En dan kun je peddelen tot je een ons weegt, maar op de geplande eindbestemming komen wordt dan een lastige zaak. Dus zorg erv oor dat je een betrouwbare motor gebruikt en deze op gezette tijden door een specialist laat onderhouden. Koop een motor die enige “overcapaciteit” heeft qua PK’s. Dat scheelt ellende in slechte weersomstandigheden, maar vooral brandstof omdat je niet continue op volvermogen hoeft te varen.

Wijtze-mobiel

Mobiliteit ten top!

Als je alle nadelen weet te overwinnen, gaat er een nieuwe wereld voor je open. Zoals gezegd totale vrijheid en kun je eindelijk stekken bevissen waar de karpers zwemmen. En als het een beetje meezit, heb je het rijk helemaal voor je alleen. Van niets en niemand last. Jij alleen in vaak de prachtige natuur waar niemand komt. Dieren die vaak jou niet eens opmerken en vlakbij je komen. Karpers die jouw boot niet als gevaar herkennen en voor je langs zwemmen. Ja, zelfs ’s nachts onder jouw boot kruipen terwijl je ligt te slapen.

Boot kopen? Overweeg het goed!

Mocht je besluiten om zelf een karperboot aan te schaffen, ga dan niet over één nacht ijs. Ga eerst na in welke omstandigheden je de boot gaat gebruiken. Kijk vooral naar de stabiliteit en nog meer naar de veiligheid. Koop een degelijke en betrouwbare motor. Liefst bij iemand van wie je weet dat hij goede motoren verkoopt. En (vooral iets voor de wintermaanden) haal je vaarbewijs. Dan ben je op de hoogte van alle spelregels op het water en voorkom je discussies met de controlerende instanties of je in een snelle motorboot vaart of niet. Iedereen kan met een beetje avondstudie het examen met goed gevolg afleggen en kost je niet teveel geld.

Wijtze-SKP

Af en toe komt er een SKP spiegel langs!

Er is nog heel veel te melden over het karpervissen vanuit een speciale karperboot, maar de ruimte is hier beperkt, dus ik moet het hierbij laten.

Wijtze-stekken

Wijtze Tjoelker

Bekijk ook