Target in the pocket – Mike van Delft

Mike en zijn vismaat vissen maar al te graag op de betaalwateren in Frankrijk. Het liefst op Berkley Lake (Le Chenet), een water waar de mannen hun het hart aan hebben verloren. Samen beleefde ze een monstersessie, waarbij alle puzzelstukjes op hun plaats vielen!

Mike vertelt: Al ruim twee decennia lang cruise ik diverse keren per jaar richting verschillende betaalwateren buiten ons eigen kikkerlandje. Het land van stokbroden, wijn en geweldig grote karpers staat voor mij met stip op nummer één. Zonder de hele discussie aan te willen wakkeren wat betreft het vissen op deze wateren, durf ik te zeggen dat ik me hier fijn, veilig en vertrouwd voel. Ik geniet maximaal van deze visserij en dat is per slot van rekening hetgeen waar het in mijn optiek om draait! Iedere visser moet zijn hobby en avontuur beleven op de manier hoe hij die het liefst heeft.

De wagen wordt donderdag na werktijd volgeladen om vervolgens ’s nachts te vertrekken richting het beloofde land.

Ik ben door de jaren heen al op talloze verschillende betaalwateren geweest, maar er is er één waar ik werkelijk mijn hart aan verloren heb. Dit is mede ontstaan vanwege de leuke band die gegroeid is met de eigenaar/beheerder (Hans Sissingh). Daarnaast zijn het unieke visbestand, het perfecte beheer van het resort en natuurlijk de onderlinge banden die ik met collega-vissers heb opgebouwd door de jaren heen belangrijk. Mede vanwege het feit dat er dit jaar al enkele weken gevist is in het buitenland besloten vismaat Gerrie Hendriksen en ik dit keer voor een korter verblijf te gaan. We besloten in goed overleg een lang weekeind te gaan vissen op het door ons zo geliefde Berkley Lake (Le Chenet).

Er is één water waar ik mijn hart aan heb verloren!

De aankomst

Het is rond 03:00 in de nacht als ik aankom bij Gerrie. Zoals gezegd zijn de spullen al ingeladen dus kunnen we gelijk vertrekken. De navigatie weet ons te vertellen dat we een kleine zes uurtjes moeten sturen voordat we arriveren op de plaats van bestemming. Na een voorspoedige reis waarin rijden we dan eindelijk het vertrouwde resort binnen. We worden zoals altijd getrakteerd op een warm onthaal door eigenaar Hans!

Het voelt weer als thuiskomen.

Onder het genot van een warme bak koffie in het vooraan gelegen clubgebouw worden de laatste vangstberichten met collega-vissers nog even snel uitgewisseld. Daarna is het tijd door te rijden naar de door ons geboekte stekken.

Dit kan toch niet misgaan?

De vissers die ons voor waren gegaan (op onze stekken) hadden een geweldige midweek gevist. De vis hield zich dus duidelijk op in onze zone en eigenlijk wrijven we in onze handjes en lachen we stiekem in ons vuistje. Dit kan toch niet misgaan?

Door de vangsten van de voorgangers is het vertrouwen torenhoog!

Vertrouwen

We besluiten om onze lijnen verspreid over onze stekken te positioneren en te voorzien van een handjevol Scopex-Squid twaalf millimeter bollen. Daarop niet meer dan een PVA zakje gevuld met Scopexs-Squid stickmix en twee millimeter pellets. Het doel hiervan is om een snelle aanbeet te forceren. Daarnaast proberen we ook een indicatie te krijgen van waar de vis zich in onze zone bevindt. Om onze zone niet te veel te verstoren besluiten we alleen met de voerboot het water op te gaan. Aangezien dit gedeelte van het water nog nooit eerder door ons is bevist gaan we op zoek naar wat potentiële hotspots. We weten diverse schitterende plateaus en taluds te vinden op de dieptemeter.

Om de presentatie nog attractiever te maken maak ik graag gebruik van de Cultured Hookbaits.

Het is inmiddels al tegen de avond als alles naar wens ligt en ons kampement volledig is opgebouwd. Na een heerlijke warme maaltijd besluiten we vroeg de slaapzakken op te gaan zoeken, om zodoende alvast wat slaap in te halen. Tot ons grote ongenoegen worden we ’s morgens wakker zonder enig teken van leven te hebben gehad. Het is inmiddels rond 06:00 als het heerlijke ochtend zonnetje over het water begint te schijnen.

Het vertrouwen is hoog wanneer je dit soort potentiële topstekken hebt weten te vinden.

Lokaliseren

Dit is voor mij het beste moment van de dag om de vis te lokaliseren. Ik geniet van een bak warme koffie terwijl de natuur langzaamaan ontwaakt. Met de verrekijker staar ik ruim een uur over het water op zoek naar tekenen van onze geschubte vrienden. Al vrij snel wordt duidelijk dat de vis zich 60 70 meter verderop schuil houd. Meerdere malen zie ik vis eruit komen en er rest ons maar één ding te doen!

De ochtenduren zijn naar mijn mening het beste om activiteit van de karpers te spotten.

Actie

Binnen no-time zijn de hengels opnieuw voorzien van aas en trapsgewijs gepositioneerd. Ze liggen op tientallen meters verder vooruit tegen de inham aan de overkant van het water. We proberen de vis op te sluiten in deze holding, en de vissen die erin of eruit komen hopelijk te verleiden tot een aanbeet. Zodoende laat je de vis in hun holding zo goed mogelijk met rust en kan je slim je stekken afromen.

We proberen de vis op te sluiten in de holing.

Wederom nemen we plaats achter de hengels en genieten we van alle rust om ons heen. Heel lang kunnen we hier niet van genieten, want na een kleine vijftien minuten knalt mijn middelste hengel er vandoor! Na een geweldige dril van een minuut of dertig kan Gerrie het landingsnet onder een daadwerkelijk schitterende, zwaarlijvige spiegel schuiven. We schudden elkaar de hand terwijl we gezamenlijk over het netkoord staren, ??Gooooh, wat een bak van een vis?? zeg ik nog tegen Gerrie.

Een spiegel van 24,4 kg om mee te beginnen. We kunnen het nog nauwelijks bevatten!

Dat smaakt naar meer!

Dat deze topvangst naar meer smaakt zal niemand verbazen! Snel wordt alles weer in orde gemaakt om de lijn zo spoedig mogelijk terug te varen naar het juiste gps-coördinaat. Maar dan… Mijn linker hengel verbreekt ineens de stilte. We vissen run om run dus nu is Gerrie aan de beurt.

Dat deze topvangst naar meer smaakt zal niemand verbazen!

Tijdens het drillen kijken we elkaar met een brede glimlach aan. We weten dat we juist gehandeld hebben door de lijnen een groot gedeelte verder te plaatsen. Na een dril waarin de vis Gerrie het halve water heeft laten zien kan ik eindelijk het net onder een geweldige mooi spiegel. Beide zijn we nu in ieder geval van de nul af!

Een in perfecte conditie verkerende two-tone spiegel van net geen 18 kilo was heel even voor Gerrie.

Hotspot

We vangen gedurende deze dag in totaal tien vissen, waaronder enkele schitterende exemplaren. Het is duidelijk dat we vol op de vis zitten en het is zaak de vis hier in deze zone vertrouwd te houden. We zullen dus met de benenwagen helemaal naar de andere kant van het water moeten zien te komen om de stekken aan te voeren. De gehele zone voorzie ik verspreid van maar liefst tien kilo, twaalf millimeter Scopex-Squid boilies. Tevens besluiten we na de gevangen vissen de stekken volledig met rust te laten, om zo de rust weer enigszins terug te laten keren.

Nu is het zaak om de vissen in de zone te houden!

De volgende ochtend stappen we volledig uitgerust uit onze slaapzakken. We zijn meer dan ooit klaar voor wat hopelijk komen gaat. Onze hartslagen knallen omhoog als tijdens het ochtendgloren de eerste vissen zich direct weer laten zien. Snel voorzien we onze rigs van het benodigde aas en varen we de lijnen weer naar de juiste gps-coördinaten.

Job done, target in the pocket… Proost!

Euforie

We zijn nog niet klaar met het droppen van de derde lijn als de eerste hengel alweer vertrekt. Dit keer is het mijn beurt, dus ik gris de hengel uit de steun waarna deze meteen volledig krom wordt getrokken. Meters lijn vliegen in no time van de spoel af!

De Pinpoint haken zijn onmisbaar in Mike’s visserij! De Twister maat 5 is zijn favoriet en had ook deze keer zijn werk gedaan.

Ik kan niks anders doen dan meegeven en met de vinger op de spoel enigszins wat proberen te remmen. De vis sleurt me het halve water over en is op dit moment gewoon de baas in onze tweestrijd.

Meters lijn vliegen in no time van de spoel af!

Het is pas na ruim een half uur dat de dril iets in kracht af lijkt te nemen en ik langzaamaan iets meer grip op de vis lijk te krijgen. Beetje bij beetje krijg ik de vis steeds dichter in het vizier. Na vijfenveertig minuten is de vis deels uitgestreden. Als mijn opponent dan ineens uit het niets naar het wateroppervlak komt drijven en zich gewonnen geeft barst alle euforie los!

911 op maar liefst 24,4 kilo. Niet op het topgewicht maar wat een absolute karaktervis!

Target in de pocket!

Na dit euforische moment kan mijn sessie al niet meer stuk, ook al besef ik me nog niet eens wat er nou daadwerkelijk allemaal is gebeurd. Deze unieke vis komt er hooguit eens per jaar uit terwijl ze onder maximale hengeldruk staat. Je kunt dus wel stellen dat deze vis de klappen van de zweep kent en dat maakt het voor mij extra bijzonder.

Zes jaar lang was je me te slim af, maar eindelijk was je heel even voor mij.

We hebben nog ruim twintig uur te gaan alvorens we weer huiswaarts moeten keren. Over dit verloop van de laatste twintig uur kan ik kort zijn: het werd een waar gekkenhuis met maar liefst 21 vissen als eindresultaat!

De Nash combi rig is de rig die Mike’s volle vertrouwen geniet en hem wederom niet in de steek heeft gelaten!

Het gebeurt zelfs een keer dat alle vier de hengels aflopen, terwijl we beiden al een kromme hengel vast hebben. Gelukkig weten we deze vier aanbeten ook alle vier tot een goed einde te brengen. Langzaamaan kom steeds meer het besef dat we een ware monstersessie beleven.

Het decor van een absolute gekkenhuis, een uur waarin alle vier de hengels afliepen!

Missie geslaagd

Het succes is te danken aan meerdere factoren: strategisch positioneren, (bij)voeren en rust op de stekken. Kortom, alle puzzelstukjes vielen in elkaar en het werd een sessie om van te dromen en om nooit meer te vergeten. 911 was één van de ontbrekende puzzelstukjes. Na zes jaar (waarin ik zeven keer all the way to France reed voor deze mastodont) kan ik eindelijk zeggen dat deze vis heel eventjes voor mij was!

Een sessie om van te dromen!

Ik heb door de jaren heen geweldige vangsten en super leuke tijden gehad op dit water en je zou bijna zeggen dat ik nu wel klaar ben hier. Er is echter nog één klein puzzelstukje van deze geweldige puzzel die ik mis… Ik zal niet eerder opgeven totdat de hele puzzel compleet is!

Ik zal niet eerder opgeven totdat de hele puzzel compleet is!

Tijdens het opruimen liep de hengel toch nog af, een schub van 23 kilo.

Mike van Delft

Met een aantal vissen boven de twintig kilo, kunnen Mike en zijn vismaat terugkijken op een monstersessie op Berkley Lake. Een sessie om nooit te vergeten!