Verslag van het jeugdkamp van De KSN te Hellevoetsluis

Nog altijd zijn de jeugdkampen van De KSN hartstikke populair. Dit artikel is geschreven door Luuk Zomerhuis, een jonge maar zeer gedreven karpervisser die zijn ervaringen van dit kamp op leuke wijze onder woorden weet te brengen. Daarnaast sluit hij af met een tof filmpje!

Eindelijk was het zover, na een lange dag met voorbereidingen konden Mathijs Macleane en ik eindelijk wegrijden richting het jeugdkamp te Hellevoetsluis. Na een korte toespraak van Michel Hollaar kon iedereen naar zijn stek vertrekken, dit werd bepaald door middel van een loting. Mathijs en ik zaten samen met Melchior en Jarno, stek 2; De Zoute Kom. Nadat het hele kampement op zijn plek stond, was het tijd om de hengels klaar te maken.

Ons kampement voor de komende dagen!

Eén hengel ging, op advies van onze begeleider Wauter, naar de ‘muur’, de andere hengel kwam op een talud onder de kant te liggen. Al snel had Melchior de eerste vis van het kamp, een lage 20 ponds schub was het begin van een zeer succesvol kamp! Na een 3 tal vissen overdag gingen we vol verwachting onze slaapzakken in.

Een dertiger op bezoek

Pas om 5 uur ’s ochtends werden we gewekt door de linkerhengel van Mathijs. Na een spannende dril kwam een prachtige oude spiegel boven die (zo hoorden we later) zelden gevangen wordt. Eenmaal op de kant tikte de vis ruim 26 pond aan! Een prachtige vangst! Een half uur nadat de vis van Mathijs weer terug was, liepen er nog 3 hengels af bij Melchior en Jarno. Terwijl we druk bezig waren met een prachtige spiegel van Jarno, ging mijn rechter hengel er met een noodgang vandoor! Al snel had ik de hengel in mijn handen en voelde vrijwel direct dat het een grote vis was.

BAM! Wat een bak!

Het was meteen duidelijk dat mijn vermoedens klopten! Een hele dikke spiegel genaamd ‘De Bom’ kon ik na een vette dril verwelkomen op mijn mat. Op de weegschaal tikte de vis 32 pond aan! Een supervis en gelijk mijn eerste 30er van het jaar.

Inmiddels was het alweer 8 uur en werd het tijd voor een ontbijtje. Na het ontbijt begon de stek van Melchior en Jarno te lopen en konden zij een aantal vissen landen. Bij Mathijs en mij bleef het zoals verwacht stil.

Runs!

Pas de volgende ochtend kregen we weer runs, en wederom op de hengels van Mathijs. Een prachtig hoge uitzetspiegel van 16 pond was de klos. Nadat de vis zorgvuldig was teruggezet, kreeg Mathijs een volle fluiter op zijn rechter hengel tegen de muur. Opnieuw een spiegelkarper, maar wat voor een! Met een gewicht van 25 pond een zeer nette vis.

Deze spiegelkarper was zeer welkom bij Mathijs.

We hadden besloten de vis even in de sling te stoppen zodat we een uur later mooie foto’s in het licht konden maken. Overdag was het rustig en Michel kwam alweer langs voor de werpwedstrijd, de omstandigheden waren niet erg gunstig voor de wedstrijd. Een open veld met een sterke zuidwesten wind maakte het er niet gemakkelijker op! Tijdens deze wedstrijd kon ik op een hengel van Melchior een klein schubje pakken.

Later die middag kon ik op mijn rechter hengel een mooie hoge 20 ponds schub landen. Helaas had de vis een flink stuk leader inclusief onderlijn in zijn bek hangen. Deze hebben we weer netjes verwijderd voordat de vis terugging. Maar goed, een mooie vis en wederom van aardig formaat!

Een mooie schubkarper voor Luuk.

In de middag stond de wind vol in de hoek van Mathijs te blazen, daarom hebben we ongeveer 30 boilies verspreid gevoerd in de hoop op een aanbeet overdag. Helaas resulteerde de gekozen aanpak niet in een aanbeet.

De laatste nacht

Inmiddels was het alweer tijd voor de laatste nacht en rond de klok van 20 uur maakten we de hengels gereed voor de laatste uren van de sessie. Eén hengel ging weer met een chod-rig te water en de andere met bodem aas.

’s Avonds kwam er nog een lokale visser langs om te kijken of we nog wat vingen en om wat tips te geven. Uiteindelijk bleef het lang stil die avond, maar om 2 uur gierde mijn hengel (met wederom de chod-rig) het uit. Mathijs had inmiddels snel mijn hengel gepakt voordat de vis de obstakels invloog, want ik kreeg de rits van mijn tent niet open! Een mooie lange uitzetspiegel kon de witte pop-up niet weerstaan en mocht na de nodige foto’s weer zijn vrijheid tegemoet zwemmen. Verder bleef het helaas stil die nacht.

De volgende ochtend waren we allemaal weer vroeg wakker om onze spullen op te ruimen, want om 12 uur stonden onze ouders alweer klaar om ons op te halen. Ik heb erg genoten van het kamp en wil graag alle begeleiders en sponsoren bedanken die het kamp hebben mogelijk gemaakt.

Het was fantastisch!

Hopelijk tot volgend jaar!

Tot slot heb ik nog een sfeerimpressie gemaakt in de vorm van een video: