Van het verleden naar het heden – Danny de Kruyff

Iedere karpervisser heeft een oorsprong, een plek waar het allemaal begon. Voor sommigen onder ons is dat misschien nog kort geleden, maar voor Danny de Kruyff is het al heel wat jaartjes terug! In dit artikeltje beschrijft Danny een reis door de tijd en wat blijkt..? Nog altijd keert hij maar wt graag terug naar het water waar het allemaal voor hem begon…

Danny aan het woord:Vroeger, als kleine jongeman van een jaar of 10 oud, kwam het vissen bij mij onder de aandacht. Het begon op een water dat dichtbij mijn huis in de buurt lag, ‘Het Park’. Op deze kleine vijver werd flink gevist op karper en ik denk dat het virus daar op mij is overgesprongen. Het is een hobby pur sang. Karpervissers denken vaak alleen maar aan karpers en aan het vissen zelf. Zodra de laatste schoolbel ging liep ik naar huis, pakte ik m’n fiets en ging ik snel nog even een uurtje voor het avondeten bij het water kijken. Daar zaten altijd wel een paar mannen te vissen, waar ik toentertijd enorm tegenop keek.

danny-de-kruyff-verleden-heden4

Waardevolle jeugdherinneringen…

Deze mannen waardeerde de jeugd toen meer als dat nu het geval lijkt. Ik werd altijd vrolijk en enthousiast ontvangen door de oudere vissers. Ze lieten met regelmaat een aanbeet over aan ons en ik was natuurlijk helemaal verkocht als ik dan met die echte Shimano molens een vis mocht afdrillen!

danny-de-kruyff-verleden-heden3

Zowel vroeger als nu kan ik intens genieten van de details die de door ons gevangen karpers zo mooi maken.

De zomermaanden

Als het zomer was, en het langer licht bleef, mocht ik ook in de avonduren met mijn spullen naar de waterkant. Zo werd er in de zomervakantiebijnaniets anders gedaan als vissen. Ook in het weekend ging de wekker een halfuur voordat het licht werd en stapte ik op de fiets met fietskar om de karpers te belagen bij Het Park. Als ik bij het eerste licht aankwam hoopte ik altijd dat de ‘eiland stek’ vrij was. Nog altijd is dit d nummer 1 hotspot van het water. Zo nu en dan werd er stiekem een nachtje gevist aan het water, maar dit kwam gelukkig niet veel voor. Hierdoor was ik vaak als eerste aan het water op de vroege morgen.

danny-de-kruyff-verleden-heden5

De eiland stek gaf altijd een goede kans op een visje.

Nachtvissen mocht ik zelf nog niet, daar was ik nog een te kleine jongen voor. Tijdens de vakanties mocht ik rondometentstijd wel blijven zitten en kwam moeders zelfs een warm bord eten brengen! Ik ben erg blij dat mijn ouders mij de ruimte hebben gegeven om me in deze hobby te laten gaan. Waarschijnlijk dachten ze “beter dat Danny vist, dan dat hij aan de dope gaat” 😉

Fratje

Als er een schub werd gevangen was de dag al zeer geslaagd. Ik denk dat toen toch zeker 95% van het bestand uit schubkarpers bestond. Ze werden met regelmaat door mij gevangen en n enkele keer kwam er ook een spiegel tussendoor. Het Park hadeen aantal toppers, waarvan eentje met de naam ‘Fratje’. Fratje kreeg deze toepasselijke naam omdat ze een wratjeop zijn kiewdeksel had zitten. Dit was natuurlijk een vis waar ik van droomde en toen ik haar in mijn net mocht verwelkomen was ik de gelukkigste man ter wereld. Fratje is voor mij heel lang mijn grootste vis geweest.

danny-de-kruyff-verleden-heden7

Fratje, een hele speciale vis uit mijn verleden.

Vriendschap

Natuurlijk ging ik niet altijd alleen vissen, vaak zat ik er met visvrienden. Zo zaten we eens op een stek waar we met zes hengels tegen een bepaald stuk aan viste waar ik nu nog ampermet n hengel durf te vissen. Ook werden er regelmatig nieuwe vrienden gemaakt aan de waterkant en ik vis nog steeds met mensen die ik voor het eerst op Het Park heb ontmoet. Enige tijd geleden ben ik met Jim van de Mortel op Het Park geweest en niet zonder resultaat. We wisten een aantal supermooie vissen te vangen!

danny-de-kruyff-verleden-heden2

Tot op heden wordt er met de jeugdvrienden gevist!

Vroeger probeerden we allemaal een goed ogende set bij elkaar te krijgen en zo werd al ons zak- en verjaardagsgeldbesteed aan karpermateriaal. Als we met wat vrienden in de auto zaten onderweg naar die grote viswinkel waren we nog blijer dan wanneer we naar een speelgoedwinkel gingen. Na een aantal jaren wist ik zelfs een set van twee hengels bij elkaar te sparen. Het was natuurlijk een droom om zoveel karpermateriaal bij elkaar te hebben! Of de hengels en molens hetzelfde waren, dat maakte vroeger allemaal niet uit. Hoe verwend zijn we nu, als we kijken naar de spullen die achterin de bus liggen?

danny-de-kruyff-verleden-heden6

Dat waren nog eens tijden!

Terug naar het heden

Nu zijn we een flink aantal jaren verder en in de tussentijd is er veel veranderd op Het Park. Er is een karpersterfte geweest en ik denk dat wel 90% van het oude bestand verloren is gegaan. Gelukkig hebben we in Nederland veel van die spiegelkarper projecten. Zo is Het Park veranderd van een water met oeroude schubs naar een water met een flink bestand aan snelgroeiende spiegels.

danny-de-kruyff-verleden-heden1

De snelgroeiende spiegels zijn meer dan welkom op de onthaakmat!

Het water spookt nog regelmatig door mijn hoofd want het is toch de plaats waar het allemaal is begonnen. Nu ben ik een fanatiekere karpervisser dan ik ooit wasten kan ik het natuurlijk niet laten om Het Park af en toe nog eens te bezoeken. De spiegels groeien flink door en zo zijn er al een aantal vissen die bijna 15 kilo wegen!

danny-de-kruyff-verleden-heden9

Stuk voor stuk unieke spiegels.

danny-de-kruyff-verleden-heden11

Laat ze maar lekker groeien!

Plannen voor de toekomst

Ik zal Het Park altijd blijven bevissen en altijd blijven volgen. Ik ben benieuwd wat het water over een paar jaar in petto heeft. Dat er nu al prachtige vissen rondzwemmen is een feit, en ik vis er dan ook nog altijd met veel plezier.

" Het is prachtig om ‘live’ mee te maken hoe de vissen groeien. "

Er valt altijd wel een mooie spiegel te vangen en zo nu en dan lukt het om een brute schub van het oude bestand te verschalken. Ook de kleinere vissen zijn zeker geen schande en trek ik net zo graag over het netkoord. Het is prachtig om ‘live’ mee te maken hoe de vissen groeien.

danny-de-kruyff-verleden-heden8

Prachtig om dit mee te maken!

Ik zie er nu met regelmaat jeugdige, beginnende karpervissers zitten en ook deze jongens genieten volop van hun hobby. Sommige jongens gaan al wat verder en laten Het Park een beetje achter zich om andere wateren te bevissen. Toch weet ik zeker dat ze altijd terug zullen blijven komen om achter die beauty’s aan te jagen, net als ik.