Verslag Karperjeugdweekenden ’t Tipke 2014

Karpervissen met de toekomstige generatie op het Greuvengat….

Weet je nog hoe het was om als jonge jongen/meisje op karper te vissen? Hoe je opkeek naar die oudere vissers die zoveel meer wisten te vangen? Die vissers met verhalen over Frankrijk, het “beloofde” land. Zou je het niet fantastisch gevonden hebben om met ze mee te gaan om van ze te leren?

Waar karpervissers vroeger vaak terughoudend waren, hebben we tegenwoordig in de gaten dat het van groot belang is om de jeugd op een goede manier te begeleiden in hun visserij. Er komen immers steeds meer karpervissers bij. Het is belangrijk om aspecten als visveiligheid en respect voor de natuur op jonge leeftijd bij te brengen.

Karperjeugdweek-kinderen

De Karper commissie van HSV ’t Tipke te Maarheeze zet zich inmiddels alweer diverse jaren in voor het vertegenwoordigen van de belangen van de karpervissers op het vijvercomplex. Zo is alweer sedert 15 jaar het nachtvissen het gehele jaar toegestaan, wordt er een witviscursus aangeboden en een gratis jeugdhengeldag en worden er geregeld evenementen georganiseerd. Dit alles is een groot succes. We hadden echter al een tijdje het gevoel dat we meer kunnen betekenen voor de jeugdige karpervissers van de club. Zo ontstond het idee om enkele jeugdweekenden te organiseren. In onze ogen de ultieme ervaring en mooie kans voor een jeugdig karpervisser om iets bij te leren of om eindelijk eens een keer te kunnen nachtvissen.

De omzetting van het idee naar de daadwerkelijke uitvoering bleek nog de nodige inzet te vergen. Meteen rezen er enkele voor de hand liggende vragen zoals, hoeveel kinderen laten we deelnemen, hoeveel vrijwilligers zijn er bereid hierin ons te steunen, wat mogen de kosten zijn, hoe lang en of welke weekenden gaan we dit organiseren, sluiten we onze gehele vijver, hoe verzorgen we de catering om de hongerige mondjes te vullen. Genoeg huiswerk dus om ons even mee bezig te houden.

Karperjeugdweek

De eerlijkheid gebied ons te zeggen dat veel van het werk bij een groot aantal personen is komen te liggen die we via deze weg nog maar eens extra willen bedanken door hun deelname als begeleider en of sponsor in het geheel,…zonder deze steun was het voor ons als organisatie onmogelijk geweest.

Het weekend van 24/25 Mei was het eindelijk zover. Nadat iedereen afscheid genomen had van de ouders gingen we met 20 jeugdige karpervissers en evenveel begeleiders aan de slag. Voor de deelnemers een heel avontuur met de nodige vragen. Wat zwemt er rond? Gaan de karpers meewerken?……allemaal heel spannend.

We hebben 1 volle dag om te vissen en daar willen we optimaal gebruik van maken. Daarnaast is het geduld van jeugdige vissers vaak nog niet zo groot en hadden de begeleiders op voorhand al diverse stekken gereserveerd en voor gevoerd om zo de vang kans een impuls te geven.

Dag 1 vliegt voorbij om 12 uur beginnen we met het uitladen en opzetten van het materiaal, nog voordat Heinz-Peter Boskamp van Team Martin SB ons komt vereren met een bezoek. Hij weet ons een hele poos te vermaken met interessante verhalen en zijn visie op de karpervisserij. Hij probeert alle vragen, van jong en oud, zo goed mogelijk te beantwoorden. Hij verpakt het antwoord in praktijkvoorbeelden waardoor het voor iedereen goed te begrijpen is. Vragen over aas, voermethoden en dressuur passeren de revue. Na afloop deelt Heinz-Peter nog de nodige monsters aan aas uit voor alle deelnemers. Heinz-Peter, bij deze nogmaals hartelijk dank voor het bezoek.

Karperjeugdweek-kinderen-les

Dan de hengels te water laten waarbij we ook de nodige tijd kwijt zijn. De laatste hengels liggen er dan ook pas laat in die avond. Tijd voor wat slaap en dromen over een mooie dikke karper! Helaas was het die afgelopen nacht bij iedereen stil gebleven, met een enkele brasem hier en daar op een stek.

Het ontbijt wat uitstekend verzorgt was door de organisatoren Wilma Manders en Wim Huggers ondersteund door Manuela van de Ven in ons clubhuis was heerlijk, de gebakken eitjes op de stekken vlogen over en weer, en wordt er ondertussen even bijgepraat over de gebeurtenissen van de afgelopen nacht. Het radioverkeer was namelijk niet zo stil geweest als onze piepers! Na het ontbijt worden de hengels voorzien van vers aas. Het blijft wederom vrij stil deze dag en de tijd wordt dan ook doorgebracht met het maken van onderlijnen, visvriendelijke systemen, peilen en beantwoorden van diverse vragen.

Catering

Het 2e weekend van 28/29 Juni hoopte meer belovend te worden door het azen van de vis wat al in volle gang was ingezet, springen en klappen op het wateren waren de geluiden die we wilde horen. Inmiddels was ook Team Korda gearriveerd en duidelijk aanwezig onder de jongeren, Kevin Diederen en Marco Deckers die direct na de kennismaking zijn gaan peilen om de deelnemers te leren hoe je dit het best kunt doen. En waar je bij het peilen op moet letten, zowel op korte als de langere afstanden. Het belangrijkste aan het weekend is immers dat het leerzaam moet zijn, waarbij wij om 15:45 uur er dan toch weer op werden geattendeerd dat er onder het spiegelende oppervlak een strijd gaande is. Onze vriend onder water kan echter niet op tegen de drilkunsten van Martijn en moet zijn vrijheid kortstondig afstaan. Een prachtige schubkarper van 9,8 kg wordt vastgelegd op de gevoelige plaat. Nog voor we de vis terug in het water hebben zien we dat Stef aan de andere kant van de vijver ook een karper aan het drillen is. Snel naar de ander kant dus om de vis op de foto te zetten, een klein schubkarpertje wordt vereeuwigd.

SAM_0831

Vlak na het avondeten is het Rene die weer een aanbeet krijgt. De vis komt in volle vaart op hem af gezwommen. Dan zwemt hij voor de stek door richting de struiken waarna Rene het contact met de vis verliest. Er is geen beweging meer in te krijgen waarop de begeleider zijn hulp aanbied hoe dit probleem op te lossen. Dit in verband met de veiligheid van de vis, rustig de lijn wat te laten gaan in de hoop dat de vis er nog aanhangt en los komt, na 20 minuten gaf deze heer het op en werd veilig op het droge gelegd, de deelnemers allemaal even trots dat dit tot een goed einde was gekomen, ik kreeg in de gaten dat het een team was geworden wat de deelnemers bij een aanbeet of dril van stek naar stek liet paraderen.

Karper-jeugd-meisje

’s Nachts weet helaas alleen Isis de enige dame in ons midden als jeugdlid nog een vis te vangen, die we wegens de foto even hebben laten zakken, Een spiegel van 11,2 kg gaat vroeg in de ochtend op de foto en wordt weer snel terug gezet.

Jeugd-karper-week-vangst

Op zondagochtend gaat het bij Sep los,….tjonge 3 runs in nog geen 20 minuten en hij weet even niet wat hem overkomt…..drillen, scheppen,…..drillen,scheppen,…..drillen,…..en helaas de laatste moeten we als losser noteren,…..alom een spannend en schitterend moment.

Het is alweer het 3e weekend van 23/24 Augustus,… god wat vliegt de tijd en laten we de deelnemers steeds meer en meer zelfstandig hun hengels optuigen alles klaar zetten en op wel de juiste wijze dat bij het vangen van een vis deze het aan niets ontbreekt op vooruitzicht van veiligheid en de handeling van de vis,…poeh de jeugd leert snel en blijven hun vragen stellen.

Jeugd-karper-rig

Ik zelf leer de jeugd diverse manieren van knopen, onderlijnen maken, variatie in vissen op afstand alswel aan de kant met diverse soorten en type aas, zo leren ze ieder weekend wat nieuws en blijft het een uitdaging hoe de vis hierop zal gaan reageren.

jeugd-karper-rig-volgas

Het laatste weekend van 26/27/28 September staat in het teken van een onderlinge wedstrijd als koppel onder de deelnemers, wij als begeleider trekken ons terug in onze tenten achter de stek, en kijken aandachtig toe wat de jeugd allemaal is bijgebleven op het karpergebied, en hoe ze het eraf gaan brengen. Het werd een zeer succesvol weekend met de nodige vissen op de kant, helaas werd er niet op alle stekken vis gevangen maar dat mocht de pret niet drukken, uiteindelijk werd er dat weekend een totaal aan 84,5 kg vis gevangen door de deelnemers waaronder Wilco een mooie vis van 16,8 Kg. Ook was het leuk dat de koppels zich een Teamnaam hadden toegeëigend, zo was er Team “Hopeloos” Team “Peppie en Kokkie” Team “Nooit gedacht”…hahaha, leuk als ondanks de spanning de jeugd zich vermaakt.

Groepsfoto

Als laatste wil de organisatie van het KJW van HSV ’t Tipke iedereen bedanken die het jeugdweekend tot een groot succes hebben gemaakt, zowel de begeleiders als de sponsoren: Hoofdsponsor Martin SB met de nodige kilo’s aan aas en uitleg door Heinz-Peter Boskamp, Team Korda Nederland met Kevin en Marco en hun geweldige uitleg over het peilen en markeren van je voerstek en uiteraard de inzet voor de jeugd, Piet Vogel Rigsolutions voor het klein materiaal, Proline voor de Goodie bags met aas en dvd, John Backers hengelsport te Hoensbroek, Eurotacle Roermond, Fish Inn in Venlo, Hengelsport Centrale Limburg te Roermond, Hengelsport Geleen, Key doek te Echt en de Visstek in Nederweert.

Karper-jeugd-week-groepsfoto

Ook het jaar 2015 gaat absoluut weer een succes worden, en zijn wij als organisatie verheugd dit wederom te mogen organiseren, en hopen tevens weer op de geweldige steun van onze begeleiders en sponsoren.

Met dank aan onze vereniging HSV ’t Tipke. Kijk voor meer info op: www.hsvtipke.nl