Wat is het meest veilige loodsysteem?

In navolging op het artikel van Jordy Op ’t Hof over de 8 meest gemaakte veiligheidsfouten, stelde hij zichzelf de vraag “wat is nu eigenlijk het meest veilige loodsysteem?” In deze update neemt hij de verschillende loodsystemen met ons door en zien we dat het het ASIS systeem uiteindelijk het meest veilig is bij lijnbreuk.

Jordy 32

De keuze van het loodsysteem… Gebaseerd op vertrouwen, tactiek of om een stek zo veilig mogelijk te bevissen?


Jordy aan het woord: Allereerst wil ik voorop stellen dat dit artikel géén commerciële doelstelling heeft. Ook ben ik op geen enkele wijze verbonden aan PB products. Toch wil ik bepaalde systemen uitlichten, puur op functionaliteit en veiligheid. Hopelijk kan dit stuk bijdragen aan het besef dat we soms met een aantal eenvoudige aanpassingen in ons loodsysteem grote stappen kunnen maken in de veiligheid voor onze gevinde vriend.

Death-rig-002

De ‘death-rig’. Deze vis zwom rond met een loodmontage en tientallen meters lijn! Ze heeft het niet overleefd.

Hoofdlijn, leaders, voorslag en rigtube  

Vroeger werd er voornamelijk gevist met een lood montage welke bestond uit een stukje anti-tangle tube dat direct werd gemonteerd aan de hoofdlijn. Zeker de ‘oudere generatie’ vissers zal zich dit nog goed kunnen herinneren.

Het is een simpel maar effectief systeem waarbij het aannemelijk is dat het lood (wat vast zit aan de tube) bij lijnbreuk gemakkelijk over de hoofdlijn zal schuiven.

Lead-system-hard-tube

Tegenwoordig zien we dat het gebruik van een leader en/of een voorslag eerder regel is dan uitzondering. Mede door de vele onderwaterbeelden zijn wij terecht overtuigd (geraakt) van het feit dat de laatste meter(s) plat en gecamoufleerd op de bodem moeten liggen. Een ontwikkeling die op steeds meer wateren nodig werd om de meer gedresseerde vis te kunnen blijven vangen, of om simpelweg minder vis te verspelen. Maar de vraag die we ons moeten stellen is de volgende:

" Kan het lood bij lijnbreuk loskomen van de wartel en gemakkelijk over de verbindingsknoop schuiven die onze hoofdlijn met de voorslag of leader verbindt?"

Het standaard lead-clip loodsysteem

De montage met een leadclip is tegenwoordig misschien wel het meest gebruikte systeem. De gedachte hierachter is dat wanneer het lood ergens achter blijft klemmen, of de vis hard schudt met de kop, het lood snel kan loskomen. De montage is goed uitgedacht en biedt een bepaalde mate van veiligheid. Maar is het ook écht safe? Het wartellood kán eenvoudig uit de clip, maar veel karpervissers staan niet te springen om ieder jaar tientallen wartelloden te kopen.

Standaard-safetyclip-setup-jordy

Om loodverlies zoveel mogelijk te voorkomen wordt het tail rubber veelal bewust droog, te ver of zelf vast gelijmd op de safety clip.Wanneer nu lijnbreuk optreedt is de kans groot dat de vis achterblijft met een stuk lood dat niet loskomt. Daarom is het belangrijk om te controleren of de lus van de leader en de voorslagknoop zonder moeite door het tailrubber en de loodclip kan worden getrokken.

Een veiliger inline systeem

Ook populair is het inline loodsysteem. Echter, ook hier moeten we ons afvragen: kan het lood over een eventuele leader- of voorslag knoop? Een simpele stap om dit systeem veiliger te maken is: vervang de insert uit het lood voor een alternatief ‘shocker-rubber’. Zo creëer je een ‘semi-vaste’ loodmontage. Het eerste voordeel is: na het prikken van de haak volgt het bekende kop-schud-effect of vlucht de karper weg. Door deze kracht komt de insert los van het lood waardoor dit niet meer kan worden gebruikt om de haak uit de bek te slingeren.

De opening van de insert (blauwe pijl) is soms zo klein dat de voorslagknoop met een groot 'tag end' ervoor zorgt dat het lood blijft steken. Een alternatief is een andere insert (rode pijl).

De opening van de insert (blauwe pijl) is soms zo klein dat de voorslagknoop met een groot ’tag end’ ervoor zorgt dat het lood blijft steken. Een alternatief is een andere insert (rode pijl).

Het tweede voordeel is dat een leader- of voorslag in veel mindere mate een ‘obstakel’ zal zijn voor het lood. Het centrale gat van vrijwel alle inline loden is groot genoeg om bij lijnbreuk over de leader of verbindingsknoop van de voorslag te schuiven.

jordy (20)

Door een alternatieve insert in het lood te plaatsen sla je twee vliegen in één klap!

De voorslag knoop

Het stuk(je) voorslag en hoofdlijn dat de vis achter zich aan sleept kan nog steeds voor grote problemen zorgen. Zeker op wateren waar veel obstakels liggen! Gebruik je een voorslag in combinatie met een standaard inline lood met insert en tailrubber of safety systeem, dan is een goede voorslag knoop zeer belangrijk.

jordy (21)

De Twisted-loop-knot is een knoop waarbij er een ’tag end’ zijwaarts uit steekt. Dit maakt het lastig voor een lead-clip of standaard insert om hier overheen te schuiven. Zeker als de knoop bijv. nog wat wier of algen op heeft gepikt.

Jordy-op-t-hof-artikel-veiligheidsfouten (9)

Deze Albright knoop maakt het veel gemakkelijker om door het tailrubber en loodsysteem te passeren. Deze knoop zou ik dan ook in alle situaties gebruiken.

Zo knoop je een perfecte Albright verbinding tussen je hoofdlijn en je voorslag:

verbeterde-albricht

De Albright knoop.

Dit kan er gebeuren als er een te groot stukje voorslag uit de knoopt steekt, een vastloper:

Controle van het systeem is van levensbelang!

Controle van het systeem is van levensbelang! Een te grote knoop of ’tag end’ belemmert de doorvoer!

ASIS – het meeste veilige vastloodsysteem

ASIS staat voor Anti Shake Inline Systeem. Anders dan waar de afkorting ASIS voor staat, zit de ware kracht van dit systeem ‘in mijn optiek’ in het feit dat de onderlijn bij lijnbreuk volledig van de hoofdlijn, leader of voorslag kan loskomen. Een bijzonder veilig zelfhaak loodsysteem dat om die reden terecht mag worden betiteld als het meest visveilig.

Het Hit & Run systeem kan je extra karpers opleveren. Laat je informeren op de beurs.

Het Hit ´n Run systeem is verkrijgbaar in diverse kleuren.

Het verbaast mij soms dat er meer aandacht is voor de wokkelvin en geconserveerde boilies, terwijl een montage waarbij de vis met meters lijn en lood achterblijft, nauwelijks wordt genoemd.

· JRC ASIS lood – Vergane glorie

Het belangrijkste element voor de werking van het ASIS systeem is natuurlijk het lood. De eerste versie voor dit systeem werd destijds bedacht door Roelof Schut en later geproduceerd onder de vleugels van JRC. Een bijzonder voordeel van deze versie betrof dat het kon worden gebruikt met ieder type voorslag. Dus, of je nu een rubber leader, leadcore leader of nylon voorslag gebruikte, de wartel van de onderlijn kon altijd en zonder enig probleem van het systeem af schuiven.

Jordy-op-t-hof-artikel-veiligheidsfouten (3)

Door het rubbertje in het lood te stoppen fixeer je de onderlijn en werkt het in eerste aanleg als een regulier inline systeem.

Helaas is dit type ASIS lood niet meer in productie. De reden daarvoor bleek simpelweg omdat het moeilijk is gebleken karpervissers ervan te overtuigen een extra veilig loodsysteem te gebruiken als het water of de stek daar om vraagt.

· PB hit ’n run ASIS inline loodsysteem

We moeten de mannen van PB Products credits geven voor het door ontwikkelen van een geheel eigen versie van het ASIS loodsysteem. Het doel achter het gebruik van dit model lood is hetzelfde als dat van JRC, echter is de montage wezenlijk anders. Goed om te weten is dat het PB Hit ’n Run loodsysteem uitsluitend als ASIS inline lood kan worden gevist als we het monteren in combinatie met een leader of voorslag. Nadat dit is opgezet kan de leader worden vastgeknoopt aan de hoofdlijn middels een voorslag knoop.

PB Hit 'n Run ASIS inline systeem

Foto copyright: PB products

Zoals op de foto is te zien borg je de wartel van de onderlijn bij dit type ASIS systeem niet op het lood maar werk je deze netjes weg in de insert. De wartel van de onderlijn zit (in tegenstelling tot wat we gewend zijn) niet vastgeknoopt aan de hoofdlijn maar schuift er vrij overheen. Wanneer onverhoopt lijnbreuk ontstaat, zal de karper de leader, leaderknoop en eventueel het afgebroken stuk hoofdlijn door het loodsysteem kunnen vrij zwemmen waarna de onderlijn in zijn geheel kan loskomen.

jordy (15)

PB Products heeft de diameter van de insert wat ruimer gemaakt. Hierdoor is het gemakkelijker om een voorslag of knoop te laten passeren.

" De wartel van de onderlijn zit niet vastgeknoopt aan de hoofdlijn maar schuift er vrij overheen."

· PB hit ’n run ASIS safety systeem

De mogelijkheid voor het loskomen van de onderlijn is niet anders als bij de inline variant. Een belangrijk verschil is alleen dat er bij dit type loodclip  twee kleine gaatje zijn gemaakt. Hier kan aan de ene kan bijvoorbeeld de leader of aan de andere kant onze directe hoofdlijn doorheen worden gefleurd. Gebruik je een leader dan fixeer je op deze op de insert. Vis je het direct aan de hoofdlijn dan is deze middels een klein lusje te borgen op de clip waar ook het wartellood aan hangt. Het is bij deze variant van het Hit ’n run systeem dus niet noodzakelijk om een voorslag of leader te gebruiken. Naast dat PB Products dit systeem aanbiedt, zijn er diverse andere bedrijven zoals Piet Vogel Rigsolutions die met een dergelijk systeem op de markt zijn.

PB Hit 'n run systeem

Dit systeem is ook interessant voor de karpervisser die visveilig wilt vissen op een betaalwater en waar door regelgeving het gebruik van een voorslag of leader verboden is. – Foto copyright: PB products

jordy (14)

Het inline systeem is uitsluitend te gebruiken met een leader of voorslag, die monteer je op deze wijze waarna het inline lood over de insert geschoven kan worden.

IMG_8343

Het wartellood systeem is zowel met als zonder leader te gebruiken. Ideaal als je bijvoorbeeld vist op een betaalwater waar geen leaders zijn toegestaan.

Als als als…….

Ik denk dat het ASIS loodsysteem (naast de helikopter of -naked- chod) een systeem is waarbij de karper het minste risico loopt. Maar garanderen dat het in alle situaties werkt… dat kan niemand. Denk bijvoorbeeld aan wateren waar veel wiergroei is! Daar zou de voorslagknoop wier kunnen ‘oppikken’ waardoor het loodsysteem niet over de knoop kan schuiven bij lijnbreuk. Het belang van een juist type en gemakkelijk glijdende verbindingsknoop komt hier meteen duidelijk naar voren!

Karper-wier-jordy

Als de voorslagknoop (draad) wier op pakt zal het lastig zijn voor ieder lood om er overheen te schuiven. De keuze voor een goede knoop is dan ook van groot belang!

Na diverse testen in een aquarium heb ik ontdekt dat niet ieder type leader materiaal even geschikt is voor de werking van het Hit ’n Run inline of wartel loodsysteem.

Bij het gebruik van een tungsten leader bleek de weerstand groot en ook het kunnen lostrekken van de wartel was niet optimaal. Over leadermateriaal met een loden kern kan ik kort zijn: dit moet je gewoon nooit gebruiken! Daarnaast viel op dat de lus van bepaalde leader materialen niet gemakkelijk door het tail rubber kon passeren. Ik zou de systemen zelf daarom uitsluitend gebruiken met zacht leadermaterial zoals het Hit ’n Run materiaal van PB of de Free-Fall leader van Piet Vogel.

Of… een nylon of fluorcarbon voorslag! Deze glijden namelijk moeiteloos uit het systeem. Heb jij zelf een favoriet leader? Test dan of het materiaal (en de voorslagknoop) daarvan gemakkelijk uit/door het systeem kan glijden.

De Tungsten leaders zijn onderwater gladder. Maar desondanks hebben soepeler leaders de voorkeur.

De Tungsten leaders zijn onderwater gladder. Maar desondanks hebben soepeler leaders de voorkeur.

Controleer of de soepele leader gemakkelijk schuift door het loodsysteem.

Een zachte leader passeert in feitelijk alle gevallen zonder moeite door het systeem.

Als advies zou ik willen meegeven dat het kan helpen om het tailrubber vanaf de punt iets af te knippen. Hierdoor wordt het centrale gat wat groter en kan het leader materiaal en de voorslagknoop makkelijker passeren. Het merendeel van de karpervissers plaatst zijn rig met een boot of voerboot. Daarom is er weinig reden om te vrezen dat de onderlijn om de hoofdlijn vast zal raken. Iets dat wel kan snel zou kunnen gebeuren wanneer we het zaakje uitwerpen.

Reactie PB Products over het tail rubber:

" Het tailrubber op de eerste modellen van het Hit ’n Run loodsystemen had niet voldoende grip om te voorkomen dat de insert zonder al te veel moeite uit het lood kon worden getrokken. Als u een te slap tailrubber heeft op het systeem adviseren wij om deze te vervangen voor een Hit ’n Run tailrubber van PB products, maar ieder ander tailrubber dat voldoende grip heeft volstaat ook. Marcel Ulje"

Video Demo PB Hit ’n Run systeem

Door Peter Vlasveld is een product video gemaakt zodat nog duidelijker is hoe het systeem werkt en wat de voordelen kunnen zijn. Een aanrader om te kijken, soms is video een stuk duidelijker dan een lap tekst  😉

Wanneer kies je voor dit ASIS systeem?

Er zijn legio wateren te bevissen waar de kans op lijnbreuk door obstakels, mosselen of scherpe taluds een zeldzaamheid is. Maar, er zijn ook stekken waar we karpers proberen te landen te midden van een jungle aan takken en stronken of nabij scherpe taluds, mosselbanken en overstroomde wijnvelden. Feitelijk altijd, maar juist in dit soort situaties is het ASIS systeem een winnaar op het gebied van veiligheid.

Peter-Vlasveld-uitleg-PB-Products

Op 29, 30 en 31 januari is PB Products weer present in de IJsselhallen te Zwolle. Loop daar gerust eens langs de mannen van PB en vraag om een product demonstratie. Foto: Peter Vlasveld

Ik ga nu niet ineens verkondigen dat ik zelf alleen nog maar met een ASIS set-up vis, dan zou ik namelijk jokken. Toch zal ik vanaf nu naar dit systeem grijpen wanneer ik stekken bevis die een hoger risico op verspelen hebben ten opzichte van een stek op ‘open water’.

Tot slot

Naast een chod- of helicopter-rig- is dit systeem van PB het meest veilige loodsysteem binnen de hedendaagse karper visserij. Zorg ervoor dat je in ieder geval een aantal van dit soort loodjes in je tas hebt zitten. Dan kun je in alle situaties, of juist in de ene, kiezen voor een super veilige loodmontage. Dat geeft niet alleen jezelf een goed gevoel, de karper zal dit ook zeker waarderen  🙂

Jordy-op-t-hof-artikel-veiligheidsfouten (2)

Jordy Op ´t Hof

Bekijk ook